Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Mycket slitage mitten på toyo r1r 195/50 15"
2511 besök totalt
Kviborg
Sollentuna
Här sen Apr 2012
Inlägg: 106


Trådstartare
Mycket slitage mitten på toyo r1r 195/50 15"

Hej första banträffen avklarad. Blev lite nyfiken på slitaget på mina toyo r1r. Framdäcken slets ganska mycket i mitten av slitbanan. Gick ut på 2 bar kalla och mätte upp 2,4 bar varma när jag hade kört färdigt.
För mycket tryck kan jag tänka mig? Saken är den att jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till mina r1r däck. Vet att dom är något slags semi R-däck. Frågan är om jag vågar åka ut på typ 1,6 bar i kalltryck nästa gång? Någon som vet om de klarar det med tanke på stommen (är den som på ett r-däck eller gatdäck?).

Bilen väger ca 1200 kg med mig i och rullar på 15" 7" fälgar med 195/50 r1r

Skänk mig eran visdom

_________________
Robert Johnson Kviborg

Volvo 740 Turbo

Ford Focus RS 2016

Såld Fiesta ST150 Track day preppad

Såld BMW E36 318ti compact
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842



Jag kör med T1R som är också ett semi R däck från Toyo. 195/50 15" på 7" fälg.
Kör en Miata på 1050kg 1,8bar till vardags (mest för bekvämligheten, mindre stötigt) och 2 bar på bana, dock konbana så det va rätt korta omgångar typ 15min. Men mina sliter mycket i ytterkanterna på mönstret för nån kör så det skriker i alla kurvor

Men slitaget låter som övertryck i däcket. Hjul inställningar m.m är korrekta? Vad är det för bil?
Ta med dig en krita nästa gång och måla däck sidan, målet är att pumpa så hårt att du åker på mönstret och inte däcksidan. Då kan du börja med lågt tryck och jobba uppåt.
Vi kör inga låg profil så vi kan ha rätt lågt lufttryck.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Kviborg
Sollentuna
Här sen Apr 2012
Inlägg: 106


Trådstartare
Re:

cirs skrev:
Jag kör med T1R som är också ett semi R däck från Toyo. 195/50 15" på 7" fälg.
Kör en Miata på 1050kg 1,8bar till vardags (mest för bekvämligheten, mindre stötigt) och 2 bar på bana, dock konbana så det va rätt korta omgångar typ 15min. Men mina sliter mycket i ytterkanterna på mönstret för nån kör så det skriker i alla kurvor

Men slitaget låter som övertryck i däcket. Hjul inställningar m.m är korrekta? Vad är det för bil?
Ta med dig en krita nästa gång och måla däck sidan, målet är att pumpa så hårt att du åker på mönstret och inte däcksidan. Då kan du börja med lågt tryck och jobba uppåt.
Vi kör inga låg profil så vi kan ha rätt lågt lufttryck.


Oj det va inte mycket till gattryck! Själv kör jag 2.4 bar och med coilovers. Behöver jag säga att min rygg värker ibland

Klart man ska köra så att det skriker ibland, det är bara trevligt.

Jo jag gjorde hjul inställningar när jag fixade coilovers förra året och bilen har bara rullat en 800 mil sedan dess. Borde ju vara i sin ordning.

Grymt tips det där, skall prövas. Då vet jag ju om jag mosar däcksidorna eller inte vid lågt tryck.

Jag kör en Fiesta ST för övrigt.

Tack för svaret!

Mvh Robban

_________________
Robert Johnson Kviborg

Volvo 740 Turbo

Ford Focus RS 2016

Såld Fiesta ST150 Track day preppad

Såld BMW E36 318ti compact
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842



Kör också med coilovers därav däcktrycket
Framhjulsdrift sätter rätt bra press på framdäcken eftersom du både driver, bromsar och svänger med dem = mycket värme, överhettning och snabbare slitage som följd. Testa med lägre tryck fram än bak också för framdäcken kommer att gå varmare på din bil. Men mycket är labba labba labba... Hur är bilen i övrigt balans mässigt, om den är väldigt understyrd påverkar det givetvis också.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Skillnaden mellan T1R och R1R är riktigt stor. Har kört båda två och T1R är snarare ett rent gatdäck som behöver högt lufttryck för att inte vika sig medan R1R mer är ett R-däck med lite extra mönster. R1R delar stomme med R888, vilket gör att du helt klart ska köra lägre tryck än i T1R.

Med mina R1R i samma dimension på en framhjulsdriven bil med samma vikt så siktar jag på 2 bar eller strax därunder när man kommer in i depån efter ett avkylningsvarv. Det har gett ett hyfsat jämnt slitage med cirka två grader camber.

Börja på två bar eller strax därunder i kalltryck, kör ett inte för långt pass och töm sedan ut till två bar i depån. Sedan kan man ju fortsätta laborera därifrån beroende på hur det känns och slitaget ser ut. Ett tips är att kolla däcktrycket efter varje pass så att du har koll på det hela tiden.
Citera
Kviborg
Sollentuna
Här sen Apr 2012
Inlägg: 106


Trådstartare
Re:

cirs skrev:
Kör också med coilovers därav däcktrycket
Framhjulsdrift sätter rätt bra press på framdäcken eftersom du både driver, bromsar och svänger med dem = mycket värme, överhettning och snabbare slitage som följd. Testa med lägre tryck fram än bak också för framdäcken kommer att gå varmare på din bil. Men mycket är labba labba labba... Hur är bilen i övrigt balans mässigt, om den är väldigt understyrd påverkar det givetvis också.


Jo framdäck får gör mycket jobb! Bakdäcken såg knappt använda ut efter ca 20 varv på mantorp och dom låg på 2.2 i varmtryck. Tur att jag skiftade efter en halv dags körning. Men jag får testa mig fram och våga släppa ut mera luft.

Mvh Robban

_________________
Robert Johnson Kviborg

Volvo 740 Turbo

Ford Focus RS 2016

Såld Fiesta ST150 Track day preppad

Såld BMW E36 318ti compact
Citera
Kviborg
Sollentuna
Här sen Apr 2012
Inlägg: 106


Trådstartare
Re:

Emil Sällberg skrev:
Skillnaden mellan T1R och R1R är riktigt stor. Har kört båda två och T1R är snarare ett rent gatdäck som behöver högt lufttryck för att inte vika sig medan R1R mer är ett R-däck med lite extra mönster. R1R delar stomme med R888, vilket gör att du helt klart ska köra lägre tryck än i T1R.

Med mina R1R i samma dimension på en framhjulsdriven bil med samma vikt så siktar jag på 2 bar eller strax därunder när man kommer in i depån efter ett avkylningsvarv. Det har gett ett hyfsat jämnt slitage med cirka två grader camber.

Börja på två bar eller strax därunder i kalltryck, kör ett inte för långt pass och töm sedan ut till två bar i depån. Sedan kan man ju fortsätta laborera därifrån beroende på hur det känns och slitaget ser ut. Ett tips är att kolla däcktrycket efter varje pass så att du har koll på det hela tiden.


Kul att höra från någon som kör samma typ av bil och samma däck! Då kommer jag att se på däcken som r-däck och inte behöva vara så rädd om däcksidorna.

Kommer nog att gå ut på 1.6 bar nästa gång i fram borde landa runt 2 bar i varmtryck får jag hoppas på.
Men jag får mäta och mäta lite till för att lära mig hur den fungerar.

Tack för svaret!

Mvh Robban

_________________
Robert Johnson Kviborg

Volvo 740 Turbo

Ford Focus RS 2016

Såld Fiesta ST150 Track day preppad

Såld BMW E36 318ti compact
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842



Då blir det r1r nästa gång om inte 888or åker på

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Däck för banåka
Mycket slitage mitten på toyo r1r 195/50 15"
2511 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande