Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Film: Rent4ring Stage 2+ Swift 8.38BTG
3199 besök totalt
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1169


Trådstartare
Film: Rent4ring Stage 2+ Swift 8.38BTG

Rent4rings Fredy Lienard kör den nya Swift Stage 2+ runt ringen på 8.38 BTG.

Notera speeden genom Schwedenkreuz, ingen broms utan bara lite lite släpp på gasen och 183 i Vmin...

http://youtu.be/Gt1DQthfUj0


/MVH

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2408



Fint kört!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



galet vad fort det går att köra med dom små swiftarna!

Jag tyckte körstilen var lite kantig liksom, är det hans stil eller framhjulsdrivet man kör så? Eller jag bara svamlar..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2136



Kantigt?

Nu förstår jag faktiskt inte riktigt. Tyckte att det såg mjukt och fint ut.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

dvorak skrev:
Kantigt?

Nu förstår jag faktiskt inte riktigt. Tyckte att det såg mjukt och fint ut.


jag svamlade alltså, som vanligt

Såg lite ut som han höll åt sidan väldigt långt in i partierna och sedan väldigt tvärt svängde in, det var ingen negativ kritik och uppenbarligen går det fort och utan att fega alls, verkligen fin fart genom många partier, men gud vad frustrerande efter breidscheid med den effekten, jag vet precis hur det känns..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2136



Re:

Johan Sjöström skrev:
dvorak skrev:
Kantigt?

Nu förstår jag faktiskt inte riktigt. Tyckte att det såg mjukt och fint ut.


jag svamlade alltså, som vanligt

Såg lite ut som han höll åt sidan väldigt långt in i partierna och sedan väldigt tvärt svängde in, det var ingen negativ kritik och uppenbarligen går det fort och utan att fega alls, verkligen fin fart genom många partier, men gud vad frustrerande efter breidscheid med den effekten, jag vet precis hur det känns..


Hur det känns ja! It sucks!

Lite svårt att säga ifall de spåren är specifikt för FWD, men jag tycker att de ser "normala" ut. Han utnyttjar bredden på banan väldigt fint iaf!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2136



Re:

Edit: Dubbel...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3467



Re:

Har funderat lite på detta ang Swift sport 1&2... Det finns INGEN på rejsa som har en sådan här som banåka bil....
Och ändå är den uppenbarligen VÄLDIGT potent som utgångsunderlag.. Vad hade den fixat för tider på våra svenska knixiga banor i jämförelse?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

Jovani skrev:
Har funderat lite på detta ang Swift sport 1&2... Det finns INGEN på rejsa som har en sådan här som banåka bil....
Och ändå är den uppenbarligen VÄLDIGT potent som utgångsunderlag.. Vad hade den fixat för tider på våra svenska knixiga banor i jämförelse?


Jag tror det är samma problem som med många moderna "sportkompakter":
1) Modern bil, problem med helbilsgodkännande för bur, stolar, etc.
2) Svenska "knixiga" banor är ganska tuffa mot bromsarna, där är nya bilar oftast för klent utrustade.

Samma sak gäller ju i princip för Megane och även Golf/Scirocco R. Grymma på Ringen, men inget vidare
på Svenska fullgas/fullbromsbanor... Det går att få det att funka, men då är bilen inte speciellt original
- och kostnaderna närmar sig snabbt en beggad 911

_________________
--
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3256



Re:

dvorak skrev:
Johan Sjöström skrev:
dvorak skrev:
Kantigt?

Nu förstår jag faktiskt inte riktigt. Tyckte att det såg mjukt och fint ut.


jag svamlade alltså, som vanligt

Såg lite ut som han höll åt sidan väldigt långt in i partierna och sedan väldigt tvärt svängde in, det var ingen negativ kritik och uppenbarligen går det fort och utan att fega alls, verkligen fin fart genom många partier, men gud vad frustrerande efter breidscheid med den effekten, jag vet precis hur det känns..


Hur det känns ja! It sucks!

Lite svårt att säga ifall de spåren är specifikt för FWD, men jag tycker att de ser "normala" ut. Han utnyttjar bredden på banan väldigt fint iaf!


Jag håller faktiskt med johan, det ser rätt bryskt ut ibland. Han rycker in bilen i kruvan som sedan svarar med att gunga lite i yawled innan den stabiliserar sig. Men spåret är ju bra och det är inte många sekunder under varvet som han släpper gasen:). Helt galet va det går över SX, man väntar på att han ska bromsa efter krönet men det händer ju aldrig

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Re:

FredrikÅ skrev:
Jovani skrev:
Har funderat lite på detta ang Swift sport 1&2... Det finns INGEN på rejsa som har en sådan här som banåka bil....
Och ändå är den uppenbarligen VÄLDIGT potent som utgångsunderlag.. Vad hade den fixat för tider på våra svenska knixiga banor i jämförelse?


Jag tror det är samma problem som med många moderna "sportkompakter":
1) Modern bil, problem med helbilsgodkännande för bur, stolar, etc.
2) Svenska "knixiga" banor är ganska tuffa mot bromsarna, där är nya bilar oftast för klent utrustade.

Samma sak gäller ju i princip för Megane och även Golf/Scirocco R. Grymma på Ringen, men inget vidare
på Svenska fullgas/fullbromsbanor... Det går att få det att funka, men då är bilen inte speciellt original
- och kostnaderna närmar sig snabbt en beggad 911


Fredrik har väldigt rätt i sin analys.

Skulle vilja lägga till en sak.
Det främsta skälet till att Swiftarna och andra undermotoriserade bilar är så kul på Ringen är att det är en FÖRARBANA framför andra. Dvs Förarens förmåga att hantera sin bil och att köra den nära gränsen betyder så otroligt mycket mer än vilken bil man kör. Det är ju det som gör att så många älskar banan och att den har den status som den har världen över.

Det krävs MÅNGA varv innan man kan utnyttja effekten i en bil med mer effekt än en Swift

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Re: Film: Rent4ring Stage 2+ Swift 8.38BTG

Made skrev:
Rent4rings Fredy Lienard kör den nya Swift Stage 2+ runt ringen på 8.38 BTG.

Notera speeden genom Schwedenkreuz, ingen broms utan bara lite lite släpp på gasen och 183 i Vmin...

http://youtu.be/Gt1DQthfUj0


/MVH


Jag tycker att det låter som han håller stumt.
Efter många analyser vågar jag påstå att fartminskningen beror på att han lägger bilen i sväng vilket skaver bort lite fart.

Kollade av nyfikenhet Baguettloggar; SX Vmin gatdäck 175 SX Vmin R-däck 186.
Det enda man kan säga är att det går att åka mycket fortare i SX än man TROR om man har BALANS i bilen.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Nürburgring
Film: Rent4ring Stage 2+ Swift 8.38BTG
3199 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande