Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Film: Rent4ring Stage 2+ Swift 8.38BTG
3199 besök totalt
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Rent4rings Fredy Lienard kör den nya Swift Stage 2+ runt ringen på 8.38 BTG.

Notera speeden genom Schwedenkreuz, ingen broms utan bara lite lite släpp på gasen och 183 i Vmin...

http://youtu.be/Gt1DQthfUj0

/MVH

Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Fint kört!

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

galet vad fort det går att köra med dom små swiftarna!

Jag tyckte körstilen var lite kantig liksom, är det hans stil eller framhjulsdrivet man kör så? Eller jag bara svamlar..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

Kantigt?

Nu förstår jag faktiskt inte riktigt. Tyckte att det såg mjukt och fint ut.

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

dvorak skrev:
Kantigt?

jag svamlade alltså, som vanligt

Såg lite ut som han höll åt sidan väldigt långt in i partierna och sedan väldigt tvärt svängde in, det var ingen negativ kritik och uppenbarligen går det fort och utan att fega alls, verkligen fin fart genom många partier, men gud vad frustrerande efter breidscheid med den effekten, jag vet precis hur det känns..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

Re:

Johan Sjöström skrev:
dvorak skrev:
Kantigt?

Såg lite ut som han höll åt sidan väldigt långt in i partierna och sedan väldigt tvärt svängde in, det var ingen negativ kritik och uppenbarligen går det fort och utan att fega alls, verkligen fin fart genom många partier, men gud vad frustrerande efter breidscheid med den effekten, jag vet precis hur det känns..

Hur det känns ja! It sucks!

Lite svårt att säga ifall de spåren är specifikt för FWD, men jag tycker att de ser "normala" ut. Han utnyttjar bredden på banan väldigt fint iaf!

Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

Re:

Edit: Dubbel...

Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Har funderat lite på detta ang Swift sport 1&2... Det finns INGEN på rejsa som har en sådan här som banåka bil....
Och ändå är den uppenbarligen VÄLDIGT potent som utgångsunderlag.. Vad hade den fixat för tider på våra svenska knixiga banor i jämförelse?

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Jovani skrev:
Har funderat lite på detta ang Swift sport 1&2... Det finns INGEN på rejsa som har en sådan här som banåka bil....
Och ändå är den uppenbarligen VÄLDIGT potent som utgångsunderlag.. Vad hade den fixat för tider på våra svenska knixiga banor i jämförelse?

Jag tror det är samma problem som med många moderna "sportkompakter":
1) Modern bil, problem med helbilsgodkännande för bur, stolar, etc.
2) Svenska "knixiga" banor är ganska tuffa mot bromsarna, där är nya bilar oftast för klent utrustade.

Samma sak gäller ju i princip för Megane och även Golf/Scirocco R. Grymma på Ringen, men inget vidare
på Svenska fullgas/fullbromsbanor... Det går att få det att funka, men då är bilen inte speciellt original
- och kostnaderna närmar sig snabbt en beggad 911

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

dvorak skrev:
Johan Sjöström skrev:
dvorak skrev:
Kantigt?

Hur det känns ja! It sucks!

Lite svårt att säga ifall de spåren är specifikt för FWD, men jag tycker att de ser "normala" ut. Han utnyttjar bredden på banan väldigt fint iaf!

Jag håller faktiskt med johan, det ser rätt bryskt ut ibland. Han rycker in bilen i kruvan som sedan svarar med att gunga lite i yawled innan den stabiliserar sig. Men spåret är ju bra och det är inte många sekunder under varvet som han släpper gasen:). Helt galet va det går över SX, man väntar på att han ska bromsa efter krönet men det händer ju aldrig

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

FredrikÅ skrev:
Jovani skrev:

Jag tror det är samma problem som med många moderna "sportkompakter":
1) Modern bil, problem med helbilsgodkännande för bur, stolar, etc.
2) Svenska "knixiga" banor är ganska tuffa mot bromsarna, där är nya bilar oftast för klent utrustade.

Samma sak gäller ju i princip för Megane och även Golf/Scirocco R. Grymma på Ringen, men inget vidare
på Svenska fullgas/fullbromsbanor... Det går att få det att funka, men då är bilen inte speciellt original
- och kostnaderna närmar sig snabbt en beggad 911

Fredrik har väldigt rätt i sin analys.

Skulle vilja lägga till en sak.
Det främsta skälet till att Swiftarna och andra undermotoriserade bilar är så kul på Ringen är att det är en FÖRARBANA framför andra. Dvs Förarens förmåga att hantera sin bil och att köra den nära gränsen betyder så otroligt mycket mer än vilken bil man kör. Det är ju det som gör att så många älskar banan och att den har den status som den har världen över.

Det krävs MÅNGA varv innan man kan utnyttja effekten i en bil med mer effekt än en Swift

LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re: Film: Rent4ring Stage 2+ Swift 8.38BTG

Made skrev:
Rent4rings Fredy Lienard kör den nya Swift Stage 2+ runt ringen på 8.38 BTG.

Notera speeden genom Schwedenkreuz, ingen broms utan bara lite lite släpp på gasen och 183 i Vmin...

http://youtu.be/Gt1DQthfUj0

/MVH

Jag tycker att det låter som han håller stumt.
Efter många analyser vågar jag påstå att fartminskningen beror på att han lägger bilen i sväng vilket skaver bort lite fart.

Kollade av nyfikenhet Baguettloggar; SX Vmin gatdäck 175 SX Vmin R-däck 186.
Det enda man kan säga är att det går att åka mycket fortare i SX än man TROR om man har BALANS i bilen.

Nürburgring
3199 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande