Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Plus eller minus runt toe
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5072 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



ege skrev:
Citat:

Toe-out i bak, är inget kul när man bromsar rakt fram.

Det är bättre att ha lite toe-in i bak, så länge man kör rakt, och vänta med att "ställa" toe-out (på ytterhjulet), tills man börjar svänga.


Hur menar du nu, Ice? ...


Vad är det du inte förstår (jag tyckte att jag uttryckte mig tydligt)?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Dennis Kullman skrev:
ice skrev:
AndreasNystrom skrev:
styr inte bilen med i kurvorna med lite toe-out bak?.

vore ju rätt praktiskt på banan iofs, om man lär sig hantera det.


Toe-out i bak, är inget kul när man bromsar rakt fram.

Det är bättre att ha lite toe-in i bak, så länge man kör rakt, och vänta med att "ställa" toe-out (på ytterhjulet), tills man börjar svänga.


Så har jag på miatan; bussningarna i länkarmarna bak är olika hårda, vilket resulterar i toe-out på ytterhjulet vid hård belastning i kurva. Passiv flerhjulsstyrning

Du menar väl Aktiv flerhjulsstyrning (det svänger på alla hjul då man kör aktivt)?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Dennis Kullman skrev:
ice skrev:
AndreasNystrom skrev:
styr inte bilen med i kurvorna med lite toe-out bak?.

vore ju rätt praktiskt på banan iofs, om man lär sig hantera det.


Toe-out i bak, är inget kul när man bromsar rakt fram.

Det är bättre att ha lite toe-in i bak, så länge man kör rakt, och vänta med att "ställa" toe-out (på ytterhjulet), tills man börjar svänga.


Så har jag på miatan; bussningarna i länkarmarna bak är olika hårda, vilket resulterar i toe-out på ytterhjulet vid hård belastning i kurva. Passiv flerhjulsstyrning


Ja, plus att när man bromsar, och baken åker upp lite, blir det mer toe-in bak, vilket hjälper stabiliteten och är ett av skälen till att det är så smidigt i miatan att bromsa sent och "trailbrakea" för att det är stabilt och fint.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Westfield skrev:
Dennis Kullman skrev:
ice skrev:
Toe-out i bak, är inget kul när man bromsar rakt fram.
Det är bättre att ha lite toe-in i bak, så länge man kör rakt, och vänta med att "ställa" toe-out (på ytterhjulet), tills man börjar svänga.

Så har jag på miatan; bussningarna i länkarmarna bak är olika hårda, vilket resulterar i toe-out på ytterhjulet vid hård belastning i kurva. Passiv flerhjulsstyrning

Ja, plus att när man bromsar, och baken åker upp lite, blir det mer toe-in bak, vilket hjälper stabiliteten och är ett av skälen till att det är så smidigt i miatan att bromsa sent och "trailbrakea" för att det är stabilt och fint.

Ja, vad ska man säga - vilken höjdarbil

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

En liten anings toe out bak kan säkert vara bra för vissa bilar o förare men att sätta det på en gatbil med en "vanlig svensson" bakom rattten är nog inte så bra...

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Thomé skrev:
En liten anings toe out bak kan säkert vara bra för vissa bilar o förare men att sätta det på en gatbil med en "vanlig svensson" bakom rattten är nog inte så bra...

Svensson märker nog ingen skillnad, han har ju fullt sjå att prata telefon och ratta på stereon samtidigt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Plus eller minus runt toe
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5072 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande