Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 155 2.0 16V -96 Motorn startad
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
157 besök senaste veckan (114589 totalt)
JohanP
Billeberga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 105



Motorn är sedan i söndags på plats i bilen.
Tvåpelarlyft är oslagbart smidigt. Upp med bilen på lyften, placera motor och låda på palltrucken och rulla in under bilen, sänk ner bilen, finjustera placeringen med palltrucken och skruva fast. Klart!
Vi passade på att hänga i en annan växellåda eftersom vi hade problem med att trean hoppade ur när vi körde på Sturup. Fortsätter fenomenet så är det troligtvis länkaget som felar och inte själva lådan.

Nu ska olja och vatten i och sen får vi dra lott om vem som ska köra första rundan...hoppas det inte blir jag!

Fick lite bilder från Henke Jolfsson här på forumet.


Plasthuven är påbörjad!

//Johan

_________________
Johan Persson

Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919
Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496
Citera
FPE
Malmö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 94


Trådstartare
Idag startade vi motorn och allt verkar fungera, men sekunderna det tog innan vi fick oljetryck var jobbiga .
Det kändes som minuter men igentligen tog det nog inte mer än några sekunder innan oljetrycksmätaren började röra på sig.
Körde bilen fram och tillbaka några gånger, men vi får vänta tills bilen är besiktigad innan vi får börja med inkörningen av motorn.
Den nya växellåda fungerade bra men saknar samma distinkta känsla som den gammla hade.
Blir väl att riva den gammla lådan när tid ges för att se om den är möjlig att fixa.

Bilprovningen nästa!!



_________________
Fredrik Persson.
Projekt Alfa Romeo 155 D2
Citera
Stefan Persson
Malmö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 214





Vackert grabbar!!


_________________
Stefan Persson
FeniX Motorsport
Citera
Zetta
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 63



Va kul att det händer grejor ! en såndär plast huv + baklucka skulle man ha är det dyra grejor kan det vara något att satsa på ?

_________________
Andreas Zetterdahl
Citera
JohanP
Billeberga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 105



Re:

Zetta skrev:
Va kul att det händer grejor !


Visst är det!

Testkörning på hemlig ort!

Verkar funka bra med vår borttagning av balansaxlarna oxå. Innan åkte vi utan balansaxelrem, men nu har vi tagit ut bägge balansaxlarna ur blocket och pluggat oljetillförseln.
Två kompletta balansaxlar väger 4.6kg. Remmen och spännaren har jag inte vägt.

Zetta skrev:
en såndär plast huv + baklucka skulle man ha är det dyra grejor kan det vara något att satsa på ?


Plasthuven kostar 2000kr om du hänger på i första rundan.
Det är Henrik Jolfsson ( Acidsheep här på Rejsa) som plastar så ta kontakt med honom om du vill ha en huv.

_________________
Johan Persson

Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919
Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496
Citera
Zetta
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 63



Utan balansaxel har jag med verkar ju funka bra ?

ska kolla var med den där herren var han nu bor det ska ju fraktas med

får se efter Söndagen på Gelleråsen om 155an förtjänar fortsatt uppgradering ?? saknas ju några hästar om man säger så

_________________
Andreas Zetterdahl
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2827



I dragracing världen så snackar man om 1kg = 0.5hk sen kan man räkna själv... thumbs up

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
FPE
Malmö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 94


Trådstartare
Verkar som bilen inte vill behålla kylvattnet.
Det låg en pöl i garaget och behållaren var tom.
Vi tror vi vet var det kommer ifrån men vi har inte hunnit kolla upp det än.
Ingen olje läckage iallafall vilket känns skönt.

Började lite med fronten igen som har legat i dvala i några år.
La lite sprutspackel på övre halvan för att se om det finns en chans att få den ok.
Blev helt ok resultat med tanke med den korta arbetsinsatsen.
Så nu blir det att lägga några dagar på fronten så att man kan gjuta av den.



_________________
Fredrik Persson.
Projekt Alfa Romeo 155 D2
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Najs att den är igång igen
Nu ska den bara bantas lite

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
FPE
Malmö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 94


Trådstartare
Re:

AcidSheep skrev:
Najs att den är igång igen
Nu ska den bara bantas lite


Ja det blir spackel fest nästa helg troligtvis .
Kommer väl aldrig vilja ta i ett våtslippaper efter den är färdig

_________________
Fredrik Persson.
Projekt Alfa Romeo 155 D2
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19079



Re:

FPE skrev:
Verkar som bilen inte vill behålla kylvattnet.
Det låg en pöl i garaget och behållaren var tom.
Vi tror vi vet var det kommer ifrån men vi har inte hunnit kolla upp det än.
Ingen olje läckage iallafall vilket känns skönt.


Har en lätt inkontinent 155a själv, hittar du vilken slang så kan du väl hojta...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
FPE
Malmö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 94


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
FPE skrev:
Verkar som bilen inte vill behålla kylvattnet.
Det låg en pöl i garaget och behållaren var tom.
Vi tror vi vet var det kommer ifrån men vi har inte hunnit kolla upp det än.
Ingen olje läckage iallafall vilket känns skönt.


Har en lätt inkontinent 155a själv, hittar du vilken slang så kan du väl hojta...


Tror inte det är en slang på vår bil utan aluminium vattenröret bakom grenröret.
Anslutningen mot toppen på samma sida som kammremen tror jag är boven.
Ska titta på det nästa helg om vi hinner.

_________________
Fredrik Persson.
Projekt Alfa Romeo 155 D2
Citera
Uddling
Bålsta
Här sen Mar 2010
Inlägg: 74



Kul att se att allt slit lönar sig till slut..
Ibland känns det tröstlöst men bara man härdar ut så får man det tillbaks i form av körglädje =)
"Bytte båda inre drivaxeldamaskerna i fram på min ena idag.. *puh"

Ska ni gjuta av flera detaljer senare också? bagagelucka/skärmar osv.?
Ska iaf ta kontakt med mannen som gjuter plasthuvarna där..

lycka till på besiktningen..

_________________
David Uddling
Alfa Romeo 155 Q4 -93 Projekt D2 - numer såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74877

Renault Megane RS -06
Citera
Uddling
Bålsta
Här sen Mar 2010
Inlägg: 74



Hjulinställning..

Ni köpte färdig sats med coilovers runtom eller hur?
de var väl justerbara i höjd och hårdhet både fram och bak?
Topplagringarna ni har i fram är väl bara justerbart camber vad jag kan se, har ni funderat på caster-justering något?

Mätte upp min ena häromdagen och caster skillde en hel del mellan höger/vänster sida, skulle vilja kunna fixa detta så småningom, jag har topplagringar med justerbar camber från AST samt coilovers från FK-König, några ideér och förslag?

_________________
David Uddling
Alfa Romeo 155 Q4 -93 Projekt D2 - numer såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74877

Renault Megane RS -06
Citera
FPE
Malmö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 94


Trådstartare
Re:

Uddling skrev:
Kul att se att allt slit lönar sig till slut..
Ibland känns det tröstlöst men bara man härdar ut så får man det tillbaks i form av körglädje =)
"Bytte båda inre drivaxeldamaskerna i fram på min ena idag.. *puh"

Ska ni gjuta av flera detaljer senare också? bagagelucka/skärmar osv.?
Ska iaf ta kontakt med mannen som gjuter plasthuvarna där..

lycka till på besiktningen..


Framskärmar och bakskärmar är väldigt lätta orginal, kontra arbetsinsatsen är det väldigt lite att tjäna.
Bakluckan är ganska lätt, men Henrik som gjuter upp huven nu tyckte vi skulle unvika att göra den i glasfiber om man ska ha en vinge bak.
Trycket blir så hårt att gelcoaten spricker, om man ändå vill ha en i glasfiber så får man göra separata fästen för vingen.
Vill man spara vikt så är det huv, stötfångare och dörrar som får bytas ut.
Eftersom vi vill ha bort vikt från framhjulen så satsar vi på huv och främre stötfångre först.
Dörrarna vill jag inte byta förrän vi har en riktig störtbur, för det känns lite bättre att ha ståldörrar ur ren krocksynpunkt.

Men blir vi några stycken som vill ha fler delar uppgjutna som dörrar tex så kan vi ju höra med Henrik.
Vi har dörrar liggande som man kan gjuta efter.

Nu är det huven först och sedan främre stötfångaren.
Om det blir fler saker så lutar jag att det blir bakre stötfångare.

Dåligt med uppdateringar på din bil, bättring

_________________
Fredrik Persson.
Projekt Alfa Romeo 155 D2
Citera
FPE
Malmö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 94


Trådstartare
Re: Hjulinställning..

Uddling skrev:
Ni köpte färdig sats med coilovers runtom eller hur?
de var väl justerbara i höjd och hårdhet både fram och bak?
Topplagringarna ni har i fram är väl bara justerbart camber vad jag kan se, har ni funderat på caster-justering något?

Mätte upp min ena häromdagen och caster skillde en hel del mellan höger/vänster sida, skulle vilja kunna fixa detta så småningom, jag har topplagringar med justerbar camber från AST samt coilovers från FK-König, några ideér och förslag?


Vi hade 2,8 och 2.75 när vi mäte upp vår caster, borde vara inom toleranserna.
Så någon caster justering har vi inte tänkt på än.
Vet inte hur dina topplagringar ser ut, men jag skulle helt enkelt gjort längsgående hål i topplagringarna eller i fästhålen i karossen.
Kanske en dum ide, men så hade jag gjort.

_________________
Fredrik Persson.
Projekt Alfa Romeo 155 D2
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Lägger upp en tjuvkik på huven

Bilderna är tagna direkt efter formlossningen (därav släppmedel och gjutskägg). Den var svår att väga men hade en gammal fiskvåg som visade runt 6-7kg med gjutskägget.




_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
FPE
Malmö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 94


Trådstartare
Re:

[quote="AcidSheep"]Lägger upp en tjuvkik på huven

Bilderna är tagna direkt efter formlossningen (därav släppmedel och gjutskägg). Den var svår att väga men hade en gammal fiskvåg som visade runt 6-7kg med gjutskägget.


Ska bli kul att se huven på riktigt.
Får väl dra iväg och köpa några huvlås nu också så vi kan montera den .

Nu ska vi bara bli färdiga med stötfångaren också, så att den också kan gjutas av.
Ligger lite efter i tids planeringen för tillfället (Ångest).

_________________
Fredrik Persson.
Projekt Alfa Romeo 155 D2
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2827



Kul att se bilen live på Knutan!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 468



Jag såg din bil på Knutstorp i Fredags. Riktigt fin är den! =)

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
JohanP
Billeberga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 105



Re:

elCrillo skrev:
Kul att se bilen live på Knutan!


Crille! Jag missade att du var där. Hade ju varit roligt att ses live.

Kalle_alfaturbo skrev:
Jag såg din bil på Knutstorp i Fredags. Riktigt fin är den! =)


Tack!

Vi är väl generellt nöjda med dagen. Motorn hade ju bara gått 13mil sedan vi monterade ihop den efter vevlagerraset förra året så vi tog det lite lugnt. Men både Fredde och jag körde bilen.
Tyvärr kvarstår problemet med att treans växel hoppar ut ibland när man går från motorbroms till gas. Eftersom vi bytade växellåda när vi ändå hade motorn ute så är det nog länkaget som det är knas på.

Verkar inte finnas några bilder på vår framfart på Knutan så jag får väl lägga in en jag tog själv med mobilen...



//Johan

_________________
Johan Persson

Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919
Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 155 2.0 16V -96 Motorn startad
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
157 besök senaste veckan (114589 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande