Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
fjäderfråga
1137 besök totalt
j-fransson
Arvika
Här sen Okt 2005

Trådstartare
fjäderfråga

Hej. tänkte kolla om det är någon här som kan svara på min fråga.
Jag ska skaffa progresiva fjädrar till min bil men jag undrar om det blir samma sak om man kör dubbelfjädersystem istället med en mjuk och en hård fjäder?
Tack på förhand

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Dubbelfjäder, osäker på vad du menar men det vanligaste som jag känner till är en mjuk "hjälpfjäder" vars enda uppgift är att hindra att den riktiga fjädern att "ligga löst" vid extrem utfjädring. Dvs hjälpfjädern är i princip alltid helt ihoptryckt. Förutom när man hoppar med bilen typ. Men det finns kanske andra dubbelfjädersvarianter, jag är ingen fena på det här

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: fjäderfråga

j-fransson skrev:
...Jag ska skaffa progresiva fjädrar till min bil...

Varför då?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
j-fransson
Arvika
Här sen Okt 2005

Trådstartare
hej. ja menar inte en hjälp fjäder utan 2 riktiga fjädrar åker nu med en 365 mm lång fjäder pluss en hjälpfjäder men jag skulle vilja ha 2 st som är ca 170 långa med olika hårdhet så det liknar en progresiv fjäder eftersom det är blandat grus/asfalt.

Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

j-fransson skrev:
Hej. tänkte kolla om det är någon här som kan svara på min fråga.
Jag ska skaffa progresiva fjädrar till min bil men jag undrar om det blir samma sak om man kör dubbelfjädersystem istället med en mjuk och en hård fjäder?
Tack på förhand
Om jag inte är ute o cyklar blir det ungefär samma sak. Den totala fjäderkonstanten k beräknas enl:

1/k = 1/k1 + 1/k2

(k1 och k2 konstanterna för de två fjädrarna man "staplat")

Om det fjädrar in så myckat att fjädervarven börjar ligga mot varandra (coil-bind) så borde det bli skillnad mellan progressiv fjäder och två staplade fjädrar. Med två fjädrar kommer alla varven i den mjukare fjädern att "bottna" samtidigt och fjäderkonstanden abrupt övergå till att bara vara den hårdare fjäderns konstant.
Med progressiv fjäder där avståndet mellan varven inte är konstant ändras inte konstanen abrupt när varven börjar bottna

Uppsala
Här sen Sep 2003

Nu går väl Igino i omloppsbana!

Såg idag denna installation och kom ihåg den här tråden. Fjädrarna sitter på en sorts terrängbil så det är fråga om en helt annan applikation än vad som är vanligt här på rejsa. Bilden är tagen när bilen vilar på hjulen. Enligt speakern har den 70 cm fjädringsväg.

Youtube-länk

Guson

Stockholm
Här sen Nov 2002

ice skrev:
j-fransson skrev:
...Jag ska skaffa progresiva fjädrar till min bil...

Varför då?

För att det är bättre och smartare, dock finns det knappt datorer som kan räkna ut lämpliga fjäderkonstanter så för vanlig klubbracing blir det smartare att köra med en linjär fjäder.

Har du någon annan åsikt får du gärna argumentera varför

fjäderfråga
1137 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande