| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gear Cut växelspaks knopp
|
17282 besök totalt |
|
nu är jag ute på lite djupt vatten, el är inte min starka sida men kan man inte använda ett pull up motstånd på signalen från spaken om impulsen är för svag? Så som man gör på varvräknare ibland.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Re:
Jag skulle ha sökt någon lämplig optokopplare http://www.phoenixcontact.se/local_c _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Såg att du fråga hur lång cut tid kimmen kör med.
Här är en screenshot på en logg från kompisens rally bil. Från det att ingången på sprutet aktiveras vid växling tills nästa växel är i tar det ca 1/10 sek.
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Vet inte om det ger nåt men den gearcut jag, och många andra körde med på superkarten var 32 ms, 30 för lite och 34 för segt. I det system jag körde med så satt det en potentiometer där man kunde justera per tusendel. Roger, är du kvar på banan och kan stötta?!
Ps. 1/10 SEK = 100 ms, du har en låda som lätt hinner med! Grymt kul läsning, både denna och andra trådar om gearcut/paddlar! _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||
|
Hallå
Nu har jag äntligen fått detta att funka, och är super nöjd med det hela nästan... Jag klipper nu alla spridare och spolar men tror det skulle bli ännu bättre om jag bara tog bort hälften, nån som har ide vilka cylindrar jag ska klippa En hel cylinder sida eller ska jag ta liksom 2,4,6..? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
Om man är rädd för Limp eller om man inte vill bränna soppa i turbon/katten, så kan man kanske göra en annan lösning än ignition cut:
En funktion på gaspedalens signal som maxar ett ställbart varvtal. Dvs när varvstoppet är aktiverat så kan man bara gasa till ett inställt maxvärde från gaspedalsgivaren. Då går motorn rent hela tiden åxå. Denna lösning bör även funka på alla standardsprut eftersom den inte kan detekteras som en störning. Nackdelen är nog bara i de fall man vill använda varvstoppet för att bygga tryck i turbon via brinnande bränsle i avgassystemet? _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||
|
Re:
Jag klipper både sås och tändning, och jag har el gas osv Jag vill bara testa att ta bort hälften av cylindrar och spridare för ett lite mindre hack, men tiden är den samma _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
Får ändå intrycket att det var en viss tröskel innan det fungerade.
Det finns alltid risk för för följdproblem med att koppla in sig externt på det viset. Jag vet inte hur originalsystemet hanterar utebliven förbränning. Utan anrikning borde det gå mätbart snålt när släpper på bränslet igen. Och det blir väldigt av och på. Normalt sett fasar man in momentet igen antinges tidsstyrt eller basserat på knappens uppsläpp. Vill du trots allt titta på en annan lösning har jag nog grejer. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
Re:
Det har inte med sprutet att göra.. Ja jag kan tänka mig att titta på en annan lösning men org sprut är det som gäller just nu..men det funkar till 90 % nu och med att ta bort så det klipper endast 3 cylindrar tror jag det kommer funka till 100% Mvh _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Gear Cut växelspaks knopp
|
17282 besök totalt |