Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bästa banbilen: BMW E30 M3 eller Porsche 944 TURBO?
<<   1, 2, 3   >>
4467 besök totalt
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Lite info från servicemanualen:

Porsche 944 Turbo alltså

Motorvolym ; 2479cm3
Motoreffekt : 217hp @ 5800rpm
vridmoment : 330Nm @3500rpm
max enginespeed : 6500rpm
tändorder : 1-3-4-2
Motorvikt torr 182kg

och nu viktsiffrorna:

Curb Wheight : 1280kg (640kg front, 640kg rear)

+ att det blir en bra bruksbil

Max trailerload (with brakes) 1200kg
without brakes 500kg

samt 75kg på takräcket med Porsches egna takräcke, eller 35kg med andra märkens.

topspeed : 245km/h
0-100 : 6,3sek
402m : 14,4sek
stående kilometer : 26sek

lite extrautrustning att kolla efter?

M030 = sportchassi
M593 = ABS
M220 = Diffbroms med 40% (reinforced plates and pressure ring, differential bolts molybdenum-coated
and ground)

Enginetype M 44.51

220HP @5800rpm, 330Nm @ 3500rpm, 1350kg

Enginetype M44.52 (Turbo S)

250hp @ 6000rpm, 350Nm @4000rpm, 1350kg

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

mer info

fram:
toe unpressed 10' +/- 5'
Camber -20' +/- 15'
Caster 2o30' + 30

bak:
Toe 0
camber -25'

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Esa skrev:
Men halva nöjet är ju skruvandet och uppdateringarna.

Så tycker nog inte alla.

En 951 är nog mer "bang for the buck", troligen den bil med mest prestanda för pengarna.

Men jag hade nog gått på E30 M3 ändå, kanske mest för att jag kört 951 i nårra år nu.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

944:an är ju helt klart lättare att trimma. Men man undrar ju hur kul motorn är original när litereffekten är mindre i porschen än BMW trots turbo i porschen.

Laholm
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
944:an är ju helt klart lättare att trimma. Men man undrar ju hur kul motorn är original när litereffekten är mindre i porschen än BMW trots turbo i porschen.

Nämen nu är ni väl lite väl negativa mot 951:an

Jag tycker inte alls det är speciellt farlig turbolag på den (hade en 250 hk-variant). Det tråkigaste är väl isf den extremt långbenta växellådan som är växlad för >280 km/h på 5:an (mätarfart), på bana har man sällan nytta av 5:an eftersom 4:an räcker till 210-220 km/h

Jämförelsen 944 turbo (951) och 944 S2 tycker jag solklart går till turbons fördel, skiljer visserligen bara 39 hk men skillnaden i körbarhet eller vad vi ska kalla det är ännu mindre.

Har tyvärr inte kört M3E30, så jag kan inte jämföra. Men fick jag välja mellan 944 turbo, 944 S2, 911 2.2 och 911 3.2 som jag alla har haft och kört på bana så väljer jag nog 944 turbo.

Sen begriper jag inte riktigt hur man kan använda litereffekt som ett mått "hur kul" motorn är?

Färingsö
Här sen Dec 2002

[quote="Esa

Men halva nöjet är ju skruvandet och uppdateringarna.[/quote]

Visst kan det vara så. Men frågan är bara hur mycket pengar man vill lägga på uppdateringar av motor tex. M3:an är tyvärr inte så lätt och billig att trimma... Att göra som jag gjort, dvs öka originaleffekten med ca 50hk har kostat mig ca 50000:- bara i motordelar och berabetning av dessa...

Horda
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:

Sen begriper jag inte riktigt hur man kan använda litereffekt som ett mått "hur kul" motorn är?

Jo för att ju mer litereffekt man har i en sugmotor ju mer måste man varva. Och det är då det börjar bli roligt.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag har kört både M3 E30, 944S2 och 951.

951:an hade mest drag och var tråkigast att köra. Jag är inte särskilt imponerad av motorn heller. Enkel överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder, ultralångt grenrör...nää...ingen ellegant konstruktion i mina ögon.

944S2 var mer i min smak men gubben som sålde den var en skojare så jag köpte 930 istället.

M3:an gick rätt rått och tickade massa men var lätt och hade härligt pigg motor.

Här sen Jan 2003

M3Jonas skrev:
[quote="Esa

Men halva nöjet är ju skruvandet och uppdateringarna.

Visst kan det vara så. Men frågan är bara hur mycket pengar man vill lägga på uppdateringar av motor tex. M3:an är tyvärr inte så lätt och billig att trimma... Att göra som jag gjort, dvs öka originaleffekten med ca 50hk har kostat mig ca 50000:- bara i motordelar och berabetning av dessa...[/quote]

Men om man har dom pengarna så visst är det väl värt varenda krona, eller?

Här sen Jan 2003

beepbeep skrev:

951:an hade mest drag och var tråkigast att köra. Jag är inte särskilt imponerad av motorn heller. Enkel överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder, ultralångt grenrör...nää...ingen ellegant konstruktion i mina ögon.

944S2 var mer i min smak men gubben som sålde den var en skojare så jag köpte 930 istället.

M3:an gick rätt rått och tickade massa men var lätt och hade härligt pigg motor.

Jag tycker inte motorn går speciellt rått, ivarje fall inte ansträngt. Om den tickar mycket kanske det är dags att ställa ventilerna men det är klart spridarna låter en hel del.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Esa skrev:
beepbeep skrev:

Jag tycker inte motorn går speciellt rått, ivarje fall inte ansträngt. Om den tickar mycket kanske det är dags att ställa ventilerna men det är klart spridarna låter en hel del.

Det är ganska mycket lyft i kammarna så ventilerna tickar, enligt min polare som ägde exemplaret så var det väldigt vanligt.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Det vanliga på S14 motorn som sitter i M3 orna är att ventilspelet är stort. BMW uppger att det ska var 0,26-0,35mm. Lägger du då spelet på drygt 0,3 så låter det jäkligt mycket. Fick tipset att istället ha ett spel på 0,22-0,25, det ska räcka enligt dem som kan det där.

Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Kommer in lite sent i den här tråden.
Tyvärr har jag inte kört ngn standardbil av dom ovannämda och har därför lite felaktiga referensramar.
Ur en känslomässig aspekt skulle jag välja M3an.
Jag upplevde 944 orna som GT-bil i jämförelse med M3an.
M3an är betydligt mer rapp, relativt billig uppgradering av chassi, på med glasfiber, bromsuppdatering gör att den blir ännu skojigare.
Fantastisk bil.
När det tråkiga iform av ekonomi och andrahandsvärde skall beaktas vinner nog Porschen. En preppad Porsche går att sälja för anständiga pengar.
Men å andra sidan, ur ett rationellt perspektiv skall man handla fonder eller nåt annat lika trist.

Ett liv, pröva båda.

/Anders

som b.l.a har en M3a med massa glasfiber och Porsche bromsar
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

M3Jonas skrev:
Det vanliga på S14 motorn som sitter i M3 orna är att ventilspelet är stort. BMW uppger att det ska var 0,26-0,35mm. Lägger du då spelet på drygt 0,3 så låter det jäkligt mycket. Fick tipset att istället ha ett spel på 0,22-0,25, det ska räcka enligt dem som kan det där.

Jag kör med det spannet på mina omslipade kammar. Dom är i princip knäpptysta, bara dom jäkla spridarna som låter. Har god lust att byta ut dom, nyare modeller verkar vara tystare. Om det nu finns några som passar.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Vilket spann kör du med, original eller?
Frågan är om du hittar spridare i samma storlek som originalet, 237cc har jag för mig. Jag körde med spridare från en volvo 940turbo, 337cc, ett tag. Tänkte inte på om dessa var tystare men helt klart gick bilen för fett iaf...

München
Här sen Aug 2003

Trådstartare
oj, vilket engagemang, tack för alla kommentarer! Har inte hunnit snack med min kusin ännu men ska försöka återge lite kommentarer härifrån.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Karlsson skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1079

jag valde 951:an.

Hahaha
Samma diskution på fem sidor !

NS BTG: 9.10.21

Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

M3Jonas skrev:
Vilket spann kör du med, original eller?
Frågan är om du hittar spridare i samma storlek som originalet, 237cc har jag för mig. Jag körde med spridare från en volvo 940turbo, 337cc, ett tag. Tänkte inte på om dessa var tystare men helt klart gick bilen för fett iaf...

Jag kör med 0,22-0,26 mm, kollar minst varje år.

Här sen Jan 2003

Fredrik C skrev:
Karlsson skrev:

Hahaha

Måste vara väldigt populära bilar dom där.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Esa skrev:
Fredrik C skrev:
Karlsson skrev:

Hahaha

Måste vara väldigt populära bilar dom där.

Jo, och för en nolla mindre i pengasumma har vi den eviga duellen mellan 318is och 924'a.
Sen fom man känner för att spendera lite större summor så har man M3 CSL och 911 GT3 att välja på...
BMW vs. Porsche, the eternal fight

I slutändan så är det väll ändå en smaksak, eller?
Citera
Allmänt banåkaforum
Bästa banbilen: BMW E30 M3 eller Porsche 944 TURBO?
<<   1, 2, 3   >>
4467 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande