Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4467 besök totalt |
Lite info från servicemanualen:
Porsche 944 Turbo alltså ![]() Motorvolym ; 2479cm3 Motoreffekt : 217hp @ 5800rpm vridmoment : 330Nm @3500rpm max enginespeed : 6500rpm tändorder : 1-3-4-2 Motorvikt torr 182kg och nu viktsiffrorna: Curb Wheight : 1280kg (640kg front, 640kg rear) + att det blir en bra bruksbil ![]() Max trailerload (with brakes) 1200kg without brakes 500kg samt 75kg på takräcket med Porsches egna takräcke, eller 35kg med andra märkens. topspeed : 245km/h 0-100 : 6,3sek 402m : 14,4sek stående kilometer : 26sek lite extrautrustning att kolla efter? M030 = sportchassi M593 = ABS M220 = Diffbroms med 40% (reinforced plates and pressure ring, differential bolts molybdenum-coated and ground) Enginetype M 44.51 220HP @5800rpm, 330Nm @ 3500rpm, 1350kg Enginetype M44.52 (Turbo S) 250hp @ 6000rpm, 350Nm @4000rpm, 1350kg _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||||
Så tycker nog inte alla. ![]() En 951 är nog mer "bang for the buck", troligen den bil med mest prestanda för pengarna. Men jag hade nog gått på E30 M3 ändå, kanske mest för att jag kört 951 i nårra år nu. |
||||||
944:an är ju helt klart lättare att trimma. Men man undrar ju hur kul motorn är original när litereffekten är mindre i porschen än BMW trots turbo i porschen.
|
||||||
Nämen nu är ni väl lite väl negativa mot 951:an ![]() ![]() Jag tycker inte alls det är speciellt farlig turbolag på den (hade en 250 hk-variant). Det tråkigaste är väl isf den extremt långbenta växellådan som är växlad för >280 km/h på 5:an (mätarfart), på bana har man sällan nytta av 5:an eftersom 4:an räcker till 210-220 km/h Jämförelsen 944 turbo (951) och 944 S2 tycker jag solklart går till turbons fördel, skiljer visserligen bara 39 hk men skillnaden i körbarhet eller vad vi ska kalla det är ännu mindre. Har tyvärr inte kört M3E30, så jag kan inte jämföra. Men fick jag välja mellan 944 turbo, 944 S2, 911 2.2 och 911 3.2 som jag alla har haft och kört på bana så väljer jag nog 944 turbo. ![]() ![]() Sen begriper jag inte riktigt hur man kan använda litereffekt som ett mått "hur kul" motorn är? ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
[quote="Esa
Men halva nöjet är ju skruvandet och uppdateringarna.[/quote] Visst kan det vara så. Men frågan är bara hur mycket pengar man vill lägga på uppdateringar av motor tex. M3:an är tyvärr inte så lätt och billig att trimma... Att göra som jag gjort, dvs öka originaleffekten med ca 50hk har kostat mig ca 50000:- bara i motordelar och berabetning av dessa... _________________ Jonas Edling |
||||||
Jo för att ju mer litereffekt man har i en sugmotor ju mer måste man varva. Och det är då det börjar bli roligt. ![]() |
||||||
Jag har kört både M3 E30, 944S2 och 951.
951:an hade mest drag och var tråkigast att köra. Jag är inte särskilt imponerad av motorn heller. Enkel överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder, ultralångt grenrör...nää...ingen ellegant konstruktion i mina ögon. 944S2 var mer i min smak men gubben som sålde den var en skojare så jag köpte 930 istället. M3:an gick rätt rått och tickade massa men var lätt och hade härligt pigg motor. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Visst kan det vara så. Men frågan är bara hur mycket pengar man vill lägga på uppdateringar av motor tex. M3:an är tyvärr inte så lätt och billig att trimma... Att göra som jag gjort, dvs öka originaleffekten med ca 50hk har kostat mig ca 50000:- bara i motordelar och berabetning av dessa...[/quote] Men om man har dom pengarna så visst är det väl värt varenda krona, eller? _________________ bmw bmwsson |
||||||
Jag tycker inte motorn går speciellt rått, ivarje fall inte ansträngt. Om den tickar mycket kanske det är dags att ställa ventilerna men det är klart spridarna låter en hel del. _________________ bmw bmwsson |
||||||
Det är ganska mycket lyft i kammarna så ventilerna tickar, enligt min polare som ägde exemplaret så var det väldigt vanligt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Det vanliga på S14 motorn som sitter i M3 orna är att ventilspelet är stort. BMW uppger att det ska var 0,26-0,35mm. Lägger du då spelet på drygt 0,3 så låter det jäkligt mycket. Fick tipset att istället ha ett spel på 0,22-0,25, det ska räcka enligt dem som kan det där.
_________________ Jonas Edling |
||||||
Kommer in lite sent i den här tråden.
Tyvärr har jag inte kört ngn standardbil av dom ovannämda och har därför lite felaktiga referensramar. Ur en känslomässig aspekt skulle jag välja M3an. Jag upplevde 944 orna som GT-bil i jämförelse med M3an. M3an är betydligt mer rapp, relativt billig uppgradering av chassi, på med glasfiber, bromsuppdatering gör att den blir ännu skojigare. Fantastisk bil. När det tråkiga iform av ekonomi och andrahandsvärde skall beaktas vinner nog Porschen. En preppad Porsche går att sälja för anständiga pengar. Men å andra sidan, ur ett rationellt perspektiv skall man handla fonder eller nåt annat lika trist. Ett liv, pröva båda. /Anders som b.l.a har en M3a med massa glasfiber och Porsche bromsar |
||||||
Jag kör med det spannet på mina omslipade kammar. Dom är i princip knäpptysta, bara dom jäkla spridarna som låter. Har god lust att byta ut dom, nyare modeller verkar vara tystare. Om det nu finns några som passar. _________________ bmw bmwsson |
||||||
Vilket spann kör du med, original eller?
Frågan är om du hittar spridare i samma storlek som originalet, 237cc har jag för mig. Jag körde med spridare från en volvo 940turbo, 337cc, ett tag. Tänkte inte på om dessa var tystare men helt klart gick bilen för fett iaf... ![]() _________________ Jonas Edling |
||||||
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Jag kör med 0,22-0,26 mm, kollar minst varje år. _________________ bmw bmwsson |
||||||
Jo, och för en nolla mindre i pengasumma har vi den eviga duellen mellan 318is och 924'a. Sen fom man känner för att spendera lite större summor så har man M3 CSL och 911 GT3 att välja på... BMW vs. Porsche, the eternal fight ![]() I slutändan så är det väll ändå en smaksak, eller? |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4467 besök totalt |