| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjullager, kvalitet?
|
5 besök senaste veckan (6721 totalt) |
|
Hjullager, kvalitet?
Undrar om ni vet vilka märken som är bra och vilka man ska undvika? Bytte just ett bakhjulslager men det nya lagret verkar vara lika glappt som det gamla det nya lagret var av märket SNR... skitlager??
Har nu beställt nytt från kullager.se, någon som har någon erfarenhet av vilken kvalitet man kan vänta sig därifrån? /Kimmen |
||
|
Har för mig att det är SNR som äger SKF. Åker ju mycket gamla franska bilar och då är det SNR som gäller och jag har då aldrig haft problem med dem. Ska vara i samma klass som SKF
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
|
Svårt att montera fel, är ju som en kassett som pressas i... men nu när jag tänker efter så kanske inte lagret blir tajt förrän man dragit fast drivaxeln
...hmmm
|
||
|
Re:
Ja, så brukar det ju bara, man "drar ihop det" så det blir tajt men backar av ett kvarts varv efter det blivit trögt så det går lite mindre trögt . Sen brukar det "gå till sig" så det går lagom, men inte frisnurrar helt slappt. Så är jag lärd...och har funkat bra för mig på diverse bilar.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Det är inget koniskt lager som man ska "backa" utan drivaxeln dras med typ 40 kg... tänker mer att drivaxeln tar bort ev axielt spel.
|
||
|
Re:
Så är det vanligen. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
|
Henric M bytte på hans Westfield ifjol med glapp som resultat. Kan det vara Westfields uprights som är problemet?
|
||
|
Bytte det andra lagret förra veckan, där har jag ett annat fabrikat och det är tajt.
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjullager, kvalitet?
|
5 besök senaste veckan (6721 totalt) |