Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjullager, kvalitet?
5 besök senaste veckan (6721 totalt)
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Hjullager, kvalitet?

Undrar om ni vet vilka märken som är bra och vilka man ska undvika?
Bytte just ett bakhjulslager men det nya lagret verkar vara lika glappt som det gamla det nya lagret var av märket SNR... skitlager??
Har nu beställt nytt från kullager.se, någon som har någon erfarenhet av vilken kvalitet man kan vänta sig därifrån?

/Kimmen

www.modsport.se
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Har för mig att det är SNR som äger SKF. Åker ju mycket gamla franska bilar och då är det SNR som gäller och jag har då aldrig haft problem med dem. Ska vara i samma klass som SKF

Brummar det så är det kul !
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003

SKF och SNR är OE-kvalitet. INA/FAG, KOYO, Timken osv. finns massor med lager av bra kvalitet.
Kan det varit felmonterat?

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Svårt att montera fel, är ju som en kassett som pressas i... men nu när jag tänker efter så kanske inte lagret blir tajt förrän man dragit fast drivaxeln ...hmmm

www.modsport.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Kimmen skrev:
Svårt att montera fel, är ju som en kassett som pressas i... men nu när jag tänker efter så kanske inte lagret blir tajt förrän man dragit fast drivaxeln ...hmmm

Ja, så brukar det ju bara, man "drar ihop det" så det blir tajt men backar av ett kvarts varv efter det blivit trögt så det går lite mindre trögt . Sen brukar det "gå till sig" så det går lagom, men inte frisnurrar helt slappt. Så är jag lärd...och har funkat bra för mig på diverse bilar.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Det är inget koniskt lager som man ska "backa" utan drivaxeln dras med typ 40 kg... tänker mer att drivaxeln tar bort ev axielt spel.

www.modsport.se
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Kimmen skrev:

Så är det vanligen.

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

läste för fort, du skrev bakhjulslager

var det inte herrejösses-moment man skulle dra med? minns inget glapp. kan axeln ha gått ner sig lite?

Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Henric M bytte på hans Westfield ifjol med glapp som resultat. Kan det vara Westfields uprights som är problemet?

www.MSCC.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Bytte det andra lagret förra veckan, där har jag ett annat fabrikat och det är tajt.

www.modsport.se
Citera
Skruva banåkabil
Hjullager, kvalitet?
5 besök senaste veckan (6721 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande