| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Låsa skruvar till diff/LSD?
|
5135 besök totalt |
|
Har en LSD i växellådan till min Alfa 156 och jag har funderingar kring låsning av skruvar som håller ihop diffen. Bif bild visar hur det sett ut tidigare, dvs skruvarna har varit låsta mha ståltråd. Tyvärr höll inte detta pga att jag inte hade koll på att det skulle vara specialståltråd för detta ändamål när jag för ett par år sedan bytte utväxling, dvs kuggkransen. Använde därför vanlig ståltråd med resultat att den trasats sönder och en skruv har släppt med ett mindre (som tur var) haveri som följd.
Nu är det dags att montera ihop lådan igen och då fundera jag på ifall ståltrådslösningen verkligen är nödvändig och optimal? Borde det inte räcka med stark gänglåsning istället?
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
|
Brickor med plåtbleck som viks upp brukar vara vanligt på såna här ställen. Brickan är avlång och sitter i två skruvhål samtidigt och har plåtbleck som viks upp för att spärra skruven.
|
||
|
Om man ska vara petig så kan man nämna att Nordlock-brickor som standard är ytbehandlade med zink-flake vilket vid åtdragning kan ge föroreningar som sprider sig i oljan.
Elektrolytiskt ytbehandlade, alternativt obehandlade eller fosfaterade Nordlock-brickor skulle vara att föredra i detta fall. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
För att återknyta till den egentliga frågan,
Varför lossnade skruven? Det var ju inte för att det var fel kvalitet på låstråden. Vad är det för dimension och hållfasthet på skruvarna? Ytbehandling? Angivet åtdragningsmoment? Rätt förspänning i förbandet är viktigt, speciellt i en applikation som denna. Monterades det nya skruvar tillsammans med friktionsytor behandlade enligt spec när diffen skruvades ihop? Hur är det tänkt att skruvarna ska monteras? Med moment endast, eller med moment+vinkel? Eventuell smörjning på skruven? _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Re: Låsa skruvar till diff/LSD?
För att lossa tex loctites gänglåsningar värmer man förbandet plus 120 grader, ju hårdare gänglåsning ju mer värme. Men det känns som du kan komma upp i dessa temperaturer i en diff. Gänglåsning med rätt tråd borde fungera fint, en annan variant är att körnslå mellan mutter och skruv _________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
Tack för tips och kommentarer så här långt!
Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde när jag monterade detta förra gången förutom att jag kan konstatera att det inte blev något (långsiktigt) bra resultat... De gamla skruvarna användes iaf och det kan tom ha varit så att jag inte använde gänglåsning öht
Vxllådan är en specialväxellåda byggd för att användas i WTCC av NTechnology som fram till i mitten på 2000-talet drev Alfas fabrikssatsning i WTCC. Den ser ut som en originallåda men är gjuten i en magnesiumlegering och har ett helt annat innehåll med rakskurna drev, dogringar, LSD samt några förstärkningar osv. Därför finns det inga monteringsanvisningar eller reservdelar tillgängliga. Skruvarna som satt där har nån beteckning på skallen, ska kolla vad det står när jag kommer hem till garaget men det var inte den vanliga typen av beteckning iaf. De ser dock ut att vara obehandlade, har 13mm nyckelvidd, en "fast bricka" och i dimension M10x1,25 (l=25mm) som skruvas i gängade hål i kuggkransen, dvs ej med mutter på baksidan. Min gissning är att de har hållfasthet över 8.8 men det har jag ännu inget belägg för. Har varit på Sifverts-Skruv och letat och kom därifrån med 12.9 insexskruv i denna dimension fast l=30mm. Får mao kapa av dem ca 5 mm men det går ju ganska enkelt, alternativet var att beställa hem och köpa en hel låda med 200st vilket inte kändes aktuellt. Tanken är att skallens diameter motsvarar den "fasta brickans" diameter samt även att skallen inte är större än NV 13 för att rymmas. Optimalt vore att kunna montera dessa och enbart säkra dem med kemisk gänglåsning för att slippa borra de små hålen för ståltråd i alla 10 skruvarna och försöka få detta på plats på ett vettigt sätt. Vill dock försäkra mig om att det inte lossnar denna gång. Insexskruvarna omöjliggör användning av plåtblecken som sEiKo tipsar om
Nord-Lock kanske kan var ett alternativ ifall det inte bygger för mycket på höjden vilket jag måste kolla, insexskruvskallen är redan ca 2 mm högre än de gamla skruvarna. Vill helst undvika att körnslå iom att det isåfall blir mot kuggkransen iom att det inte sitter någon mutter på baksidan. Enligt det jag kunnat läsa mig till vad det gäller Loctites hårda gänglåsning så har den arbetstemp upp till 180 grader och skall värmas till 300 grader för att kunna lossas. Jag är väldigt osäker på vilken arbetstemperatur som det blir inuti en sån här växellåda men det bör väl ligga en bit under 180 grader? Frågan är om det räcker med enbart den kemiska låsningen tillsammans med förspänningen i bultförbandet? Tar gärna emot fler tips, förslag och synpunkter!
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
|
Om du använder Loctite så är det 272 (röd) som gäller, den tål arbetstemp upp till 200gr C.
Låstråd känns som en bra extra säkerhet ifall nån skruv skulle lossna. Men låstråden hindrar inte från att det lossnar, bara att skruvarna kan gängas ut. _________________ /Arne Lindgren |
||
|
Re:
Beror väl på hur man gör? Spänner man tråden åt rätt håll så ska ju tråden gå av alternativt töjas innan en skruv lossnar. _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||
|
Re:
Så här ser skruvarna ut, någon som kan tyda beteckningen med avseende på hållfasthet?
||
|
Har du kollat på din lokala Alfa ÅF?
Den har ju styrning och "bricka", klart special. Borde vara moment/vinkel på dom som nämnts och lite Loctite 638 håller det fint på plats och går att lossa även om det står att det inte går. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
"Brickan" benämns normalt som fläns. Det är alltså en passkruv med fläns. På engelska borde den benämnas Hexagon flange head shoulder screw/bolt.
Jag har kollat med en snabb sökning nu och ISO har ingen direkt standard för denna typ av skruv. Märkningen på skallen (IBS R12) ger en hint om att det är frågan om en 12.9-skruv, men det är svårt att vara säker. Om du använder insexskruvar som ersättare så får du inte funktionen av bunten under skallen som finns på originalskruvarna. Som MaZ är inne på så känns det som att det säkraste stället att hitta nya skruvar är en Alfa-ÅF. BTW: Nordlock M10 är t=2,5 mm _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Re:
Kommer få monteringsanvisningen också
Tack för tips och kommentarer! _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5135 besök totalt |