Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2 besök senaste veckan (8651 totalt) |
Kollektor diameter/utformning på sugmotor... ?
![]() Har en bil med 5-cylindrig SUGmotor som avgassystemet skall bytas på hela vägen efter grenröret och tänkte därför tillverka ett så bra som möjligt med race kat och vettiga dämpare osv. Jag har dock inga erfarenheter om hur man designar ett bra avgassystem. Jag skulle vilja veta hur man räknar ut / får reda på : * Lämplig diameter på kollektorn ? * Hur lång skall den vara ? * Konans utformning ? * Dimension på resten utav avgassystemet efter kollektorn & konan ? * Vilka tekniska uppgifter om min motor behövs för diverse formler etc etc ? Orginal grenröret ser ut som på bilderna 3-1 & 2-1 ( Övre grenrör ) som sedan går ihop 2-1 ( Nedre grenrör ). Jag har inte tänkt ändra på Övre orginal grenröret utan jag vill veta hur jag gör på det Nedre grenröret där de går ihop till den sista 2-1 och efteråt ![]() ![]() Övre grenrör: ![]() Nedre grenrör: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ // Peter Johansson |
||
Re:
Jag har ändrat lite i min text ovan samt ringat in där jag vill ändra/ha hjälp. Nej, det är inte en 20V Audi motor. Motor tillverkare : VW Motor storlek : 2300 cc Antal ventiler 10 st. Tändföljd : 1-2-4-5-3 _________________ // Peter Johansson |
||
Den där bilden är Burns system, dom föklarar ingenting om vad de gjort, det är en hemlis. Fast egentligen är det ingen hemlis tekniskt sett, det är bara en hemlis för att det skall låta som man inte kan göra det själv. Okay, dom kan ha en massa dyno körningar, men det hjlper inte den enskilde som vill beställa då alla motorer är olika. Du är inne på den sista sammanlänkningen av rören och där är det inte så känsligt, en snygg flödesmässigt riktig sammanfogning är okay. Det där med koner innebär att du måste bygga om primärrören en del, och det är inte gjort på en eftermiddag. Jag föreslår en längd på sekundärrören som är desamma som ett primärrör. Eller, om det inte går, halva denna längd.
Sen är det ingen lekstuga att räkna koner, jag har gjort en del 2 takts rör och där ser man hur känsligt sådana system är. I ditt läge rekomenderar jag att lägga de teorierna på hyllan, det är dessutom inte sådana väldiga effektvinster med sådant på en 4 taktsmotor. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Förklara gärna lite mera ingående vad och hur jag skall gå tillväga ![]() * Var hittar man färdiga 2-1 rör som uppfyller det du skriver ovan ? * Vilka dimensioner skall man ha på det sista 2-1 röret ? * Dimension på resten utav avgassystemet efter det sista 2-1 röret ? * Förslag på lämplig Race eller Sport kat ? * Vilka tekniska uppgifter om min motor behövs för diverse formler etc etc ? ![]() _________________ // Peter Johansson |
||
Re:
Om jag fattat saken rätt så betecknar man en... * 100 cells kat som RACE kat. * 200 eller 300 cells kat som SPORT kat. ...men jag kan mycket möjligt ha fel ![]() _________________ // Peter Johansson |
||
Re:
1 Färdiga rör har jag aldrig letat efter, jag gör alla rörbyggnationer själv. Det som finns passar ändå aldrig. 2 Diametern har med hastigheten på gasflödet att göra och man brukar lägga den vid 90 m/sek i primärrören där max effekt för kammen kan tänkas ligga. Alltså inte bästa vridmoment. Secundärröret kan vara 60% av den sammanlagda arean på primärrören. 2st 1 3/4 tums primärer ger 3100mm^2 area. 3100*0,6=1861mm^2. De ger en sekundär på 2 tum. 3 Den siste delen av systemet skall bara ge så stort flöde den någonsin går. 4 Det man behöver veta är kammens tider vid 1,27mm lyft, beroende på vilka formler man använder. Kamtiderna är för att kalkylera rörlängderna. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
När det gäller rördiametern så är det areaförhållandena man försöker anpassa då detta påverkar hur tryckpulserna i avgasröret uppför sig. Primärrören ska ha en area som ligger på 1,2-1,6 ggr portarean, och en kollektor ska ha ett areaförhållande runt 6.
Annars så erbjuder nu Burns Stainless beräkning av grenrör, tror de tar $50 eller något i den stilen. |
||
Re:
Du skriver "runt 6", kan du uttrycka det lite mer precisserat? Det är avä lokay med portarean men i många fall är portarean knepig för många att se då den inte ligger 90 gdr mot kanalen eller har avvikelser i böjning för att passa ett gjutjärnsgrrenrör. Jag har ju gjort ett och annat headers och bromsat dem också, och det är väldigt lätt att fastna på längder och diametrar som något absolut viktigt vilket det i praktiken inte är. Det är dock mycket viktigt ur akademisk synvinkel då det i det fallet går ut på att förstå och kunna räkna på saker och ting, då i produktionssyfte utan att behöva fysiskt testa i all oändlighet. Men i praktiken så möblerar man bara om i varvtalsområdet och gungorna och karusellen tar ut varandra i viss utsträckning. Här gäller erfarenheter och det är svårförmedlade åsikter eftersom erfarenhet är erfarenhetsbaserad och inte intelektuell. Det intellektuella däremot kräver akademisk bakgrund och är på det viset lika knepigt. Med åvan sagda så säger jag inte att man kan göra headers och slutrör hur som helst, men för att uttrycka det med min egen bakgrund så ser jag sammanhanget mellan dimensionerna utan att behöva räkna på det, men jag kontrollräknar för att försäkra mig att jag är rätt ute. Om man är helt grön så är detta en knepig sits då man inte vet vad man skall utgå ifrån och det är lika knepigt för mig att förklara hur man enkelt skall designa ett avgassystem, om man inte har den bakgrund jag själv har, och då behövs det inte förklaras. Så, man får i sin början av avgasrörskarriären hålla till godo med att det tar sin tid att komma till klarhet i ämnet och att de enkla tipsen om hur ett system skall designas är svårt att begripa. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
2 besök senaste veckan (8651 totalt) |