Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3915 besök totalt |
Rotationsrikting på R888 ?
Tänkte få lite jämnare slitage på höger/vänster fram på bilen. Kan man skifta sida på däcken ? Eller är Toyo R888 beroende av rotationsriktningen? _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||
Äldre tråd om rullriktning (Rullriktning viktigt? från 2006):
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Jag skiftar oxå mina efter slitage. Rotationsriktningen är till för att dränera vatten vid regn. Sen låter det mer om däcken när man kör dem "åt fel håll". Det tänker jag mest på på motorvägen, på banan har man ju annat att tänka på..
_________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||||||
spelar ingen roll varken i väta eller på tort. möjligtvis kan mönstret teoretiskt påverka vid acc och broms på tort.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Re:
Bara man gör det med rätt däcksmodeller. är ju flera där ytter och innersida skiljer så iaf jag inte skulle göra så medan andra modeller funkar kalas även ut-o-in. Rotationsrikting däremot är ju verkligen inget att vara så noga med IMHO, _________________ ![]() |
||||||
Finns det öht några radialdäck som har asymetrisk stomme som beroende på hur däcket rullar kan påverka egenskaperna?
|
||||||
Re:
"Har hört" att bromsegenskaper kan bli sämre än det optimala däcket kan klara av egentligen av om man vänder rikting när däcket är väl inkört. Men det kan abslut vara en skröna, kanske sprungen ur dubbdäcks-bytarotationsriktningskaintevarabra. Inget iaf jag någonsin kunnat märka av på hobbynivån vi håller på. Och jag har kört åt fel rotation med många däck kors o tvärs... _________________ ![]() |
||||||
Re:
Rullriktning skall man tydligen inte byta men att mönstren i däcken evakuerar vatten bättre pga att det är pilformat är en fet myt, i alla fall upp till man får vattenplaning. Tvärsnittsarean i mönstret sväljer vattnet och den beror inte på rullriktning. Sen finns det assymetriska stommar om man ser till in/utsida och då finns det ju inte lika många sätt att slita på dom eftersom man inte kan skifta sida. Sen kan man ju fråga sig hur mycket man skall bry sig på ett set R-däck, jag menar hur många skulle INTE skit i rullriktning om däcket är sådär gött snedslitet? Det är ju inte så att man plockar ut ytterligare 1000 mil ur dom om man inte vänder dom... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
+1 och till Peppe säger jag byt och var nöjd (ett tag till). ![]() _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
Re:
Jag säger bara.... Kinnekulle ![]() Rotera däcken på bilen FTW. Därför jag kör samma dimension fram o bak på bilen. _________________ ![]() |
||||||
Re:
På vått och Toyo håller jag absolut inte med. En jäkla skillnad om de går på rätt håll. Lika så med Kuhmo i torrt, funkar bäst på rätt håll. Det är i alla fall min erfarenhet (loggen håller också med) ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Är ju skillnad om man hobbyåker gatbil utan att ta tid och om man tävlar och några tiondelar snabbare är massa fördel mot närmaste konkurent. Men intressant att du har klara besked
![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3915 besök totalt |