Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Rotationsrikting på R888 ?
3915 besök totalt
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Tänkte få lite jämnare slitage på höger/vänster fram på bilen.

Kan man skifta sida på däcken ? Eller är Toyo R888 beroende av rotationsriktningen?

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Jag har kört mina skiftade men i regn vill man nog ha mönstet
i rätt riktning för dräneringens skull men i torrt är det inga problem.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Äldre tråd om rullriktning (Rullriktning viktigt? från 2006):
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29489

Citera
Torbjörn Hillerström
Henån
Här sen Jan 2005

Jag skiftar oxå mina efter slitage. Rotationsriktningen är till för att dränera vatten vid regn. Sen låter det mer om däcken när man kör dem "åt fel håll". Det tänker jag mest på på motorvägen, på banan har man ju annat att tänka på..

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Håller med övriga, bryr mig inte om rotationsriktningen i torrt väglag..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Tack för snabba svar .

Då testar vi att byta sida.

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Vänd däcken på fälgen istället, brukar jag göra....

Tystberga
Här sen Mar 2004

spelar ingen roll varken i väta eller på tort. möjligtvis kan mönstret teoretiskt påverka vid acc och broms på tort.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Patrik Skoog skrev:
Vänd däcken på fälgen istället, brukar jag göra....

Bara man gör det med rätt däcksmodeller. är ju flera där ytter och innersida skiljer så iaf jag inte skulle göra så medan andra modeller funkar kalas även ut-o-in. Rotationsrikting däremot är ju verkligen inget att vara så noga med IMHO,

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Finns det öht några radialdäck som har asymetrisk stomme som beroende på hur däcket rullar kan påverka egenskaperna?

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Lars Falk skrev:
Finns det öht några radialdäck som har asymetrisk stomme som beroende på hur däcket rullar kan påverka egenskaperna?

"Har hört" att bromsegenskaper kan bli sämre än det optimala däcket kan klara av egentligen av om man vänder rikting när däcket är väl inkört. Men det kan abslut vara en skröna, kanske sprungen ur dubbdäcks-bytarotationsriktningskaintevarabra.

Inget iaf jag någonsin kunnat märka av på hobbynivån vi håller på. Och jag har kört åt fel rotation med många däck kors o tvärs...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Lars Falk skrev:

"Har hört" att bromsegenskaper kan bli sämre än det optimala däcket kan klara av egentligen av om man vänder rikting när däcket är väl inkört. Men det kan abslut vara en skröna, kanske sprungen ur dubbdäcks-bytarotationsriktningskaintevarabra.

Inget iaf jag någonsin kunnat märka av på hobbynivån vi håller på. Och jag har kört åt fel rotation med många däck kors o tvärs...

Rullriktning skall man tydligen inte byta men att mönstren i däcken evakuerar vatten bättre pga att det är pilformat är en fet myt, i alla fall upp till man får vattenplaning. Tvärsnittsarean i mönstret sväljer vattnet och den beror inte på rullriktning. Sen finns det assymetriska stommar om man ser till in/utsida och då finns det ju inte lika många sätt att slita på dom eftersom man inte kan skifta sida.
Sen kan man ju fråga sig hur mycket man skall bry sig på ett set R-däck, jag menar hur många skulle INTE skit i rullriktning om däcket är sådär gött snedslitet? Det är ju inte så att man plockar ut ytterligare 1000 mil ur dom om man inte vänder dom...

BMW 330i -05
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003

Trådstartare
För att förtydliga mitt "problem" så är vänster framdäck mer slitet än höger. (mycket Sviestadkörning)

Däcken i sig är jämt slitna

Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Lars Falk skrev:

Rullriktning skall man tydligen inte byta men att mönstren i däcken evakuerar vatten bättre pga att det är pilformat är en fet myt, i alla fall upp till man får vattenplaning. Tvärsnittsarean i mönstret sväljer vattnet och den beror inte på rullriktning. Sen finns det assymetriska stommar om man ser till in/utsida och då finns det ju inte lika många sätt att slita på dom eftersom man inte kan skifta sida.
Sen kan man ju fråga sig hur mycket man skall bry sig på ett set R-däck, jag menar hur många skulle INTE skit i rullriktning om däcket är sådär gött snedslitet? Det är ju inte så att man plockar ut ytterligare 1000 mil ur dom om man inte vänder dom...

+1 och till Peppe säger jag byt och var nöjd (ett tag till).

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Peppe Fröjd skrev:
För att förtydliga mitt "problem" så är vänster framdäck mer slitet än höger. (mycket Sviestadkörning)

Däcken i sig är jämt slitna

Jag säger bara.... Kinnekulle Same same.

Rotera däcken på bilen FTW. Därför jag kör samma dimension fram o bak på bilen.

Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Rotera däcken på bilen FTW. Därför jag kör samma dimension fram o bak på bilen.

+1 thumbs up

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Björn skrev:
spelar ingen roll varken i väta eller på tort. möjligtvis kan mönstret teoretiskt påverka vid acc och broms på tort.

På vått och Toyo håller jag absolut inte med. En jäkla skillnad om de går på rätt håll.
Lika så med Kuhmo i torrt, funkar bäst på rätt håll.

Det är i alla fall min erfarenhet (loggen håller också med)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är ju skillnad om man hobbyåker gatbil utan att ta tid och om man tävlar och några tiondelar snabbare är massa fördel mot närmaste konkurent. Men intressant att du har klara besked thumbs up Jag har kört Pirellis Corsa framlänges o baklänges i alla möjliga kombinationer utan att märka någon skillnad, men då tar jag inte tid och har inte så bråttom. Som sagt, intressant att det är skillnad thumbs up

3915 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande