Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Resan till Ringen 2004-04-15 | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (11858 totalt) |
Johann ringde mig i onsdags och sa att han skulle ta en tur ner till Ringen och undrade om jag ville åka med. Han flyger ju oftast ner eftersom M3'an står nere vid Ringen, men just nu är bilen lite väl nerplockad (på gång att bli VLN-räser www.schwedenkreuz.se) och därför skulle han köra ner med Clio Sporten som nödverktyg för Ringen. Eftersom jag bara varit en enda gång på Ringen och det var hela tre år sen så var jag inte svårövertalad!
Efter lite överläggning så kom vi fram till att en M3'a nog var ett trevligare transportmedel på autobahn och roligare verktyg på Ringen. Inte så kul för Johan kanske att ta min bil istället, man tar det ju betydligt försiktigare med andras bilar! Hursomhelst så blev det nu lite bråttom.... Jag hade ju vinterdäcken på och hade inte vår-ordnat bilen över huvud taget! Så onsdag kväll var det sommarsulemontering som gällde. Vilka skulle jag ta? Tyvärr halvtaskigt med mönster på både uppsättningen Pirelli PZero C och Bridgestone RE540S. Båda lagliga men det är ju en lång tur. Förra gången jag var nere så hade jag PZero C och då gick det iof inte åt mer än en dryg mm av mönstret faktiskt. Detta med resa t.o.r plus 35 varv på ringen. Den här gången skulle det inte bli så många ringenvarv för att hålla igen lite på däck- och bromsbeläggsslitaget och kostnaderna, dessutom skulle vi bara kunna köra lite lördag kväll o söndag förmiddag innan vi behövde ta oss hemåt igen (fredag och lördag var det VLN-race och liksom lite svårt att få köra familjebil på Ringen...typ ). Så på med PZero C. Inte så kul att köra RE540S upp och ner dryga 300 mil. Hoppas bara Pirellisarna räcker hem också? Jag satte klockan på 3:30 och lyckades sova drygt två timmar innan den ringde (attans tidigt ) på torsdagen. Ner med hjälmen i packningen och så for vi söderut! Tur att vi var två att dela på körandet som tog en bra bunt med timmar. 165 mil är det hemifrån till Ringen om man kör över båda Bältbroarna och inte tar någon färja. Fri fart: Framme! Stau hade vi redan i Jönköping där motorvägen var helt avstängd pga en lastbilsolycka. Efter köstopp på några ställen i Düskland var vi framme precis innan de stängde turiståkat på torsdag kväll. Så jag fick ett lugnt varv med Johan som påminnare i passagerarstolen. Påminnare i form av "Sväng in nuuuu! Äsch det blev lite sen turn in. Full gas nu! Nej nej nej inte treans växel!" osv. Det var ju inga problem att komma ihåg hur banan gick men exakta turn-in, bromspunkter och vilken växel jag skulle ha var det lite värre med Men jag var nöjd ändå, det var ju ändå tre år sen mitt förra och enda besök ! Vi somnade på kvällen som klubbade. Vi bodde i rummen som Team Schwedenkreuz hyr i Sabines hus. Sabine och Guidos hus (med tre hästar och två glada hundar): Fredagen var VLN-träningsdag, dvs det blev socialt umgänge med Ring Racing samt Auditeamet som hyr rum hos Sabine ihop med Johann och team Schwedenkreuz. Lite fotografering i Pflanzgarten 1 (lilla hoppet) och sedan mycket trevlig, om än något kaotisk middag, på Pistenklause med hela Audigänget och Janne Nagy plus Anders Dauner m.f.l som dök upp allteftersom. Auditeamets bil som går i klassen med alternativbränsle. TT'n går på gas! Detta foto av Alexander Neurohr! Auditeamets glada och mycket trevliga chef håller i en del av kvällens Pistenklausräkning: Vissa var kvar väldigt länge på Pistenklause och var väldigt "trötta" på lördagen. "Vissa" behövde därför sova ut ordentligt medans jag stack ner till Adenau för att få hjulvinklarna kollade. Ring Racing hade fixat en tid åt mig hos en Renaultverkstad som tydligen hade ställt "Nordschleifevinklar" på en och annan E36'a förr Drygt -3 grader camber fram fick stå som det stod, mikrominimalt med toe out (3 minuter på varje sida) fick också i princip stå som det stod medans bak behövde det ställas i ordning eftersom jag fått bussningar bytt sent förra året och i princip kört vinterdäck sen dess. Strax under -2 grader camber och 14 minuter toe in på varje sida blev det när det var klarskruvat där bak. Sen var vi och kikade på VLN-rejset på eftermiddagen. Första varvet med silhouet-Jaguaren jagandes en decimeter bakom Uwe Alzens monsterporsche var häftigt. Nästa varv hade Porschen dock redan dragit ifrån en bra bit! Starfältet är ENORMT! Både i antal (150 bilar?) och omfång, dvs allt från äldre Opel Corsa och Golf mk2 till DTM-Opel, ZakspeedVipers och drösvis med M3 E30 och nyare Porschar! Träningen inför VLN, Golf kombi diesel och en av många många Porschar: När rejset var klart så skulle banan städas upp (pga en bunt mer eller mindre skadade bilar + byte av en del armco...) och sen närmade sig turistkörningen!!! Jag inhandlade ett sexvarvskort och körde fem varv innan det stängde. Jag hade lite problem med att bromsarna tog lite sämre då och då, kanske delvis för att det första varvet togs med bilen proppfull med folk från Auditeamet. Jag hade tyvärr inte hunnit lufta bromsarna och byta bromsvätska för året. Men jag kände att jag var ganska sloppy i mitt spårval pga ringrost, även om osäkerheten med bromsarna naturligtvis inte gjorde den saken bättre... Så jag kände att jag körde "lugnt", dvs med ordentligt goda marginaler men med ganska mycket missar i bilens placering. Körde ett varv ensam, skjutsade ytterligare folk ifrån Auditeamet och sen följde en svensk kille som vi träffat på parkeringen med ett varv. Han och hans polare var nere på sitt första ringbesök med en M3 E46. När vi körde under gantryt efter Döttinger Höhe såg jag att han pillade på sitt armbandsur så jag kunde inte låta bli att fråga om han tagit tid? Han hade tagit tid från den gröna skylten strax innan Antoniusbrucke till Gantryt och trodde det blev 8:40. Det kändes lite lattjo eftersom det var tio sekunder snabbare än det varv jag mätte förra besöket och att jag kände att jag inte placerade bilen speciellt bra OCH att jag höll ordentligt med marginal i körandet. Hade han mätt fel? Femte och sista varvet för dagen hängde Micke Holmström med som passagerare och trots en hel del missar och trafik så konfirmerade han tiden, 8:38 den här gången. Det kändes ju kul! Dock så behövdes det fler varv för att få lite bättre ordnüng på spårvalen!!! Så här tomt är det inte i turiståkadepån när banan är öppen. Jag var lite tidig och hängde på låset bara :-) Söndag, dags att åka hem men jag har ett varv kvar på mitt klippkort Mickes tjej åker med som passagerare. Eftersom jag stått o snackat skit en lång stund så åker vi ut med kall motor så jag tar det lugnt med gasen och maxvarvet till att börja med. Men bortåt Schwedenkreuz så är motortempen som den skall vara. Redan i T13 så släpper jag förbi en grå bred Porsche som drar ifrån lite. Men i Hatzenbachslalomen kommer jag närmare och sedan byter vi plats några ggr på ett shysst och trevligt sätt. Precis i botten av Fuchsrörhe kör vi om en långsammare bil, och nej, jag håller inte ens i närheten av fullt genom Fuchsröhre en enda gång det här besöket heller Porschen drar ifrån bort mot Metzgesfeldt men jag kommer ikapp i det krokigare partiet bort mot Kallenhard. Eftersom jag ligger nära honom ner efter Kallenhard så släpper han förbi mig på yttern i miss-hit-miss (där jag undrar "hur fort kan man köra i ytterspår här då?" ). Efter Bergwerk så ligger han kanske drygt 100 meter bakom och jag tänker att nu kommer han komma ikapp som en kanonkula uppför backen. Men det var det sista vi såg av honom.... Mycket lite trafik resten av varvet och jag märker att jag är betydligt mindre sloppy i placeringen av bilen än dagen innan och bromsarna funkar klockrent, ATTANS vad det här är skoj!!! Gissa om jag är sugen på att köpa klippkort för några varv till. Men jag tänker att däcken och bromsbeläggen ska räcka hela vägen hem också så jag får stå kvar som utanför en kombinerad godis och leksaksbutik och titta i skyltfönstret bara... Dags att fara hem Hoppas det inte dröjer tre år tills nästa gång igen, det klarar jag nog inte av en gång till! Tack Johan!!!! Bilder från Ring Racing: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Fin bil i gamla depån: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php PS: Saker jag glömt, blandat ihop eller helt enkelt berättat helt fel rättas gärna efter påpekanden _________________ Magnus Thomé |
||||
Man blir ju glad i hela kroppen av denna läsning!
SÅ skall en ring resa sammanfattas!! Tur att man skall ner nu på torsdag fast till ringen kommer man på lördag _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Lät som en riktig kul helg.....
Finns det några potenta bilar att hyra där nere.... med bur? |
||||
Vore kanske en Idé för mig... Får ta ett snack med Johann när dom har kört några tävlingar och fått bort barnsjukdomarna...... |
||||
Här finns massa bilder från VLNracet och turiståkat på lördagkvällen:
http://ringfotos.free.fr/hpalex/_dat _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Johan Meissner |
||||
_________________ Anders Dauner |
||||
oops!
http://ringfotos.free.fr/hpalex/_pic http://ringfotos.free.fr/hpalex/_pic http://ringfotos.free.fr/hpalex/_pic http://ringfotos.free.fr/hpalex/_pic _________________ Anders Dauner |
||||
_________________ Anders Dauner |
||||
Kul läsning !
Även om jag inte varit så sugen på Ringen förut så blir man det av att läsa din reserapport. Fast jag håller mig nog till Kinnekulle nåt/några år till... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Nürburgring Resan till Ringen 2004-04-15 | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (11858 totalt) |