| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Laga punktering på slicks....
|
1678 besök totalt |
|
Jag råkade ut för att få punktering i helgen i mitt bara 20 varv gamla framslicks på bilen..... måttligt road av detta då ju prislappen är sådär
Går det laga en punktering i ett slicks utan större bekymmer någon som har provat??
Däcket känns ju väldigt mycket tunnare i uppbyggnaden av däcket än exempelvis ett gatdäck så känns lite sådär.... en såndär korv man drar igenom tro jag inte ett dugg på tycker en hederlig plåsterlapp med lämpligt lim på insidan borde vara bättre i denna typen av däck.... hålet är i mitten på slitbanan ungefär.... någon som har någon input utav denna typen av reperation eller är det bara att handla ett nytt däck direkt...
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Re: Laga punktering på slicks....
Jag har lagat R-däck (radialdäck med stålbälten) flera gånger. Antingen med "korv" utifrån när det varit brådis eller kombinerat "korv" och lapp på insidan. Det har alltid funkat hur bra som helst. Dra en korv i hålet och slipa rent och tvätta med lösningsmedel på insidan sätt dit en stor lapp. Så länge hålet är i slitbanan, hyfsat vinkelrätt och rimligt litet bör det funka bra... Diagonaldäck och däck som inte har stålcord har jag ingen erfarenhet av. |
||
|
Vad har du använt för lapp och lim??
det är mitt i slitbanan mer eller mindre iaf..... dock så är det ju ingen stålcord så däcket är väldigt tunt i konstruktionen det gör mig lite orolig.....
lapp med lämpligaste lim får det nog bli känns det som men mera input på lim och lappmaterial iaf vore bra
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Hmm nu är jag inne på ett ämne jag inte har riktigt koll på, men iaf...
Finns inte "korven" och lappen integrerade idag? In med verktyget genom hålet som preppats och dra igenom korven som har en lapp i änden. Vill minnas att jag fått några däck lagade på detta vis. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Hmmm
Jag ser inte nyttan med korven om jag har en lapp på insidan som är limmad den pressas ju utåt hela tiden men frågan är ju vad för lim och lapp.....
||
|
Låter ju bra detta då bestämmer vi det...
vart handlar jag denna mojäng då måntro?? det är "lite" brådis med..... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Har du vägarna förbi Hallstahammar så fixar Däckcenter det åt dig..
Men det var verkligen inga konstiga saker det rörde sig om när jag fick mina däck fixade. Det borde finnas hos vilken gummigubbe som helst? _________________ /Anton Lillsund |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1678 besök totalt |