Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vikt på olika ljuddämpare
2831 besök totalt
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Jag är lite av en sällanpostare här, jag har en gul Alfetta Sedan från -76 som brukar synas på banträffar lite då och då. En liten byggtråd finns här:http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=20777

Nu tog avgassystemet lite stryk på Sviestad med LMS i fredags så jag börjar planera ett nytt. Det nya behöver vara lättare så jag tänker spontant rostfritt och tunt men är öppen för förslag. Det gamla är ett Simons i svartstål så lättare än det borde vara enkelt.

Men, när jag läser på hos t ex Ferrita och Raka Rör så är de generösa med marknadsföringsprat och snåla med tekniska specifikationer. Är det någon som vet något om grejerna från dessa leverantörer eller kan föreslå andra som har lätta komponenter?

Får jag välja så föredrar jag saker som är tänkta att vara avgasdelar så att det finns både universaldämpare och färdiga krökar men finns det roliga prototyplösningar så kör på! :-)

Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Hej du ! Har två kolfiberhistorier från nån sporthoj, om du vill splitta upp i bakändan. Alltså köra dubbla utblås. Blir nog en strypning annars. Buslätta

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

Suddarn skrev:
Hej du ! Har två kolfiberhistorier från nån sporthoj, om du vill splitta upp i bakändan. Alltså köra dubbla utblås. Blir nog en strypning annars. Buslätta

Definiera buslätta. :-)

Jag misstänker att det kan bli svårt att hålla db-gränsen med bara två parallella mc-dämpare men annars är jag öppen för allt.

Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Nu har jag forskat vidare:

Raka rör verkar vara i en övergångsfas mellan två olika designer. De gamla grejerna är gjorda i 1,5mm och de nya i 1,35. De anger vikten på en 400mm lång oval fullflödesdämpare till 4,1kg.

En meter 2-tumsrör säger man väger 1,8kg.

Ferrita kör med 1,5 rakt igenom som jag förstår det och anger också vikten på en 400mm lång oval fullflödesdämpare till "ca 4kg".

En meter 2-tumsrör säger man väger "ca 2kg"

Så inga jätteskillnader där. Frågan är vad motsvarande Simonsdelar väger....

Apple racing har väl inte rostfritt men är det någon som vet vad deras grejer väger?

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Björnbusen skrev:
Nu har jag forskat vidare:

Raka rör verkar vara i en övergångsfas mellan två olika designer. De gamla grejerna är gjorda i 1,5mm och de nya i 1,35. De anger vikten på en 400mm lång oval fullflödesdämpare till 4,1kg.

En meter 2-tumsrör säger man väger 1,8kg.

Ferrita kör med 1,5 rakt igenom som jag förstår det och anger också vikten på en 400mm lång oval fullflödesdämpare till "ca 4kg".

En meter 2-tumsrör säger man väger "ca 2kg"

Så inga jätteskillnader där. Frågan är vad motsvarande Simonsdelar väger....

Apple racing har väl inte rostfritt men är det någon som vet vad deras grejer väger?

Du kommer inte få speciellt (läs kännbart) lättare system för att du gör om det i rostfritt. ALLA vanliga tillverkare har ungefär likadana dimensioner och då ganska jämförbar vikt vid lika långt system i likadan dimension. Jag tror rostfria kanske blir 5% tyngre än de simonsgrejor i svart som redan sitter där.

Ska du ner i vikt så är det tunnväggiga titanrör (som hojars eftermarknad) och sedan snicrka egna lätta kolfiberljuddämpare som gäller (eller titan).

Frågan är om inte kammarljuddämpare är mest effektiva för att dämpa ljud gentemot vad de väger, en raktigenomdämpare ska ha fyllning hela vägen och även om fyllningen inte väger mycket väger det mer än luft

Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Tack Rolle!

Mina undersökningar börjar peka åt det hållet också!

Min tanke är väl att det borde gå att tillverka betydligt tunnare i RF och på det viset få ner vikten men det verkar ingen av de större svenska leverantörerna ha tagit fasta på. Skillnaderna mellan svartstål och rostfritt är i princip obefintliga.

Men jag har sett riktigt tunna och lätta rostfria system. Vem är det som tillverkar dem då?

Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Dagens överraskning blev Simons som uppger följande vikter:

420mm lång Ovaldämpare i RF 3,5kg. I svartstål 3,7kg.

1m 2-tumsrör anger de till 1,8kg.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Björnbusen skrev:
Tack Rolle!

Mina undersökningar börjar peka åt det hållet också!

Min tanke är väl att det borde gå att tillverka betydligt tunnare i RF och på det viset få ner vikten men det verkar ingen av de större svenska leverantörerna ha tagit fasta på. Skillnaderna mellan svartstål och rostfritt är i princip obefintliga.

Men jag har sett riktigt tunna och lätta rostfria system. Vem är det som tillverkar dem då?

Standardrör och böjar som går att få tag på hyfsat enkelt (och för vettiga priser) är ett snäpp grövre än önskat till race...

En variant är väl att skaffa tex 0.7 plåt, klippa långa remsor och rulla ihop till rör.
Skaffa torkad sand, sandfyll och rödglödga och böj där du vill ha en böj.

Annars går det ju att få tag i ganska grova kolfiberrör, då kan man tillverka sina egna lätta ljuddämpare.

Höllviken
Här sen Jun 2006

Här finns en del bitar om du funderar på att bygga kolfiberdämpare,

http://www.pjengineering.co.uk/

www.MSCC.se
Citera
P_e_r_r_a
Kil
Här sen Aug 2007

Lätt avgas

Tjenare

Snacka med Mattias på Stertman Motorsport i Nynäshamn.

Han har kan bygga lätta avgassystem med delar från bla.

http://www.burnsstainless.com

Perra

2831 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande