| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Kan du känna viktförändringen när soppan går åt?
|
1, 2 >> 2938 besök totalt |
|
Kan du känna viktförändringen när soppan går åt?
I elitracing så har ju förarna superkoll på redan väldigt små viktskillnader, att justera kränghämmare inifrån bilen (om man har sånt) under loppett för att kompensera balansförskjutningen när soppan går åt till exempel. Trots att jag bränt av en del mil på bana så har jag ingen koll på att jag märker skillnad. Iof så har jag de flesta åren kört en tung bil där soppan procentuellt påverkat vikten och balansen mindre men samtidigt så var balansen märkbart bättre med reservhjul kvar och full tank i förra M3an med sitt chassi från MK Motorsport. Så det kände jag skillnad på främst i slalom. Men jag har däremot aldrig fått en känsla för förändringen medan man kört upp soppan under en track day Märker du skillnaden i balans, fart osv när du successivt blir av med mer och mer av soppan? _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Kort svar: Nej.
Men jag känner skillnad på 10kg mer bensin eller inte. Trackdays med bilen med full tank känns annorlunda mot tävling där jag tankar "exakt" inför varje pass. Däcken ändrar grepp (balansen) så pass mycket under ett pass att andra komponenter är svåra att märka, för mig iaf. |
||||||||
|
Jag inbillar mig att jag märkte skillnad på tom och full tank på ClioSporten. Den vart lugnare och mindre "sprättig" vid lastväxel med full tank, speciellt när man körde slalom och typ Superstage. Vid vanlig banåka märktes inte lika stor skillnad.
|
||||||||
|
Re:
Håller med Amatör är vad man är
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Märks det tydligare på en elva? Den behöver ju verkligen lite vikt där framme... speciellt de äldre. _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Jo, helt klart! Åker gärna med halv tank eller mer och reservhjul etc får ligga kvar. Märks helt klart skillnad på full (80L) vs nästan tom. All lättning på bilen är gjord från stolar och bakåt, ingenting framför..
_________________ Krister Svahn Porsche 911 turbo -80 |
||||||||
|
Re:
Är ju för du kör en relik från för krigstiden...
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
|
Re:
+1 på gammelelvor. Det märks stor skillnad där. _________________ -- |
||||||||
|
Re:
Exakt! Blir så när man åker bakvänd slägga, är metall änden man får fila på..
_________________ Krister Svahn Porsche 911 turbo -80 |
||||||||
|
Re:
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Men ni som kör elvor, känner ni under ett längre pass hur bilen förändrar sig i beteendet? För just det där att hjärnan ska vara med på den förändingen och inse att vikten ändras under körningen har jag svårt att vara med på. Att däcken ändrar sig under passet känns däremot desto mera.
Nästan enklare att jämföra det där med tankens vikt just när man åker ut på ett nytt pass. Lattjo som sagt
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Jag är ju mer av den karaktären att jag anpassar mig till det jag har, och känner man något ändras så anpassar man mer körstilen till det man känner just då, satt och jämförde min egna varvtider under senaste racet på mossen och då vet jag att vi hade full tank när vi startade och på 9 varv så borde det dra en hel del soppa för oss, men skillnaden på alla varv var max 0,6sek.
_________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||||
|
Nej, jag känner inte av den gradvisa förändringen. Kanske, kanske skulle jag kunna klara ett blindtest mellan fulltankad och snudd på tom. Men vad väger 70 liter bensin, 50kg?
Jag märker dock skillnad på att köra med eller utan passagerare. Det märks även skillnad på om passageraren är tung eller lätt. Men passgerar ligger ju inte under golvet innanför bakaxeln, vilket bensinen gör.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
|
Nog känner även jag skillnad på full 92l tank jämfört med när det är 10l kvar. Nu händer det inte så ofta men det har hänt på ringen, och nog märks det på vissa partier. Undrar om det inte var ännu värre på den gamle walter? Den var ju helt utan vingar etc...så 60l soppa fram var man ju glad för över vissa partier.
_________________ Jens Lanvin |
||||||||
|
Har faktiskt aldrig märkt av nån skillnad när jag kör men då har jag bara 60L tank och förr kunde jag inte komma under 1/4 tank innan den sög luft i högerkurvor (på bana) medan jag numer inte ens kan ha halv tank innan det blir problem (man kör fortare o fortare för varje säsong
) så har inte kunnat känna med riktigt lite soppa i än.
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||||||
|
Jag får bättre balans i bilen och den känns mer hamonisk när jag kör med full eller nästan full tank. 944 s2 i raceutförande. Med andra ord bör jag lätta mer fram för att kunna ha mindre bensin
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
|
Re:
Nix. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
|
Re:
Min Crx går också snabbast med full tank = 40L. På både Kullen och GR är bästa tiderna satta när det var nytankat. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Kan du känna viktförändringen när soppan går åt?
|
1, 2 >> 2938 besök totalt |
