Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kan du känna viktförändringen när soppan går åt?
1, 2   >>
2938 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

I elitracing så har ju förarna superkoll på redan väldigt små viktskillnader, att justera kränghämmare inifrån bilen (om man har sånt) under loppett för att kompensera balansförskjutningen när soppan går åt till exempel.

Trots att jag bränt av en del mil på bana så har jag ingen koll på att jag märker skillnad. Iof så har jag de flesta åren kört en tung bil där soppan procentuellt påverkat vikten och balansen mindre men samtidigt så var balansen märkbart bättre med reservhjul kvar och full tank i förra M3an med sitt chassi från MK Motorsport. Så det kände jag skillnad på främst i slalom. Men jag har däremot aldrig fått en känsla för förändringen medan man kört upp soppan under en track day

Märker du skillnaden i balans, fart osv när du successivt blir av med mer och mer av soppan?

Stockholm
Här sen Jul 2010

Kort svar: Nej.

Men jag känner skillnad på 10kg mer bensin eller inte. Trackdays med bilen med full tank känns annorlunda mot tävling där jag tankar "exakt" inför varje pass.

Däcken ändrar grepp (balansen) så pass mycket under ett pass att andra komponenter är svåra att märka, för mig iaf.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag inbillar mig att jag märkte skillnad på tom och full tank på ClioSporten. Den vart lugnare och mindre "sprättig" vid lastväxel med full tank, speciellt när man körde slalom och typ Superstage. Vid vanlig banåka märktes inte lika stor skillnad.

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Lars Falk skrev:
Jag inbillar mig att jag märkte skillnad på tom och full tank på ClioSporten. Den vart lugnare och mindre "sprättig" vid lastväxel med full tank, speciellt när man körde slalom och typ Superstage. Vid vanlig banåka märktes inte lika stor skillnad.

Håller med thumbs up Visst är det lattjo att man kan märka skillnad (speciellt vid slalom iof) men svårt att känna förändringen under körningen när bensinen försvinner ur tanken. Det är ändå 60 liter i min bils bakre ände. Klart det är en massa mil mellan full och tom tank så det kommer ju så sakteliga under körpassen. Men ändå Amatör är vad man är

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Tobias Nyström skrev:
Däcken ändrar grepp (balansen) så pass mycket under ett pass att andra komponenter är svåra att märka, för mig iaf.

Mmm... låter som en klar poäng thumbs up

Stockholm
Här sen Feb 2006

Hur tanken sitter i förhållande till CG spelar nog in en hel del oxå. M3 E46 gissar jag 30-50cm från CG, en 911 150-170cm..

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

zeb930 skrev:
Hur tanken sitter i förhållande till CG spelar nog in en hel del oxå. M3 E46 gissar jag 30-50cm från CG, en 911 150-170cm..

Märks det tydligare på en elva? Den behöver ju verkligen lite vikt där framme... speciellt de äldre.

Stockholm
Här sen Feb 2006

Re:

Magnus Thomé skrev:
zeb930 skrev:

Märks det tydligare på en elva? Den behöver ju verkligen lite vikt där framme... speciellt de äldre.

Jo, helt klart! Åker gärna med halv tank eller mer och reservhjul etc får ligga kvar. Märks helt klart skillnad på full (80L) vs nästan tom. All lättning på bilen är gjord från stolar och bakåt, ingenting framför..

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

zeb930 skrev:
Magnus Thomé skrev:
zeb930 skrev:

Jo, helt klart! Åker gärna med halv tank eller mer och reservhjul etc får ligga kvar. Märks helt klart skillnad på full (80L) vs nästan tom. All lättning på bilen är gjord från stolar och bakåt, ingenting framför..

Är ju för du kör en relik från för krigstiden...

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

zeb930 skrev:

+1 på gammelelvor.

Det märks stor skillnad där.

Stockholm
Här sen Feb 2006

Re:

Supramannen skrev:
zeb930 skrev:
Magnus Thomé skrev:
zeb930 skrev:

Är ju för du kör en relik från för krigstiden...

Exakt! Blir så när man åker bakvänd slägga, är metall änden man får fila på..

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

På veteranbilen märks det om man kommer under 1/4 tank, inte så mycket på balansen i bilen men däremot börjar den hosta lite...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:
På veteranbilen märks det om man kommer under 1/4 tank, inte så mycket på balansen i bilen men däremot börjar den hosta lite...
Vanligt även på M3 E36. Men inte ämnet i den här tråden

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Men ni som kör elvor, känner ni under ett längre pass hur bilen förändrar sig i beteendet? För just det där att hjärnan ska vara med på den förändingen och inse att vikten ändras under körningen har jag svårt att vara med på. Att däcken ändrar sig under passet känns däremot desto mera.

Nästan enklare att jämföra det där med tankens vikt just när man åker ut på ett nytt pass. Lattjo som sagt

Nyköping
Här sen Mar 2004

Jag är ju mer av den karaktären att jag anpassar mig till det jag har, och känner man något ändras så anpassar man mer körstilen till det man känner just då, satt och jämförde min egna varvtider under senaste racet på mossen och då vet jag att vi hade full tank när vi startade och på 9 varv så borde det dra en hel del soppa för oss, men skillnaden på alla varv var max 0,6sek.

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Nej, jag känner inte av den gradvisa förändringen. Kanske, kanske skulle jag kunna klara ett blindtest mellan fulltankad och snudd på tom. Men vad väger 70 liter bensin, 50kg?

Jag märker dock skillnad på att köra med eller utan passagerare. Det märks även skillnad på om passageraren är tung eller lätt. Men passgerar ligger ju inte under golvet innanför bakaxeln, vilket bensinen gör.

Stockholm
Här sen Apr 2004

Nog känner även jag skillnad på full 92l tank jämfört med när det är 10l kvar. Nu händer det inte så ofta men det har hänt på ringen, och nog märks det på vissa partier. Undrar om det inte var ännu värre på den gamle walter? Den var ju helt utan vingar etc...så 60l soppa fram var man ju glad för över vissa partier.

Söderköping
Här sen Jun 2007

Har faktiskt aldrig märkt av nån skillnad när jag kör men då har jag bara 60L tank och förr kunde jag inte komma under 1/4 tank innan den sög luft i högerkurvor (på bana) medan jag numer inte ens kan ha halv tank innan det blir problem (man kör fortare o fortare för varje säsong ) så har inte kunnat känna med riktigt lite soppa i än.

200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Jag får bättre balans i bilen och den känns mer hamonisk när jag kör med full eller nästan full tank. 944 s2 i raceutförande. Med andra ord bör jag lätta mer fram för att kunna ha mindre bensin

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Magnus Thomé skrev:
Men ni som kör elvor, känner ni under ett längre pass hur bilen förändrar sig i beteendet? För just det där att hjärnan ska vara med på den förändingen och inse att vikten ändras under körningen har jag svårt att vara med på. Att däcken ändrar sig under passet känns däremot desto mera.

Nästan enklare att jämföra det där med tankens vikt just när man åker ut på ett nytt pass. Lattjo som sagt

Nix.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Re:

JohnC skrev:
Jag får bättre balans i bilen och den känns mer hamonisk när jag kör med full eller nästan full tank. 944 s2 i raceutförande. Med andra ord bör jag lätta mer fram för att kunna ha mindre bensin
Håller med!

Min Crx går också snabbast med full tank = 40L.
På både Kullen och GR är bästa tiderna satta när det var nytankat.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2938 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande