Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Putsa lite på säkerheten vid slalombaneläggning | << 1, 2 4 besök senaste veckan (9989 totalt) |
Fällda konor sinkar för kompisarna och det blir stopp i körningen en stund, det i sig är självsanerande. Vi upplever inte "konplock" som ett stort jätteproblem, blir det för mycket diskar vi och säger till, då lugnar det ner sig markant. Frågan är mer hur det påverkar körningen? Det känns för mig som riskerna borde minska om man väljer den hårda bedömningen där banan är smal? Sedan är det ju en bonus om konorna står bättre på sin plats.
_________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
Dom varianterna lägger vi på minnet Detta ger gott om asfalt på båda sidor i utgången. Magnus lösning: (har jag fattat ungefär rätt?) Den tvingar även att ha bilen rak vid inbromsning sedan accelerar man ut. Den känns kul Edit: städade inlägget lite _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
Här en film från det nya förslaget till Challengebana. Filmat när jag åker i sakta mak bakom Magnus. Känns i stort ganska bra.
Vid 0:22 har vi trixat ihop en intressant kombination vars syfte är att få ner farten lite på den smala taxibanan. Ska bli intressant att se hur det fungerar i praktiken... Vid 0:34 får jag en sladd som är lite fishy... Hur ser det ut i diket till höger just där? Skulle man kunna göra nåt ännu säkrare innan kurvan för att undvika snurrningar ut till höger. (Nu är ju min bil lite lurig just i sån'a här lägen av flera orsaker...) |
||||
Lägger upp filmen från Magnus bil (som ligger framför på din film för dom som inte vet). Det är filmat under exakt samma körning väl?
Jag inbillar mig att säkerheten med fler chikaner på tax-rakan är bra, d.v.s. lägre fart. Sedan får man sträcka ut lite mer på fältet. Medan vi satte konor och testade på vårt håll kunde vi höra däcksskrik och se mindre rökpuffar på tax-rakan när ni labbade Blev det några erfarenheter att dela med sig av? EDIT:
_________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
Ser riktigt skoj ut! Men varför denna hemmska "konbanevänding" i änden närmast infarten, det finns ju alla möjligheter att slippa när det är så mycket plats där. Är ni oroliga för farten?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Tjenare, long time no see
Du menar den där vi vänder tillbaka innan målgång? Målgången är flyttad till tvärvägen innan depån av flera orsaker. Tanken med att vi "åker förbi" och vänder är att vi vill ha en säkrare målgång...... så Lennart eller jag inte får en bil i knät så att säga Vi har klurat en del på vändningen, tycker själv att den var ok när vi testade, tillför variation, typ Kom gärna med förslag på andra varianter och alternativ. Efter den 25:e är vi omutliga _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
Har funderat en del på detta men med måttligt resultet Visst, det är vid en första anblick gott om plats, men vi får inte glömma att det är tre bilar ute samtidigt och det kan bli "mötande trafik". Vi måste m.a.o ha ordentligt med avstånd mellan och inga yviga svängar just där. Sedan har vi ju förstås själva vändningen....... Såhär är det satt nu: (Rött = tid in i filmen från Magnus bil i mitt tidigare inlägg) Vi tar ner farten ganska ordentligt (1,14) Sedan får man accelerera mot högerkanten av banan i en svag vänster (1,17). Passera sista konan konan på högerkanten, början på själva vändningen (1,20) Sedan står nästa kona, den man ska ta på tillbakavägen ca: 15m längre fram (1,22). Detta är för att man ska kunna välja lite olika bromspunkter och ev. trail breaka lite förbi den första. I målfållan kommer sedan konorna att vara "heliga", d.v.s. tar man en kona där får man ingen tid. Jag tyckte det funkade bra när vi satte banan, uppfattade heller inga protester från Magnus eller Lasse. Det vore väääldigt najs att få med lite ideér och kommantarer (både + och -) kring detta innan vi till slut "spikar banan". _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
Jag personligen blev mest frustrerad av att med fullt rattutslag långsamt slingra mig in i mål vid sista vändningen.
Att vi med hpc satt konan fel vid 1:13 blir till det bättre med challenge då jag tyckte att det förstörde det annars sköna flytet challengebanan har. Annars var banan skitbra tycker jag Så det ända jag skulle vilja ändra är målgången, jag snattade en bild härifrån och försökte mig på ett annat alternativ...och jag behöver väl inte nämna att jag inte är en hejjare på paint Ev flytta fram målet lite och ev i sidled då jag misstänker att det där blir skarpare kurvor i verkligheten. Då har man ju hunnit räta upp bilen skapligt rakt innan man accar in över mål. _________________ Anders Broman Honda S2000 Vortech |
||||
Utan att ha provkört banan tycker även jag att den sista skarpa böjjen är den som spontant känns lite dålig för mig som kör fwd. Man hamnar ner på tvåan på lågt varv (vill inte skicka i en halvt osynkad 1 som ändå bara skulle spinna), får vänta in turbons spool-up och sen hjulspinn halvt okontrollerat resten som är kvar. Är iofs utmanande att lyckas med det partiet på ett bra vis, men hade nog varit roligare om man hade kunnat behålla mer av farten. Men det är ju en avvägning och en tanke bakom det också, det måste vara säkert för de som står vid målgången. Iofs tyckte ni det var okej med förra banläggningen där de flesta rwd åkare gick på ställ väldigt nära målgången, en felbedömning där och bilen greppar tag mitt i stället med perfekt sikte mot tidtagartältet.
|
||||
Din skiss är ett annat alternativ, funderar bara på om det inte blir nästan lika tvärt som vändningen i änden på fältet? Villket är känns knöligast, vändningen eller målgången, eller är det kombon månne? Det där att flytta målet och minska vinkeln är nog ingen dum idé, ändå ha det lite smalt så man inte kan komma med ställ bara. Det skulle nog göra det ännu säkrare än vad det är nu......
är lite osäker om du menar vändingen på fältet eller högern innan målgång? Annars slår du huvudet på spiken här, det är just det där med att behålla farten men ändå få en säker målgång. Bromans skiss föreslår att flytta vändningen närmare tvärvägen. En dum fråga: Vad händer om man gör tvärt om, flyttar vändningen längre bort? Då får man mer raksträcka på tillbakavägen och få ordning på bilen, samtidigt större möjlighet att bromsa på sig i målsvängen? _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
|
||||
Jag syftar på vändningen innan högern in i mål. Ute på fältet har man fart in och ut ur böjen, tror inte den är värre än vad det varit förut. På den sista vändningen får man stå på bromsarna och sen vrida nästan 180grader känns det som. Då hamnar jag på 1000-1500rpm på 2:an och det blir riktigt segt. Skicka i 1:an är inget alternativ för mig men för de som kan och tjänar på det, får säkert bättre flyt. EDIT: inte van vid det här forumet, försökte editera första inlägget men klantade mig |
||||
Kanontillfälle att testa och öva på handbromsvändning där ju
Hade tidigare inte testat handbromsvändning i CSL'en som ju har SMG automatisk hydraulstyrd manuell låda, men det funkade kanon när vi var uppe och mekade med banan, SMG frikopplade direkt när jag ryckte i kryckan och släppte kopplingen när jag släppte ner handbromsen _________________ Magnus Thomé |
||||
Din bil är nog väl laggig för att det ska vara riktigt körbart. Detta kan nog göra bilen svårkörd med tidsförluster även i andra partier. Christian (Chrisss) bytte turbo på MR-2:an och mappade om med en momentkurva utan ketschupeffekt av just av den anledningen. Tojjan var okörbar enligt honom. Annars har du ju en trevlig manöver att öva på med handbromsen som Magnus skriver Det verkar såhär långt som att tax-banan inte är den stora frågan kanske. Istället målgången och ev. sista chikanen på tax-banan..... Har pratat med Christian och spånat enentuella justeringar. 180-gradersvändningen ska vi nog ha kvar i nuvarande eller någon annan lämplig form sedan kanske justera målgången..... Vi vill skapa en bana som är maxat kul men säker ju, mera kommentarer och ideér önskas. _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
Man kan öka säkerheten vid målgång genom att inte ha någon tidtagare precis där juh. Lång sladd från datorn till fotocellen istället. Rött/Grönt ljus till starten som tidtagaren manövrerar är redan fixat
Med den lösningen kan man placera start och målgång vid stora pilen istället, typ och antagligen flytta 180-gradervändingen lite längre bort. Då får man möjligheten att skapa ett riktigt skojigt parti från start till tax-banan. _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
Det där kan ju vara ett bra alternativ också, mer lagom med EN skarp sväng innan mål.
Starten blir ett ganska tekniskt parti där man måste få i växlarna snabbt och ratta en massa, vilket är kul. Men gamla banan tyckte jag också hade ett bra parti där, det var svårt att få till inbromsningen och lagom fart in i målsvängen och därmed roligt. Så i mitt tycke skulle det fungera med att behålla det där partiet som det var, och bara flytta fram start och mål så att målgången blir säkrare. Verkar inte vara så många som tycker något tyvärr, så jag med min lilla ärthjärna försöker komma med något Jag tror att kraft kommer på lördag, han har säkert några bra idéer. /Broman _________________ Anders Broman Honda S2000 Vortech |
||||
Allmänt banåkaforum Putsa lite på säkerheten vid slalombaneläggning | << 1, 2 4 besök senaste veckan (9989 totalt) |