Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
8699 besök totalt |
trycktransducer för tändstift/förbränningsrum
Jag har hittat intressanta tryckgivar-tändstift med inbyggt piezo-element från Kistler. Dock hittar jag ingen som säljer dessa eller har priser tillgängliga. Stiften jag behöver har M12-gänga, det som sitter där nu är NGK DCPR9E-stift. Någon som har info om vad enbart givarstiften kan tänkas kosta, samt vad det finns för tillgänglighet och prisklass på log-elektronik som kan spela in trycket från två stift (snabbt nog för att se ringningar), vevaxelläge och TPS-signal (0-5V analog)? Även tips på andra typer av givarbestyckade stift som passar mottages tacksamt. Tanken är att med hjälp av detta kunna evolvera fram en optimal tändmapp, inte bara för knackning utan även för bästa effektuttag mha loggning av mina två cylindrar. _________________ Daniel Nilsson |
||||
Re: trycktransducer för tändstift/förbränningsrum
Spännande. Nån länk? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Re: trycktransducer för tändstift/förbränningsrum
Här är den jag tänkte på: http://www.kistler.com/it_it-it/23_P _________________ Daniel Nilsson |
||||
AVL har också sådana här givare.
https://www.avl.com/pressure-sensors M10x1 M12x1.5 Har ingen erfarenhet av dem ännu men kommer antagligen prova dem stationärt under hösten. _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||||
Re:
Hur får du tag i deras produkter? De verkar inte så sugna på att ge mig access till e-shopen som privatperson..
_________________ Daniel Nilsson |
||||
Re:
Tryckindikeringssystem har ju generellt en prisnivå som gör att de flesta privatpersoner undviker dom, så deras försäljare lär sikta mer mot industrianvändarna. Jag är inget expert på instrumentkostnad, men räkna med några tiotusenlappar per givare. Sen tillkommer självklart förstärkare och datainsamlingssystem. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Re:
Jag är företagskund, har som ambition att prova dessa under hösten. _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||||
Någon här som har provat det här?
http://www.tfxengine.com/index.html Känns mer hobbybruksanpassat än att köpa från AVL eller Kistler. _________________ Robert Broman - Merca 2.3 16v Grupp H - |
||||
AVL Kistler-lösningen blir dyr för gemene man.
Jag har använt mig av optiska givare. De finns att köpa till "humana" priser. Vilket stift skall du använda så kan jag sända prisförfrågan. Kanske är det fler som är intresserade. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Jag kan ta hem tändstift och givare nu.
Analog utgång 0.5V. Spänningsmatning 9-18V För ett modifierat stift, mätare och förstärkare är priset ca 15 000 kronor. Jag själv anväder dessa för dieselmotorer och kör dem på oscilloskop. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Re:
Intressant, hur högt tryck klarar dessa? _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||
Vi har redan ett som går till 200bar eller 220bar, Kistler om jag inte minns fel, men det är lite för lite på rallycross maskinerna..
![]() Finns det någon givare som klara mer? ![]() _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||
Finns en lösning som räcker till dryga 300bar. Klarar blocken mer?
![]() Men det blir en speciallösningen eftersom givaren är avsedd för större motorer. Men i erat fall skulle ni nästan modifiera cylinderhuvuden så ni kan ha en fast givare i. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
_________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
Det är sant.
Då kommer nästa problem, att kunna plocka in induktiv som in till styrenheten är fullflytande. ett oscilloskop med diffpråb eller isolerande ingångar blir en enkel lösning då. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
8699 besök totalt |