Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
trycktransducer för tändstift/förbränningsrum
1 besök senaste veckan (8699 totalt)
zilog
Landskrona
Här sen Apr 2007
Inlägg: 22


Trådstartare
trycktransducer för tändstift/förbränningsrum

Jag har hittat intressanta tryckgivar-tändstift med inbyggt piezo-element från Kistler. Dock hittar jag ingen som säljer dessa eller har priser tillgängliga. Stiften jag behöver har M12-gänga, det som sitter där nu är NGK DCPR9E-stift.

Någon som har info om vad enbart givarstiften kan tänkas kosta, samt vad det finns för tillgänglighet och prisklass på log-elektronik som kan spela in trycket från två stift (snabbt nog för att se ringningar), vevaxelläge och TPS-signal (0-5V analog)?

Även tips på andra typer av givarbestyckade stift som passar mottages tacksamt.

Tanken är att med hjälp av detta kunna evolvera fram en optimal tändmapp, inte bara för knackning utan även för bästa effektuttag mha loggning av mina två cylindrar.

_________________
Daniel Nilsson
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6143



Re: trycktransducer för tändstift/förbränningsrum

zilog skrev:
Jag har hittat intressanta tryckgivar-tändstift med inbyggt piezo-element från Kistler.

Spännande. Nån länk?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
zilog
Landskrona
Här sen Apr 2007
Inlägg: 22


Trådstartare
Re: trycktransducer för tändstift/förbränningsrum

2fast4u skrev:
zilog skrev:
Jag har hittat intressanta tryckgivar-tändstift med inbyggt piezo-element från Kistler.

Spännande. Nån länk?


Här är den jag tänkte på: http://www.kistler.com/it_it-it/23_ProductFinder/1500.6115B_BP/Product . . . .

_________________
Daniel Nilsson
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 122



AVL har också sådana här givare.
https://www.avl.com/pressure-sensors-for-combustion-analysis

M10x1
M12x1.5

Har ingen erfarenhet av dem ännu men kommer antagligen prova dem stationärt under hösten.

_________________
Christian Bylund
Bylund Automotive AB
Svensktillverkade bromsbänkar.
Citera
zilog
Landskrona
Här sen Apr 2007
Inlägg: 22


Trådstartare
Re:

Hur får du tag i deras produkter? De verkar inte så sugna på att ge mig access till e-shopen som privatperson..

Alpina skrev:
AVL har också sådana här givare.
https://www.avl.com/pressure-sensors-for-combustion-analysis

M10x1
M12x1.5

Har ingen erfarenhet av dem ännu men kommer antagligen prova dem stationärt under hösten.

_________________
Daniel Nilsson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4290



Re:

zilog skrev:
Hur får du tag i deras produkter? De verkar inte så sugna på att ge mig access till e-shopen som privatperson..


Tryckindikeringssystem har ju generellt en prisnivå som gör att de flesta privatpersoner undviker dom, så deras försäljare lär sikta mer mot industrianvändarna.

Jag är inget expert på instrumentkostnad, men räkna med några tiotusenlappar per givare. Sen tillkommer självklart förstärkare och datainsamlingssystem.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 122



Re:

zilog skrev:
Hur får du tag i deras produkter? De verkar inte så sugna på att ge mig access till e-shopen som privatperson..


Jag är företagskund, har som ambition att prova dessa under hösten.

_________________
Christian Bylund
Bylund Automotive AB
Svensktillverkade bromsbänkar.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



för bromsbänkskörning som övervarkning duger det fint med oscilloskop. logga
vevaxelgivare och cylindertryck.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119



Någon här som har provat det här?
http://www.tfxengine.com/index.html

Känns mer hobbybruksanpassat än att köpa från AVL eller Kistler.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



AVL Kistler-lösningen blir dyr för gemene man.

Jag har använt mig av optiska givare. De finns att köpa till "humana" priser.

Vilket stift skall du använda så kan jag sända prisförfrågan.

Kanske är det fler som är intresserade.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Jag kan ta hem tändstift och givare nu.

Analog utgång 0.5V.
Spänningsmatning 9-18V

För ett modifierat stift, mätare och förstärkare är priset ca 15 000 kronor.

Jag själv anväder dessa för dieselmotorer och kör dem på oscilloskop.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Re:

LuddeR skrev:
Jag kan ta hem tändstift och givare nu.

Analog utgång 0.5V.
Spänningsmatning 9-18V

För ett modifierat stift, mätare och förstärkare är priset ca 15 000 kronor.

Jag själv anväder dessa för dieselmotorer och kör dem på oscilloskop.


Intressant, hur högt tryck klarar dessa?

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Finns i 100- och 200-barsutförande.

(och självklart använder jag inte tändstiften i dieselmotorer, utan samma givartyp )

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Vi har redan ett som går till 200bar eller 220bar, Kistler om jag inte minns fel, men det är lite för lite på rallycross maskinerna..

Finns det någon givare som klara mer?

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Finns en lösning som räcker till dryga 300bar. Klarar blocken mer?

Men det blir en speciallösningen eftersom givaren är avsedd för större motorer.

Men i erat fall skulle ni nästan modifiera cylinderhuvuden så ni kan ha en fast givare i.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205



Vet inte om det här möjligen kan vara intressant?

http://www.picoauto.com/pressure-transducer.html

_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Klarar bara 50 bar.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re:

LuddeR skrev:
för bromsbänkskörning som övervarkning duger det fint med oscilloskop. logga
vevaxelgivare och cylindertryck.


Ett DAQ kort för pc kostar annars inte många tusenlappar.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Det är sant.

Då kommer nästa problem, att kunna plocka in induktiv som in till styrenheten är fullflytande.

ett oscilloskop med diffpråb eller isolerande ingångar blir en enkel lösning då.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Racetech
trycktransducer för tändstift/förbränningsrum
1 besök senaste veckan (8699 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande