Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 55042 besök totalt |
Alldeles för kort provkörning för att säga något vettigt. Så jag skjuter några mer eller mindre ointressanta reflektioner från höften:
- Väghållning, ja gu vet, lite rondeller och motorvägspåfarter i rimliga hastigheter, lite vägbyggeskadade twist-n-turns, ja det räckte inte för att säga så mycket men det känns som att man lätt placerar bilen med god precision. - Kanske (med originaldäcken) inte tillräckligt för att vara superkul eller supersnabb i knixig slalom, kanske inte heller Mantorp och Anderstorp men antagligen skitkul på Kinnekulle rätt ur kartong! - De där längsgående bulorna på framskärmarna ger inifrån bilen lite 911-framskärmar-som-sikt-märken-feeling. Alltid nåt ![]() - Helt okej takhöjd för mig som är 1,96. Utan hjälm. Men med väldigt böjda knän som alltid förstås. - Trevligt distinkt känsla i växelspaken. - Gultonade sidorutor och otonad framruta gjorde mig förvirrad, det var olika väder utanför bilen beroende på vart jag tittade. - Man ska inte köra CSL till en provkörning av GT86. Inte om GT86'an ska få en fair chans. - Motorn kändes sådär i karaktären, den bjussar varken på någon symaskinsspetskaraktär eller extra bra vrid i botten utan mest lite lagom drag i mitten. Blir lite charmlöst IMHO. - Motorn känns lite o-rapp i reaktionerna vid bland annat växlingar pga lite mycket levande massa... eller nåt. Kändes som man absolut borde lätta svänghjulet ![]() - Känns som Subayotan är en såndär typisk uppgraderingsdjävulsbil. En såndär bil som föder habegäret att sätta dit och byta ut till massa massa massa massa eftermarknadsprylar. - Miata vs Subayota. De appellerar antagligen inte till 100% exakt samma målgrupp. Men inte långt ifrån. Är inte Miatan det bättre köpet egentligen... Summa sumarum så var det en mycket trevlig upplevelse om den kostat ett snäpp mindre. Om ni förstår vad jag menar. Som den står och går från fabrik så känns den inte prisvärd. Hype eller inte. Och för de flesta ägare så lär uppgraderingsdjävulen höja "anskaffningskostnaden" så att moddad till en ännu roligare bil så blir den inte heller då prisvärd pga ännu högre pris. IMHO. Man ska ABSOLUT INTE köra CSL hem precis efter en provkörning av GT86. Absolut inte. Det blir väldigt väldigt VÄLDIGT orättvist mot GT86'an ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Funderar på att åka och titta GT86'an om en stund. Frågan är om jag ska åka Dieselvolvo eller ExigeCup till Toyotahandlarn...?
![]() ![]() |
||||
Re:
Enkelt. Välj utifrån om du vill känna att du vill ha den eller inte. _________________ ![]() |
||||
Re:
Snabbrecension. Kort provkörning i monsunregn. Det blev Dieselvolvo till Toyotaaffärn. Det valet av fortskaffningsmedel gjorde tyvärr att GT 86'an kändes lite lam. Toytans 205Nm som den ger i stort sett hela vägen från 2500 till 6000rpm kan inte matcha Volvons 420Nm från 1500rpm och en bit upp i registret när man smyger ut på rakorna mellan rondellerna i Sumpan/Rissne i monsunregnet. Där känns GT'n allt lite trött. I övrigt inga jämförelser. ![]() (En bit över 200Nm är förövrigt en högst respektabel siffra ur en 2-liters sugis.) Jag gillar bilen vid en första kort provkörning. Man märker på en gång att detta är en sportig bil som man kan leva med som daily driver. Betydligt "mer bil" än ClioSporten som vi hade. Inga problem att sträckköra till Ringen inbillar jag mig. Dock de som väntar sig en hardcore sportbil blir nog lite besvikna. Tror att detta säkert är en gyllene kompromiss mellan sport och vad man står ut med i längden. Chassimässigt tycker jag att den känns helt okej, iaf på våt väg. Plogar inte understyrt så det stör och kommer lite lätt med rumpan vid provokation. Jag upplever inte att den är så twitchy som Mäkinen tyckte (kanske "värre" när det är torrt). Däcken, Michelin Primacy HP nå'nting TW240 215/45x17, håller i imponerande bra i blötan. Bromsar grymt bra (man kanske är R-däcksskadad). Jag sitter bra. Mina korta armar skulle vilja ha tebax ratten några cm till. Pedalstället passar mig perfekt, utmärkta tå/hälmöjligheter. Växellägena klickar i med fin precision. Motorn känns lite trist, helt platt och linjär i effektutvecklingen. Men på bana en kanske sån effektkaraktär faller på plats lite bättre. Liten gäspvarning dock. Jag minns ClioSportens maskin som klart roligare i karaktären (också 2 liter och 200Nm). Jag tror att detta är en utmärkt bil att köra som den är. Ge f*n i att uppgradera och skruva och den funkar perfekt till vardags och är superkul även på Sviestad eller Lunda på helgerna. Några B-shots med Samsungluren... ![]() Black round Michelins... (med förbluffande våtgrepp) ![]() Svart och blöt. ![]() Interiören känns helt okej. ![]() All systems off... ![]() |
||||
Re:
Då är det nog samma däck som på USA-bilarna då, dvs redan där finns det stor möjlighet till förbättring. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Re:
Förbättring i vilken riktning. Gata eller bana...? ![]() När det gäller gatdäck tror jag att Primacy HP är rätt bra faktiskt, men överhettar nog rätt snabbt på bana. Jag blev oerhört impad över hur bra det bettade i monsunregnet som föll över Sundbyberg idag. I synnerhet bromsgreppet var förbluffande bra. |
||||
Jag vill verkligen tycka om den här bilen men allt jag ser är......
http://imageshack.us/photo/my-images/106/img019smalllf1.jpg ![]() ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Re:
Hahahaha, ja mina tankar har vandrat dit flera gånger, även under provandet ![]() _________________ ![]() |
||||
Gjorde ju samma misstag som magnus, visserligen inte csl, men nog m3 tog jag till provkörningen
![]() Det jag dock störde mig mest på i bilen var yttertemp. mätaren från sent 80-tal... ![]() |
||||
Re:
Det är väl den meningen som lockar mig. En bakhjulsdriven bil man skulle kunna ha som bruksbil ("andrabil"), med garantier, som inte är skitdyr, som ändå är kul på bana. Men den verkar inte vara typgodkänd med drag så helt praktisk blir den ju inte. Mustang är ett liknande alternativ. I USA... ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
Motor Trend 2012 Best Drivers Car |
||||
Re:
Det MÅSTE du berätta om sen ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Grats läsning ifrån AMS http://www.automotorsport.se/media/b
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Fick inbjudan till VIP-kväll på onsdag hos Förenade Motor i Malmö för att känna på BRZ i brevlådan idag. Tyvärr kan jag inte ta mig dit då. Någon annan som äger en "sportig" bil (adresskälla var Transportstyrelsen) som har fått en inbjudan?
_________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Re:
+1 Samma sak fast Frontbilar i Sisjön Gbg, Mat & dryck utlovas men inte ett ord om ev provkörning. M.a.o jag kommer inte närvara... ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Fick också en VIP inbjudan från Subaru men har inte läst så noga men tog för givet att provkörning ingår
![]() _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Re:
Det stod inte provkörning explicit i bladet iofs, med "känna" menade jag även titta, torrköra osv. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 55042 besök totalt |