Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Film: STCS -Knutstorp banträff..!
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (9341 totalt)
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Film: STCS -Knutstorp banträff..!

Hejsan.


Lägger bara in en tråd från helgens träff i skåne...

Mer filmer läggs in senare..

http://ftp.nordictuning.com/src/movies/saab_9-3_25t_gt_knutstorp-04.wm . . . .




Mvh Robban.

_________________
Robert Uhr.
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



He he den flyttar på sig Saaben din thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20290



Var det nån som pratade om suddgummidäck?

Körstilen+effekten verkar kräva betydligt mer än gatdäck.... thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Varför var det bara klipp från start/mål rakan

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472



Bilen har inte antispin va?
Jäkligt kul att se!
Nu vet jag att ni säkert inte tar tid på era träffar men vad skulle du uppskatta din varvtid till med den setup du hade på bilen?

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3021



Verkar vara bra med mos i Saaben.

Endast Saabklubben som avbryter en banträff för att köra raktframåka på långa rakan å ställer upp konor på en del av banan

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Hej.

Niklas Sandström-->
Citat:
Varför var det bara klipp från start/mål rakan


Jag antar att du undrade varför det mesta från filmen var från rakan..? Detta är den korta varianten av filmen som spelades in..
Sen kommer det längre med film från helvarv inne från kupen,, ute mm mm..

Dock går det att åka bra mycket fortare,, andra däck och inte så många långsammare bilar framför som man måste ta det lite extra lungt med så kan det gå närmare minuten prick runt..


Dan P-->
Citat:
Nu vet jag att ni säkert inte tar tid på era träffar men vad skulle du uppskatta din varvtid till med den setup du hade på bilen?


Det var någon som kom fram till mig och sa att jag hade kört på 1.02,,, meen det tvivlar jag ju på.. Jag har dock filmra inne från kupen varje varv så jag ska kika igenom filmen vart efter sen,, skull etippa på att den gick på ca 1.10 runt,, då med den konbana som säkert tar bort nån/några sek...



Andreas Millbro-->
Citat:
Endast Saabklubben som avbryter en banträff för att köra raktframåka på långa rakan å ställer upp konor på en del av banan


Mnja,, jag antar att det är det,, dom vill nog bara försäkra sig lite mot att några inte ska sitta i betongen efter NGK krönet..
Alla i klubben är inte så super vana med bankörning.. Tycker inte att det gjorde något,, kanske att vi med lite mer vana skulle fått kört utan de koner men de är lungt..

Ang rakframåkat så görs det direkt på morgonen,, bankörningen är inte förens efter lunch..
Jag var med i publiksyfte endast,, lite svårt med greppet med de R-däcken..


Då ska jag bara tjata lite mer på brorsan så klipper han ihop en bättre film vart efter..



Mvh Robban..

_________________
Robert Uhr.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Inte för att klanka ner på dig eller din bil, men den förefaller för mig vara helt okörbar med den motorkonfigurationen som sitter i. Du har ju inte ett enda jämt gaspådrag på hela filmen ju?! *undrande*

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Robert Uhr skrev:
Dock går det att åka bra mycket fortare,, andra däck och inte så många långsammare bilar framför som man måste ta det lite extra lungt med så kan det gå närmare minuten prick runt..


Inte illa.

Som referens kan nämnas att det är lika fort som de snabbaste racersportvagnarna typ Radical och snabbare än de snabbaste modsport-bilarna, vilket är sportvagnar modifierade såpass mycket att dom ej kan godkännas av SBP. Dessutom är det mycket snabbare än de snabbaste gatgodkända vagnarna typ 964 Cup, 993 RS, Caterham Superlight etc.

Edit, dessutom rejält mkt snabbare än samtliga STCC-ekipage när dom hade testdag på Knutan för några veckor sedan, dessutom har dom nog inte koner i svackan före NGK...

_________________
Pär Hylander
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Fett ös!
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Måste vara kul med så mycket effekt!...fast jag skulle förståss hellre vilja ha dom på bakhjulen..

På filmen är det en,som det ser ut som,grå Saab 9-3(?) som inte verkar ha några större problem att hänga med på rakan...måste vara gott mos i den oxå!?

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775



Petri skrev:
På filmen är det en,som det ser ut som,grå Saab 9-3(?) som inte verkar ha några större problem att hänga med på rakan...måste vara gott mos i den oxå!?

De har bromsat den grå till 750hk, så lite mos har den nog.....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



ThomasT skrev:
Petri skrev:
På filmen är det en,som det ser ut som,grå Saab 9-3(?) som inte verkar ha några större problem att hänga med på rakan...måste vara gott mos i den oxå!?

De har bromsat den grå till 750hk, så lite mos har den nog.....


jag anade nåt sånt ja.... )

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Är det PA:s ? ... måhända....
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Robert Uhr skrev:
Dan P-->
Citat:
Nu vet jag att ni säkert inte tar tid på era träffar men vad skulle du uppskatta din varvtid till med den setup du hade på bilen?


Det var någon som kom fram till mig och sa att jag hade kört på 1.02,,, meen det tvivlar jag ju på.. Jag har dock filmra inne från kupen varje varv så jag ska kika igenom filmen vart efter sen,, skull etippa på att den gick på ca 1.10 runt,, då med den konbana som säkert tar bort nån/några sek...



Har du tittat igenom filmen än och hittat några varv runt 1:10?

_________________
Pär Hylander
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



skrev:
Är det PA:s ? ... måhända....


Det är alldeles riktigt PA:s sleeper som bromsat 754 hk, för att vara exakt .

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Robert Uhr skrev:
Dan P-->
Citat:
Nu vet jag att ni säkert inte tar tid på era träffar men vad skulle du uppskatta din varvtid till med den setup du hade på bilen?


Det var någon som kom fram till mig och sa att jag hade kört på 1.02,,, meen det tvivlar jag ju på.. Jag har dock filmra inne från kupen varje varv så jag ska kika igenom filmen vart efter sen,, skull etippa på att den gick på ca 1.10 runt,, då med den konbana som säkert tar bort nån/några sek...



Har du tittat igenom filmen än och hittat några varv runt 1:10?



Har ej kikat ännu,, har legat hemma o är lite sjuk så..


Men min tippning på runt minuten+ runt ser jag ej som någon omöjlighet..
Du nämner STCC bilar nu också,, vad ligger dom på i varvtid nufötiden jämfört med när vi körde,, typ 98--99 -00 mm,, då låg bilarna på en bit över 300hp,, ca 320 i nissan tror jag.. Nu är det begränsat till 260-270hp..?!
Modsport nämner du också,, hmm,, vad har den värsta i effekt,,f"ån 300- 400..? 500..? mnja,, varför skulle det då inte gå en en bil likt min.?
Förra året körde vi där med en saab SLC bil,, låg på 1.07 runt. ?!

Jaja,, nu är det spekulations afton här,, det får bli mer körande i sommar med bättre däck.. Den understyr något grymt och är tok hal med dom däcken...



Hörs.


/R

_________________
Robert Uhr.
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Pär Hylander skrev:

Inte illa.

Som referens kan nämnas att det är lika fort som de snabbaste racersportvagnarna typ Radical och snabbare än de snabbaste modsport-bilarna, vilket är sportvagnar modifierade såpass mycket att dom ej kan godkännas av SBP. Dessutom är det mycket snabbare än de snabbaste gatgodkända vagnarna typ 964 Cup, 993 RS, Caterham Superlight etc.

Edit, dessutom rejält mkt snabbare än samtliga STCC-ekipage när dom hade testdag på Knutan för några veckor sedan, dessutom har dom nog inte koner i svackan före NGK...



Ska jag kanske nämna att bilen ej är gatgodkännd.. Men efter nått tele samtal så kan den nog vara det...!!!!!!!!!!!!!!!!

_________________
Robert Uhr.
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2548



Fler tider att jämföra med:

Chrysler Viper GTR (Roos): ~1.00 (500hk+?)
Porsche 911 GT3RS: ~1.00 (GTR med Sturesson bakom spakarna)

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag tror att man inte behöver 500 eller 700 hk för att åka snabbt runt Ring Knutstorp, däremot så tror jag att det behövs ett mkt bra chassi. En Caterham i Roadsport med Haybusamotor har väl 170 hk eller så, en Radical har väl en vässad variant av Haybusan på drygt 200 hk.

I roadsport och modsport så är inte effekten med i reglementet, utan däremot kg/hk. I snabbaste roadsportklassen måste man ha minimum 3.2 kg/hk, motsvarande i modsport är 2.5 kg/hk.

Jag känner ej till vikter och effekter i STCC, men jag har intrycket att dom får till mkt snabba tider i förhållande till sitt vikt/effekt-förhållande.

Med en massa understyrning och tokhal så är den en stor prestation att få runt den på 1:10, oavsett effekt!

_________________
Pär Hylander
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Inte för att vara negativ, men kan det verkligen vara roligt att ha en fullkomligt okörbar motor i en, för övrigt som du själv säger, bil byggd för bana? Jag ser liksom inte användningsområdet. I mina ögon är det en strippenmotor i en banbil, vilket jag tycker verkar fungera som att sätta en motor från en finlandsfärja i en topfuel-dragster för att man skall ha mycket hästkrafter oavsett hur fort det går.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Bilder o videos
Film: STCS -Knutstorp banträff..!
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (9341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande