Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hembyggd framvagn?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (22603 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Re:

bikermike skrev:
Skulle någon kunna vara snäll och visa på den sista bilden jag la upp. Hur man skulle kunna flytta ner dom övre innre länkarms fästena så det vart lite bättre geometri.

Sen får jag flytta upp övre stötdämparfästet lite lagom och vara nöjd så.

Mvh Micke

Typ såhär efter sänkningen:

_________________
Johan Lekås
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Johan Lekås skrev:
bikermike skrev:
Skulle någon kunna vara snäll och visa på den sista bilden jag la upp. Hur man skulle kunna flytta ner dom övre innre länkarms fästena så det vart lite bättre geometri.

Sen får jag flytta upp övre stötdämparfästet lite lagom och vara nöjd så.

Mvh Micke

Typ såhär efter sänkningen:


Ja...något sånt.
Men man skulle vilja ha alla mått när du sänkt bilen dit du vill ha den, så man får räkna lite på framför allt rollcentra.

Som sagt är det ingen lag som säger att undre bärarmen måste vara paralell med marken. Det är när man åker Mc-person som det är viktigt.
Men övre infästningen måste anpassas till resten för att minimera konstiga rörelser.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19049



Nu står ju förvisso inte bilen i Ride heller eftersom pallbocken inte står under hjulet men det spelar ju mindre roll (heh) för det teoretiska resonemanget. Kan vara bra att tänka på att MR spelar ganska stor roll för höjden på bilen så allt inte flyttas för att passa en höjd mätt på detta sätt, bilen kommer bli lägre när den står på hjulen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
bikermike
Köping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 63


Trådstartare
Tack för all hjälp, det var precis så jag menade med den röda linjen.

Då har vi lite att göra.

Mvh Micke.

_________________
Mikael Persson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Om du orkar mäta ett gäng mått i framvagnen kan jag simulera lite vad som händer.
Vill du det?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
bikermike
Köping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 63


Trådstartare
Hej johan.

Det vore väldigt kul att veta vad som händer,.

Som jag nämnde i början av tråden så är bilen byggd för raktfram körning och lite gata.

Självklart vill man ha en stabil framfart.

Förklara så ska jag mäta upp det som behövs.

Mvh Micke

_________________
Mikael Persson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator



_________________
Johan Sjölinder
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 886



En distane mellan spindeln och undre spindle led.
Då sänker du framvagnen och får bättre vinkel på
den övre länkarmen.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Aerodynamic skrev:
En distane mellan spindeln och undre spindle led.
Då sänker du framvagnen och får bättre vinkel på
den övre länkarmen.

Mvh, Per


Detta har vi ju redan förkastat, då även styrväxelm måste flyttas då.

Däremt skulle det gå att sätta en distanns överst på spindelm. Men kan vara lite svårt att få det hållbart nog.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
bikermike
Köping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 63


Trådstartare
Hej.

En fundering som dyker upp, den som byggt framvagnen bara har kopierat en volvo 140 typ framvagn utan att veta om dess svagheter.

Har läst runt lite på forumet om övre länkarms modifieringar för att minska understyrning på typ 140 konstruktionen.

Eller finns det en fördel som den ser ut nu vid dragracing som bilen är byggd för?

För annars verkar det väldigt smidigt at bara flytta länkarms infästtningen som röda linjen visar.

Mvh Micke

_________________
Mikael Persson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 886



Re:

ButterflyRacing skrev:
Aerodynamic skrev:
En distane mellan spindeln och undre spindle led.
Då sänker du framvagnen och får bättre vinkel på
den övre länkarmen.

Mvh, Per


Detta har vi ju redan förkastat, då även styrväxelm måste flyttas då.

Däremt skulle det gå att sätta en distanns överst på spindelm. Men kan vara lite svårt att få det hållbart nog.


Men sätter du distansen överst på spindeln sänker du väll knappast bilen?
Och för fixa problemet med styrväxeln så kan man vända kulleden upp å ned.

Tänkte om han vll göra det lätt för sig. Beror hur noga man är, men visst kan man ta fram svetsen, men de är ett betydligt större jobb skulle jag tro.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Aerodynamic skrev:
ButterflyRacing skrev:
Aerodynamic skrev:
En distane mellan spindeln och undre spindle led.
Då sänker du framvagnen och får bättre vinkel på
den övre länkarmen.

Mvh, Per


Detta har vi ju redan förkastat, då även styrväxelm måste flyttas då.

Däremt skulle det gå att sätta en distanns överst på spindelm. Men kan vara lite svårt att få det hållbart nog.


Men sätter du distansen överst på spindeln sänker du väll knappast bilen?
Och för fixa problemet med styrväxeln så kan man vända kulleden upp å ned.

Tänkte om han vll göra det lätt för sig. Beror hur noga man är, men visst kan man ta fram svetsen, men de är ett betydligt större jobb skulle jag tro.

Mvh, Per


Nu var det ju inte sänkningen som var problem...utan vad som händer när man sänker framvagnen som den ser ut idag.
Dessutom sitter p-ändaena redan ovanpå....så vända på dom är ingen idee.



Vidare tror jag inte det är en kopia på en 140-framvagn. Åtminstone inte infästningen av övre bärarmen.

Vad är det för spindel. Det kan ju vara den som är lågre än 140n.
Men det spelar inte så stor roll. Som det är nu kan det inte vara. Oavsett höjning/sänkning.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
bikermike
Köping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 63


Trådstartare
Hej.

Har varit i garaget och skruvat med framvagnen, började med att ta bort coiloverna.

Ställde bilen på pallbockar under chassit och pumpade hjulet upp och ner för att simulera fjädringsrörelse.

Fruktansvärd bumpsteering visade det sig, lossade övre länkarmen och höll den i den positionen som röda linjen visar och det vart genast mycket bättre.

Kan man ange ett mått på något vis vart det nya fästet bör sitta för länkarmen?

Mvh Micke

_________________
Mikael Persson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

bikermike skrev:
Hej.

Har varit i garaget och skruvat med framvagnen, började med att ta bort coiloverna.

Ställde bilen på pallbockar under chassit och pumpade hjulet upp och ner för att simulera fjädringsrörelse.

Fruktansvärd bumpsteering visade det sig, lossade övre länkarmen och höll den i den positionen som röda linjen visar och det vart genast mycket bättre.

Kan man ange ett mått på något vis vart det nya fästet bör sitta för länkarmen?

Mvh Micke


Då måste Fuling få alla mått, så han får räkna på det.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015
Inlägg: 44



Förbannemig!
Är det inte min gamla Pv AKE?
Geometrin är nog väldigt lik Pv orginal, förutom kuggstången då,
det där är mina gamla ungdomssynder....

_________________
Magnus hägglund
Citera
Racetech
Hembyggd framvagn?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (22603 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande