Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Effektmätning
995 besök totalt
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Effektmätning

Jag har försökt att läsa mig till vad som borde vara ett rimligt effekttapp från motor till drivhjul, utan att hitta något bra. Men jag skulle även vilja ha era kommentarer kring effektkurvan mm.

Bilen är en S60 Challange med tractive dogbox-låda, hörsägen är att motorn skall lämna 270-280 hk. Uppmätt effekt på hjulen är 211hk. Är detta rimligt?

Kan ni läsa ut något mer ur effektkurvan, ser den konstig, normal, perfekt ut? Första gången jag tittar på ett sådant här papper. Kommentarer mottages gärna.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Effektmätning

JonasR1 skrev:
Jag har försökt att läsa mig till vad som borde vara ett rimligt effekttapp från motor till drivhjul, utan att hitta något bra. Men jag skulle även vilja ha era kommentarer kring effektkurvan mm.

Bilen är en S60 Challange med tractive dogbox-låda, hörsägen är att motorn skall lämna 270-280 hk. Uppmätt effekt på hjulen är 211hk. Är detta rimligt?

Kan ni läsa ut något mer ur effektkurvan, ser den konstig, normal, perfekt ut? Första gången jag tittar på ett sådant här papper. Kommentarer mottages gärna.

Det svåra brukar vara vilken effekt som blir värme i däcken...

Hur mycket resten av drivlinan tar brukar vara en liten liten del bara.

Så typ av däck, däckstryck, dimension. Och hörsägen på motoreffekt. Låter inte orimligt, men gissningsvis saknas en del hörsägen men borde vara pigg och trevlig bil.

Stockholm
Här sen Dec 2004

Mustang dynon som ags har är erkänt snål med effekten också. Så det ser bra ut tycker jag.

mvh

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

Tycker det lät lite snålt med 211 på hjulen om det är 270-280 i motorn.
Däremot så ser det ut som ni varvar påtok för lite i bromsbänken? Effektkurvan stiger fortfarande vid 5800rpm, så det kan vara så enkelt som att effekten som "är borta" ligger högre upp i registret än vad som varvades i bänken

N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Big Al skrev:
Tycker det lät lite snålt med 211 på hjulen om det är 270-280 i motorn.
Däremot så ser det ut som ni varvar påtok för lite i bromsbänken? Effektkurvan stiger fortfarande vid 5800rpm, så det kan vara så enkelt som att effekten som "är borta" ligger högre upp i registret än vad som varvades i bänken

När vi kör bilen på tävling varvar vi aldrig mer än 6000 eftersom det inte känns som att det ger någonting. Antar att det beror på att vridet försvinner ungefär där. Så känslan är att det "inte går" att varva mer. Men lite till är kanske möjligt, om inte annat för att hitta några hk till i bänken.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Skruva banåkabil
Effektmätning
995 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande