| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Effektmätning
|
995 besök totalt |
|
Effektmätning
Jag har försökt att läsa mig till vad som borde vara ett rimligt effekttapp från motor till drivhjul, utan att hitta något bra. Men jag skulle även vilja ha era kommentarer kring effektkurvan mm. Bilen är en S60 Challange med tractive dogbox-låda, hörsägen är att motorn skall lämna 270-280 hk. Uppmätt effekt på hjulen är 211hk. Är detta rimligt? Kan ni läsa ut något mer ur effektkurvan, ser den konstig, normal, perfekt ut? Första gången jag tittar på ett sådant här papper. Kommentarer mottages gärna.
_________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||
|
Re: Effektmätning
Det svåra brukar vara vilken effekt som blir värme i däcken... Hur mycket resten av drivlinan tar brukar vara en liten liten del bara. Så typ av däck, däckstryck, dimension. Och hörsägen på motoreffekt. Låter inte orimligt, men gissningsvis saknas en del hörsägen men borde vara pigg och trevlig bil. _________________ Roland Johansson |
||
|
Mustang dynon som ags har är erkänt snål med effekten också. Så det ser bra ut tycker jag.
mvh _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Tycker det lät lite snålt med 211 på hjulen om det är 270-280 i motorn.
Däremot så ser det ut som ni varvar påtok för lite i bromsbänken? Effektkurvan stiger fortfarande vid 5800rpm, så det kan vara så enkelt som att effekten som "är borta" ligger högre upp i registret än vad som varvades i bänken
_________________ AIexander StenvaII |
||
|
Re:
När vi kör bilen på tävling varvar vi aldrig mer än 6000 eftersom det inte känns som att det ger någonting. Antar att det beror på att vridet försvinner ungefär där. Så känslan är att det "inte går" att varva mer. Men lite till är kanske möjligt, om inte annat för att hitta några hk till i bänken. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Effektmätning
|
995 besök totalt |