Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 55042 besök totalt |
Har provkört en mauell GT86 och ställer den i viss mån mot min Megane RS.
Jag hade förväntningar om en ganska pigg bil efter att ha sett Chris Harris provkörningsvideo där det pratas 1200kg och 200hk. I verkligheten väger bilen 1300 kg och officiell 0-100 tid är 7,4s. Det är inte snabbt jämfört med någonting. Har läst tråden och behöver inte upprepa vad tidigare personer sagt om de positiva sakerna som chassie, växellåda körställning etc. Det viktigast i en sportbil har Toyota missat helt, MOTORN. Motorn har mindre karaktär än en symaskin. Den är helt orkeslös. Ligger man i 110-120 på sexan och växlar ned till 3an så väntar man sig lite knuff i alla fall. Men nä det händer ingenting. Jag är rätt säker på att officiella mätningar kommer visa lägre effekt än 200hk, typ 185 eller så. I Luxemburg kostar den med metallic och nav/ipod ingång 33 kEUR. Det är lite väl mycket om man måste börja bygga om motorn och därmed direkt tappar alla garantier. Nä det kanske är en trimbil om man är lagd åt det hållet. Sedan lyckades jag inte stänga av säkerhetssystemen helt vilket jag nu har förstått att det kanske går att göra. Jag prövade iofs att hålla inne knapparna väldigt länge. När jag skulle pröva lite rondelldrifiting så grep systemen in väldigt bryskt jämfört med andra moderna bilar där de brukar vara snällare. Tyvärr den är ju riktigt tuff ![]() _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||
Du skulle hållit inne bara ena knappen i 3 sekunder, den närmast förardörren, inte båda, då händer inget.
Bilen går också i något inkörningsprogram innan 100 mil har nåtts och ger inte full effekt. Jag är dock helnöjd med min däremot, tycker den är rolig som attans att köra och kör gärna långa omvägar när jag ska till ställen ![]() Kompisen hittade också att bilen är förberedd för 4 punktsbälte från fabrik ![]() Runt 170 whp har jag hittat siffror på när bilar körts på rullande landsväg. _________________ Niklas Jonsson Billös och klubblös ![]() |
||
Finns en tråd om Subaru/Toyota på Corner-Carvers.
http://www.forums.corner-carvers.com Noterade en länk med lite trackday-biasat snack. http://fecompetition.wordpress.com/2 |
||
GT86
Tog en GT86 på en provtur i måndags ![]() ![]() ![]() Däremot kan jag inte förvänta mig någon säljsuccé, hade det varit en cab hade det ju varit en bra bil för frugan som jag gärna lånat för en dag på banan lite då och då...för rolig tycker jag absolut att den var. _________________ Sven Moubis |
||
Kul tillbehör till bilen nästa år: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo
_________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
Den har på pappret ganska exakt samma prestandard som min Alfa 156 V6. Borde inte vara allt för trött på bana men man bryter ju inte nacken av sig direkt.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Re:
Jag tycker motoreffekten är helt ok men motorkaraktären lite charmlös. Det störde mig lite. _________________ ![]() |
||
Om jag nu fattat det rätt så ska Toyotan vara något mjukare fjädrad än Subarus version och det bidrog till att TV tyckte Toyotan funkade bättre i sitt bankalas i somras.
Skulle då Subaruns något hårdare chassi komma mer till sin rätt om man monterade en uppsättning greppiga r-däck, nån som har nån åsikt om det? _________________ Fredrik Jonsson Ford Focus RS mkII |
||
Efter en heldag på Trosta park med GT86:an så är jag helt frälst
![]() Jag är helt slut i både kropp och knopp, så ni får vänta tills i morgon för en rapport. Bilen är verkligen gjord för tekniska banor. Bilder och filmer utlovas ![]() _________________ Håkan Bergkvist Toyota GT86 |
||
Bilen kändes som en "Kinnekullebil" det lilla jag provade på vägar runt stan. Tror den skulle vara riktigt riktigt skoj på kullen
![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Re:
Jag tror också den skulle kunna var kul runt kullen. Jag gjorde en kort provkörning idag av en BRZ och jag gillade verkligen bilen. Jag tyckte inte alls att motorn var speciellt tråkig, den kräver en del varv och jag tycker den är betydligt trevligare än de turbomotorer som verkar sättas i alla bilar nuförtiden. Men att den är lite charmlös jämfört en CSL-motor kan jag förstå ![]() Växellådan kändes också bra, bättre än det mesta jag kört, även om det är ganska långt ifrån den mekaniska känslan i en mk1-Miata. 310K är nog inte så farligt ändå om man jämför med andra bilar. Den enda bakhjulsdrivna sportbil som är billigare är Miatan men den är också långsammare och bör vara billigare tycker jag. Genesis Coupén har starkare motor men börjar på 325K. Även en BMW 125 verkar gå på en bra bit över 300K om man ska ha liknande utrustning. Och då är ju det bara en vanlig standardbil. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Fast jag tycker till och med min Citroen C1's trepip med 68 hk är charmigare än den i Toyotan
![]() _________________ ![]() |
||
Körde Toyota Västerås demobil, med manuell förstås. Hoppade in i denna från min -94 Miata och GTn kändes helt klart ombonad och bekväm, jag gillade stolarna. Igång med motorn och iväg, så tyst och skön, lådan kändes även den bra. Gasa lite för att känna lite på bilen i den stundande rondellen, in i den och vadfan hände nu
![]() På stora vägen tillbaka varvades femman ur och även sexan plågades lite, bilen kändes faktiskt lite smånervös i dessa farter men det var ju inte tvåfiligt så fartkänslan kanske gav mig detta intryck. Strax innan bilhandlaren så stannade jag till för att knäppa ett minneskort och ringa en kompis och varva lite, jag ringde aldrig för bilen lät så urtråkig ![]() Kommer tillbaka till bilhandlaren som klagade mer på effekten än vad jag gjorde ![]() Slutsats: En skön kurvsmiskare och en roligare vardagsbil än en ny Golf GTI eller liknande. Men när jag sedan cabbade av och hoppade in i min gamla standardmiata så kändes det verkligen omotiverat att lägga 280kkr extra utan att få så mycket mer körglädje för pengarna ![]() _________________ Nicklas Jäderlund |
||
Re:
nej, men om 3.. skall den ha tappat 40-50% av nyvärdet ju ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
The GT 86 TRD is the work of the Toyota Racing Development performance division
http://www.autoexpress.co.uk/toyota/ "Add all the performance parts this car has and you'd be looking at a bill of around £40,000. Given that the standard model - tested on Page 50 - carries a £24,995 price tag, is the TRD worth the huge £15,000 extra?" "The one area that's left relatively untouched is the engine, as the only additions to boost our test car's performance were a new exhaust system" ![]() _________________ ![]() |
||
Re:
Den verkar inte vara typad för dragkrok, max dragvikt saknas på den jag kollade på Blocket åtminstone. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 55042 besök totalt |