Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Subaru BRZ (Toyota GT86) = Nya Miata?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
55042 besök totalt
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Har provkört en mauell GT86 och ställer den i viss mån mot min Megane RS.
Jag hade förväntningar om en ganska pigg bil efter att ha sett Chris Harris provkörningsvideo där det pratas 1200kg och 200hk.
I verkligheten väger bilen 1300 kg och officiell 0-100 tid är 7,4s.
Det är inte snabbt jämfört med någonting.

Har läst tråden och behöver inte upprepa vad tidigare personer sagt om de positiva sakerna som chassie, växellåda körställning etc.

Det viktigast i en sportbil har Toyota missat helt, MOTORN.
Motorn har mindre karaktär än en symaskin. Den är helt orkeslös. Ligger man i 110-120 på sexan och växlar ned till 3an så väntar man sig lite knuff i alla fall. Men nä det händer ingenting.
Jag är rätt säker på att officiella mätningar kommer visa lägre effekt än 200hk, typ 185 eller så.

I Luxemburg kostar den med metallic och nav/ipod ingång 33 kEUR.
Det är lite väl mycket om man måste börja bygga om motorn och därmed direkt tappar alla garantier.
Nä det kanske är en trimbil om man är lagd åt det hållet.

Sedan lyckades jag inte stänga av säkerhetssystemen helt vilket jag nu har förstått att det kanske går att göra. Jag prövade iofs att hålla inne knapparna väldigt länge.
När jag skulle pröva lite rondelldrifiting så grep systemen in väldigt bryskt jämfört med andra moderna bilar där de brukar vara snällare.

Tyvärr den är ju riktigt tuff

trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008

Du skulle hållit inne bara ena knappen i 3 sekunder, den närmast förardörren, inte båda, då händer inget.

Bilen går också i något inkörningsprogram innan 100 mil har nåtts och ger inte full effekt.

Jag är dock helnöjd med min däremot, tycker den är rolig som attans att köra och kör gärna långa omvägar när jag ska till ställen
Kompisen hittade också att bilen är förberedd för 4 punktsbälte från fabrik

Runt 170 whp har jag hittat siffror på när bilar körts på rullande landsväg.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Stockholm
Här sen Aug 2008

BRZ på bana thumbs up

Provade några få varv på sviestad idag, svårt att beskriva men det kändes verkligen att det är på bana den ska vara.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Finns en tråd om Subaru/Toyota på Corner-Carvers.
http://www.forums.corner-carvers.com/showthread.php?t=45539

Noterade en länk med lite trackday-biasat snack.
http://fecompetition.wordpress.com/2012/08/05/first-track-day-recap/

Rice and shine
Citera
moubis
Katrineholm
Här sen Jul 2009

GT86

Tog en GT86 på en provtur i måndags Visst är den rolig Sköna stolar som håller i ordentligt, och på en racerbana tror jag absolut att den skulle trivas kanon:up: 3 sekunder på antisladdknappen gjorde susen för körglädjen (tack rejsa för all bra info)thumbs up
Däremot kan jag inte förvänta mig någon säljsuccé, hade det varit en cab hade det ju varit en bra bil för frugan som jag gärna lånat för en dag på banan lite då och då...för rolig tycker jag absolut att den var.

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Team Swedish Racing Mates
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Den har på pappret ganska exakt samma prestandard som min Alfa 156 V6. Borde inte vara allt för trött på bana men man bryter ju inte nacken av sig direkt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Den har på pappret ganska exakt samma prestandard som min Alfa 156 V6. Borde inte vara allt för trött på bana men man bryter ju inte nacken av sig direkt.

Jag tycker motoreffekten är helt ok men motorkaraktären lite charmlös. Det störde mig lite.

Uppsala
Här sen Apr 2005

Om jag nu fattat det rätt så ska Toyotan vara något mjukare fjädrad än Subarus version och det bidrog till att TV tyckte Toyotan funkade bättre i sitt bankalas i somras.

Skulle då Subaruns något hårdare chassi komma mer till sin rätt om man monterade en uppsättning greppiga r-däck, nån som har nån åsikt om det?

Hakan
Örserum
Här sen Nov 2005

Efter en heldag på Trosta park med GT86:an så är jag helt frälst
Jag är helt slut i både kropp och knopp, så ni får vänta tills i morgon för en rapport.

Bilen är verkligen gjord för tekniska banor.

Bilder och filmer utlovas

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bilen kändes som en "Kinnekullebil" det lilla jag provade på vägar runt stan. Tror den skulle vara riktigt riktigt skoj på kullen thumbs up Men 310 tusen.... jösses vad bilar är dyra. Ett kap begagnad om två år?

Ronneby
Här sen Sep 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Bilen kändes som en "Kinnekullebil" det lilla jag provade på vägar runt stan. Tror den skulle vara riktigt riktigt skoj på kullen thumbs up Men 310 tusen.... jösses vad bilar är dyra. Ett kap begagnad om två år?

Jag tror också den skulle kunna var kul runt kullen. Jag gjorde en kort provkörning idag av en BRZ och jag gillade verkligen bilen. Jag tyckte inte alls att motorn var speciellt tråkig, den kräver en del varv och jag tycker den är betydligt trevligare än de turbomotorer som verkar sättas i alla bilar nuförtiden. Men att den är lite charmlös jämfört en CSL-motor kan jag förstå
Växellådan kändes också bra, bättre än det mesta jag kört, även om det är ganska långt ifrån den mekaniska känslan i en mk1-Miata.

310K är nog inte så farligt ändå om man jämför med andra bilar. Den enda bakhjulsdrivna sportbil som är billigare är Miatan men den är också långsammare och bör vara billigare tycker jag. Genesis Coupén har starkare motor men börjar på 325K. Även en BMW 125 verkar gå på en bra bit över 300K om man ska ha liknande utrustning. Och då är ju det bara en vanlig standardbil.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fast jag tycker till och med min Citroen C1's trepip med 68 hk är charmigare än den i Toyotan Med det sagt så tycker jag inte att Subayotamotorn är ursur, absolut inte! Den här helt okej IMHO. Men inte urkul. Med lite grejerbytande på den så blir den säkert urkul. Men då blir kostnaden för bilen ännu högre. Asch...

Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Körde Toyota Västerås demobil, med manuell förstås. Hoppade in i denna från min -94 Miata och GTn kändes helt klart ombonad och bekväm, jag gillade stolarna. Igång med motorn och iväg, så tyst och skön, lådan kändes även den bra. Gasa lite för att känna lite på bilen i den stundande rondellen, in i den och vadfan hände nu Antisladden störde bryskt och jag blev lite småschockad. Hittade snart VSC off knappen och gasade vidare mot min planerade testbana, en kurvig väg mellan Ansta bilskrot och Skultuna. På denna kurviga väg saknade jag inte effekt alls utan det var helt lagom att ligga på 3an och 4an i 100-120 och på någon enstaka raka sträcka ut bilen till 140-150. Det behövs inte mer effekt om man ska köra kurvig väg konstaterade jag. Men vad är det väsande ljudet som kommer någonstans från handskfacket emellanåt? Det var nästan störande.

På stora vägen tillbaka varvades femman ur och även sexan plågades lite, bilen kändes faktiskt lite smånervös i dessa farter men det var ju inte tvåfiligt så fartkänslan kanske gav mig detta intryck.

Strax innan bilhandlaren så stannade jag till för att knäppa ett minneskort och ringa en kompis och varva lite, jag ringde aldrig för bilen lät så urtråkig

Kommer tillbaka till bilhandlaren som klagade mer på effekten än vad jag gjorde

Slutsats: En skön kurvsmiskare och en roligare vardagsbil än en ny Golf GTI eller liknande.
Men när jag sedan cabbade av och hoppade in i min gamla standardmiata så kändes det verkligen omotiverat att lägga 280kkr extra utan att få så mycket mer körglädje för pengarna thumbs up

Norge
Här sen Aug 2006

Fun fun fun

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:

nej, men om 3.. skall den ha tappat 40-50% av nyvärdet ju

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
The GT 86 TRD is the work of the Toyota Racing Development performance division

http://www.autoexpress.co.uk/toyota/gt-86/59170/toyota-gt-86-trd

"Add all the performance parts this car has and you'd be looking at a bill of around £40,000. Given that the standard model - tested on Page 50 - carries a £24,995 price tag, is the TRD worth the huge £15,000 extra?"

"The one area that's left relatively untouched is the engine, as the only additions to boost our test car's performance were a new exhaust system"

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

wohoo, "sport avgassytem" för £15.000

Västkusten
Här sen Okt 2007

Toyotan droppar friskt på blocket redan, när den ligger Max som 250 för en sprillans ny så börjar den nå sitt riktiga värde.

Ni som vet, finns dragkrok som tillbehör?

Lund
Här sen Dec 2003

Re:

Fastlane skrev:
Toyotan droppar friskt på blocket redan, när den ligger Max som 250 för en sprillans ny så börjar den nå sitt riktiga värde.

Ni som vet, finns dragkrok som tillbehör?

Den verkar inte vara typad för dragkrok, max dragvikt saknas på den jag kollade på Blocket åtminstone.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Allmänt banåkaforum
Subaru BRZ (Toyota GT86) = Nya Miata?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
55042 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande