| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var kan jag hitta stållåsmuttrar?
|
4249 besök totalt |
|
Är på jakt efter stållåsmuttrar till mina wilwood skivor med lösa bellhouse. Någon som vet var man kan hitta sådana eller om de har något annat namn än "stållåsmutter" man kan söka på? Har varit i kontakt med sellholms, men de hade bara 1/4" medans jag behöver M8 eller 5/16" Länk till modellen jag menar http://www.sellholm.se/article.asp?p Annars, fungerar det lika bra med den här modellen av låsmutter? http://shop.speedparts.se/sv/prod/99 _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Föklara gärna varför man inte kan använda en vanlig låsmutter? (så vi ovetande lär oss)
|
||||
|
Du menar låsmuttrar med nylonlåsning?
Bromsskivorna jag har skruvas fast på ett separat navcentrum/bellhouse med 8st skruvförband. Använder man nylock muttrar smälter låsningen ganska så omgående när man börjar bromsa och hela skivan riskerar att lossna från centrumet. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Re:
Att bromsar lossnar verkar inte så bra nej. Noterat! Antar att man itne kan skruva ihop något som blir varmt med detta muttrar då? vid vilket temperatur kan man inte använda detta längre? |
||||
|
Dalhems hade k-nuts förut men nu hittar jag dem inte på deras hemsida så slå dem en signal.
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
|
Re:
Monterade nylockmuttrar till rörklammorna som höll ihop mitt avgassystem när jag inte hittade några vanliga muttrar hemma. Samtliga hade smält till nästa gång jag var under bilen och tittade. Hur varmt avgassystemet blev vet jag dock inte. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Re:
K-nuts, tack!! Ska ringa Dalhems och kolla. EDIT: De hade M8 k-nuts. 19:-/st...som hittat
_________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Låsbrickor är väl, teoretiskt sett, inte så bra idé? Man vill ju låsa muttern mot skruven och inte mot bellsen/skivan. På så sätt kan ju skivan röra sig obehindrat när den expanderar/krymper.
Vilka moment drar ni muttrarna med? Jag trodde de bara skulle dras med pyttelite, typ 15-20Nm eller så. |
||||
|
M8 stål-lås sitter överallt på BMW 5-serie.
Tex på topplagringarna fram och bak. Hur många behöver du ? (Som exempel på hur varmt det kan bli...så blir bromsskivor randiga vid drygt 700 grader...har jag för mej) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
jag hade låsmutter med nylonlåsning till mina vipparmar. När jag kom till meca raceway i malmö, kanske fem mil, så var det bara att låta motorn svalna lite så att jag kunde justera in ventilerna igen. Samma sak när jag kom hem.
Sen tog jag de dära nedrans muttrarna o stukade dem i skruvstycket så att de blev "stållåsmuttrar". Något som inte nämnts är de två säkraste metoderna 1: saxpinne/ståltråd 2: under muttern en plåtbit som inte kan vrida sig. plåtbiten täcker t.ex två skruvhål. plåtbiten sticker utanför muttern och den biten som sticker utanför viks upp så att muttern inte kan vrida sig. _________________ Mats Andersen |
||||
|
Re:
Det är riktigt att man vill ha ett "lås" för att öka gängtransportsmomentet (prevailing torque på engelska). Dvs, en sökning på prevailing torque nuts kanske kan ge bra-pris-träffar på tex ebay. Sen säger ett lågt åtdragningsmoment inte nödvändigtvis något om utnyttjandet av förbandet. Att man inte förspänner förbandet mer beror i regel på värmeutvidgningen i materialen man förbinder. Angående fjäderbrickor så kan man lika gärna skita i att montera dom... _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Re:
Nu står jag fallen. Kan du ge ett exempel? _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Re: Var kan jag hitta stållåsmuttrar?
Kör med vanliga muttrar i stål, körnslå sedan i gängan mot skruven. Gör det på 2 sidor. Det lossnar inte av sig självt sedn. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Behöver 20st. Men hittade billigt på Ebay i England. C:a 120kr + porto. Efter en del sökande på företag som sålde k-nuts fann jag att muttern jag först letade efter kallas för binx nut och ser ut såhär.
_________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Med stål, vad avses? Skulle behöva något vettigt att säkra turbon mot grenröret och har ungefär samma problem. Än så länga var "ovala" kopparmuttrar från VW lösningen, men det här kan vara bättre.
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
|
Jag säger som Johan sa tidigare: Nordlockbricka! har kört de på turbo och aavgasrör ett tag nu å de är kalas. För er som inte sett dom tro inte att de är en fjäderbricka!
Om man vrider fast muttern med fingrarna får man ta en nyckel för att lossa sen
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4249 besök totalt |