Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
4377 besök totalt |
Vet inte om just den här filmen har visats förut här, men det kan vara värt att visa den igen. Ren rallyporr!
http://www.youtube.com/watch?v=bAbv0 _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Makalöst, Audi S1:orna ser så "fel" ut med grusdäck med feta skärmar och smala däck, men vilket ljud
![]() Det hörs f.ö att det är en viss effektskillnad mellan en långQuattro och en S1:a ![]() Edit 2, snabb reflektion, rallybilar var också SÅ mycket snyggare förr, 037, Rs200 och 205 Rallye måste vara bland de snyggaste rallybilarna ever. Går man tillbaka till 60-70 talet dessutom så fanns det ju ett eller annat guldkorn också ![]() _________________ Daniel Karlsson |
||||||
Ojoj man tröttnar aldrig på dessa Youtubeklipp..
Minns när fler o fler vinst-planscher kom upp på väggarna på Wixner (Peugeot) i Uppsala där pappa jobbade, för varje vinst för Vatanen eller Salonen. Samt hur sjukt lätt förardörren kändes på Salonens 205 på Bilmässan i Stockholm 1985. ![]() Redigeraren verkar ha en faiblesse för just 205 T16 och Quattro... Delta S4 som var överlägsen sista året är knappt med alls. Hittade ett till klipp: http://www.youtube.com/watch?v=TtR5O ![]() |
||||||
Man ser åxå i filmen orsaken till slutet på Grupp-B.
Peugeoterna som inte kan hoppa och blir lite vingliga när de landade. Det var vad som tog livet av Timo Salonen. Efter det var Grupp-B dömt att dö ut. Men filmen är trevlig. Som kontrast till Peugeot och Lancias rörramar/spindelnät är ju Audi. Den är som en koloss i jämförelse med dessa , sikta och tryck ner pedalen. Dessa bilar var när rally var som bäst ![]() Ok det kanske går fortare nu men inte med samma charm och rädsla ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Tog livet av Timo Salonen? Han lever väl så vitt jag vet? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Äsch jag skrev ju helt galet. Toivonen dog ju. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
||||||
Kraschen jag nog tänker på är en jag inte hittat på YouTube.
Men jag såg den när sändningen var på Eurosport , en Peugeot på asfalt som efter ett gupp stutsade och guppade och till slut slog runt framåt av vägen. Det var en av krascherna som var orsak till Fisa , som det hette då drog öronen till sig. Men som sagt hittar den inte på tuben nu , vet inte om jag sett den annat än på tv heller. Hade nog blandat ihop de två , för Toivonens finns det ju film på , om än bara på håll. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Topppackning alt. kolvringar alt. turbotätningar/lager/ alt. ventilstyrningar.. Pga vansinniga effektuttag.
Nån Audiexpert kan säkert svara mer detaljerat. |
||||||
Vattenkylda bromsar och massa vänsterbroms för att kunna åka på attack. Vattnet tog ofta slut redan tidigt in på sträckorna och det ryker deluxe. Sedan vet jag efter att ha pratat med folk som skruvade Audi på den tiden att OFTA så var motorn HELT TOM på olja efter en specialsträcka och de fick fylla på ny , detta så det fullkomligt sprutade olja ur motorns alla hål och genom kolvringar. Killen som berättade detta åkte bla Lancia. Men han började sin rallykarriär i Audi. Men han har även bra koll på detta genom sitt företag som säljer alla VAG produkter. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Ja jesus kristus vad det går. Men blir lite ledsen att man inte var lite äldre då så man hade fått se dessa bilar köras så hårt.
Men det finns ju rätt mycket dokumenterat som tur är ![]() _________________ F.d. ROC-Audiägare http://www.youtube.com/watch?v=_MleYugF12E Såld Audi A6 3.0 TDI Quattro -06 Audi A4 1.8 TQ-97 Audi A4-95 Johan Nilsson |
||||||
Det förklarade mycket, tack! _________________ Dennis Derenius |
||||||
S4:an är inte med så mycket men den gick väl bara 1 år i Finland?
Och 5 segrar totalt, hade de fortsatt hade den förmodligen tagit fler iof. Effekterna blir högre och högre för varje år som går sen det förbjöds ![]() 037 och Celica Turbo är coolast! ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||||
Grupp B-bilarna var allt bra härliga! 037 är väl favoriten, men vi får inte glömma de lite udda fåglarna Citroen BX 4TC och MG Metro 6R4.
![]() _________________ Fredrik Ljungkvist ![]() ![]() |
||||||
Eller Mazda RX7. ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Glömde filmen: http://www.youtube.com/watch?v=N-hMT _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Det där var ju drifting på väg, inte rally ![]() ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
4377 besök totalt |