Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (4544 totalt) |
simulera insugstrattar
Jag har i dagsläget dessa insugstrattar: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/h Mitt spjällhus är 2x57mm vid spjällen, avsmalnande för att bygga gashastighet hela vägen ner till insugsventiltrattarna, där spjällhusen själva står för nästan halva insugskanallängden. Jag är nöjd med det varvtal som nuvarande trattar ger momentförstärkning (~8500rpm), men jag har planer på att borra upp spjällhusen till 60mm då det är vedertagen sanning bland folk som har bänkat överborrade RSV-maskiner att man vinner mycket moment över stora delar av registret på så vis. Ett problem jag då får är att jag måste svarva/trycka eller plasta upp nya trattar för att matcha de större hålen. Då hålen i spjällhusen ligger så nära varandra redan från början kommer jag att i princip ha nollradie på kanten mellan främre/bakre hålen. Det hamnar såklart rätt långt ifrån den ideala formen Blair presenterar på sida 2 (www.profblairandassociates.com/pdfs/RET_Bellmouth_Sept.pdf), som ska vara en ellips med samma höjd som spjälldiametern, och en trattdiameter på 2.13 spjälldiametern mätt där tratten är som högst. Jag skulle nog kunna åstadkomma detta för ~250 grader av varvet, men där trattarna möts på mitten blir det bara en vass liten skiljevägg. Hur ska jag hantera detta? Utöver att få till en öppning som flödar vettigt, så vill jag replikera ungefär den varvtalskaraktäristik de gamla trattarna har. Har jag rätt i att misstänka att längre trattar som öppnar i en vid vinkel rent resonansmässigt kan ses likvärdiga med kortare trattar som är mer lika raka rör med en radie i änden? I mitt tycke borde den rätt snabba areaökningen i elliptiska trattar göra att man redan långt ner i tratten får en betydande vågreflektion, och därför inte bör mäta ända från mynningens ände där areasteget är mycket snällare och därför borde bidra med en mindre kraftig returvåg? Jag har ingen bakgrund inom flödeslära, så jag undrar om någon som kan de här sakerna kan ge mig några tips i rätt riktning. _________________ Daniel Nilsson |
||
Re:
Tror inte jag har plats att kröka, som "lock" på luftburken ligger tankens undersida, och bakkanten sveper rätt nära bakre tratten redan som det är nu. Dessutom måste jag nog upp rätt bra i längd om jag ska kunna kröka trattarna med tanke på att de nog bara är ~30mm långa från spjällhusen idag (luftburken vilar direkt mot spjällhusen) _________________ Daniel Nilsson |
||
Re:
Vanligaste metoden verkar vara att köpa dessa http://smaltmoto.de/60mm-throttlebod Dock vill jag inte gå upp så mycket i stacklängd som den produkten ger då jag vill hålla maskinen högvarvig och inte ännu mer traktorlik. Dessutom går det lite emot principen med mitt råttbygge att lägga ner pengar på sånt man kan utveckla själv - skulle tappa en stor del av hobbyvärdet på att köpa mig fri. En till tanke jag har är att köra på enbart shower injectors, och då måste jag se till att flödet uppför sig fint över stackarna för att minska mängden soppa som sprutas ut i luftburken samt hamnar i "fel" insug. _________________ Daniel Nilsson |
||
"- skulle tappa en stor del av hobbyvärdet på att köpa mig fri"
plus till dig från mig då jag är avsamma inställning själv Utan att ha fördjupat mig för mycket i ämnet då. Har läst artikeln som det länkades till (eller en väldigt lik) Mitt minne säger att det är väldigt små vinster med att finlira med radien. Vitsen med att ha koniska trattar är väl just att man skall slippa ha reflektioner _________________ Mats Andersen |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (4544 totalt) |