Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kvalitet på svetshjälm
3 besök senaste veckan (4248 totalt)
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Kvalitet på svetshjälm

Nu när jag svetsat på förstärkningsplåtarna (efter mycket om och men) i bakvagnen så har jag gett mig på att bygga ytterligare en förstärkningskonstruktion som stöder upp dämpartornen ibak eftersom motorn har piffats upp en del. När jag började med att lära mig svetsa så köpte jag mig en biltemas automatisk hjälm, men jag tycker fan inte att jag ser nånting utom en lite ljuspunkt när den är aktiverad. Den går ju att justera men bara åt det mörkare hållet.

Om jag skulle lägga lite pengar på en riktig speedglashjälm skulle det bli bättre då ? Jag skulle gärna vilja kunna ha kolla på den direkt intilliggande fogen så att jag inte seglar iväg med ljusbågen alltför mycket.

Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009

Re: Kvalitet på svetshjälm

M3Carbon skrev:
Om jag skulle lägga lite pengar på en riktig speedglashjälm skulle det bli bättre då ?

Ja garanterat, jag har haft en Speedglas 100 som är instegsmodellen, det är mycket bra hjälm. Har svetsat MMA, MAG och TIG med den och kunnat ställa in den perfekt. Kvaliteten känns inte sämre än top of the line hjälmarna. Pris runt 2000 kr.

Har även haft en Esab Origo-Tech också som är lite billigare men en bra svetshjälm. Det enda jag inte gillade var huvudbanden och stängningsmekanismen som kändes lite så där.

Nu har jag Speedglas 9100XX och den är kanon men lite tung. Bytte bara från 100 modellen pga att ett nytt ex. dök upp på tradera och jag kunde köpa den för runt 1800 kr om jag minns rätt.

vårgårda
Här sen Jan 2005

dra iväg ett pm till mej.
jag har utrustningar till salu.

Varberg
Här sen Jul 2011

Vanlig hederlig kemppi är min favorit
www.verktygsboden.se/svetshjaelmar/svetshjaelm-alfa-kemppi

Varberg
Här sen Jul 2011

Vanlig hederlig kemppi är min favorit
www.verktygsboden.se/svetshjaelmar/svetshjaelm-alfa-kemppi

Avesta
Här sen Dec 2004

swedols billiga funkar den med. Den stora fördelen med den är att din-tal går att ställa från utsidan och dessutom är det steglöst.
Jag har en beg sådan över om det är intressant.
Denna är det:javascript:theBigPicture('http://handla.swedol.se/images/large/AK-12965.jpg',0,0);
Kör speedglas värsta på jobbet och den är givetvis klart bättre men så kostar den över 6000 + moms.
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Jag kör med esab:s som b.la jula säljer, fungerar riktigt bra. Hade en gammal speedglas innan.
Testat feltema o den går inte att använda. Köp den dyraste du anser dig ha råd med o håll dig borta från no-name, du lär ångra dig annars.

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Kvalitet på svetshjälm

M3Carbon skrev:
Nu när jag svetsat på förstärkningsplåtarna (efter mycket om och men) i bakvagnen så har jag gett mig på att bygga ytterligare en förstärkningskonstruktion som stöder upp dämpartornen ibak eftersom motorn har piffats upp en del. När jag började med att lära mig svetsa så köpte jag mig en biltemas automatisk hjälm, men jag tycker fan inte att jag ser nånting utom en lite ljuspunkt när den är aktiverad. Den går ju att justera men bara åt det mörkare hållet.

Om jag skulle lägga lite pengar på en riktig speedglashjälm skulle det bli bättre då ? Jag skulle gärna vilja kunna ha kolla på den direkt intilliggande fogen så att jag inte seglar iväg med ljusbågen alltför mycket.

Har inte provat så mycket av bilbutteriks sortiment av skämtartiklar de sista åren, har blivit avskräckt av alla gånger tidigare jag provat...

Men visst rackarns skiljer det sig mellan olika svetshjälmar. De direkta märkbara sakerna är ju hur tung/lätt och hur bra den sitter på ditt huvud. Även saker som ifall du kan justera hur lätt den går när du fäller upp/ned.

Sedan är det justering gentemot svetsströmmen (ljusstyrka) och hur lätt den bländar av (även var avbländningsdetektorn sitter)

Ibland sitter man rejält dold av det man vill svetsa och måste kika runt hörnet, om det är dålig känslighet och detektorn sitter fel så kommer hjälmen aldrig att blända av.... Med bra känslighet och lämplig placering på detektorn blir det ok.
Andra gånger vill du inte ha så hög känslighet, är ju lite tråkigt om du tittar lite uppåt och hjälmen bländar av pga belysningen.

Det är nästan ett måste att få prova hjälmen en dag eller två om du ska kunna bli nöjd. Den speedglass jag använt mycket var visst inte helt super, när jag bytte hjälm försvann huvudvärken som ibland kom efter en dags svetsande. Gissar att just den speedglassen var lite långsam.

Tomelilla
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Biltema's hjälm är den enda jag testat än sålänge men den sitter faktiskt riktigt bra på skallen. Den blir lite tung efter att den suttit på ett tag. Det enda jag har emot den är att jag ser i princip bara ljusbågen genom glaset, även om känsligheten är justerad till lägsta nivån. Jag får nog köpa in någonting annat och testa med märker jag.

Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
Busabyggare
Skanör
Här sen Sep 2004

Hej.
Jag har svetsat en hel del och detta är vad jag har för erfarenheter.

Även jag röstar på Kemppi varianten.
Jag har en Speedglss modell nyare och bättre och en sådan Kemppi, när man pga låg ström eller att något temporärt skymmer sensorerna så blinkar ibland Speedglasen då är det skönt att ta till den gamla hederliga Kemppin då denna aldrig missar, inte kul att bli bländad även om man inte får svestblänk.
På en passiv hjälm likt Kemppin så är där ett skitglas som har mindre bländning som gör att man kan vrida huvudet och bra se vart man är och sen vinkla tillbaka huvudet och ha det mörka glaset för ögonen och sen tända.
Det finns även en hjälm som heter "Euromaski" eller liknande den har väldigt stor skityta och är kanon även vid slipning.

Så om det finns en snäv budget ta en bra manuell hjälm likt Kemppi:n eller Euromaski, skit i de billigare varianterna av automatiska hjälmar då dessa inte har tillräckligt skydd då dom missar.
Om budgeten tillåter ta en av föregående och en bra yrkesvariant av tex Speedglas då denna i 90% av fallen är mer lättanvänd.

Det finns få saker som man skall vara mer rädd om än ögonen så spara inte på skyddet av dessa........

Jag har dragit axeln ur led 3ggr, krossat stortån och haft ryggskott men svetsblänk är otvetydigt det mest plågsamma jag varit med om.

/
Fredrik

Kvalitet på svetshjälm
3 besök senaste veckan (4248 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande