Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fälgar med fel centrumstorlek...
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (19497 totalt)
Mattias Eriksson
Gävle
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Hej!

Jag undrar om det funkar att köra med fälgar som har för stort centrumhål. Oroar mig för att det kanske inte blir så bra om man tar i lite grand på bana senare i sommar (kanske inte går så bra på gatan heller?). Jag har nämligen hört att det är centrumet som ska bära bilen/hjulet, inte hjulbultarna. Bilen ifråga är en Honda Civic (väger ca 1000 kg, 110 hk om det spelar någon roll) med centrumstorlek 56,1 och jag funderar på att montera VW-fälgar med centrum 57,1. Vad tror eller vet ni? Mycket tacksam för svar.

Mvh
Mattias

"Rullar du inte en gång om året så ligger du inte tillräckligt nära gränsen" - Gammal rallysanning
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Antingen köper du adapterringar så att fälgarna passar (finns antagligen hos närmsta gummiverkstad) eller så monterar du dom inte alls. Skulle du montera dom och det bara är bultarna som håller uppe fälgen så riskerar du att bultarna går av och vad som kan hända sedan förstår du säkert.
Citera
Mattias Eriksson
Gävle
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Det var det så jag misstänkte att det låg till också, men nu vet man istället för att tro. Mycket bättre! thumbs up Tackar för det mycket snabba svaret!

"Rullar du inte en gång om året så ligger du inte tillräckligt nära gränsen" - Gammal rallysanning
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Fet fel det går alldeles yppligt att åka med bara bultarna som styring, MEN ingen jag rekomenderar.
Jag har provat och inte märkt ett skit, dessutom var det fram på min flinta holk.

Bultarna kan ta en kopiös skjuvkraft och dessutom sitter de kopiöst på friktionen mellan nav och fälj om man dragit hjulskruvarna/muttrarna ordemntligt.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
Fet fel det går alldeles yppligt att åka med bara bultarna som styring, MEN ingen jag rekomenderar.
Jag har provat och inte märkt ett skit, dessutom var det fram på min flinta holk.

Bultarna kan ta en kopiös skjuvkraft och dessutom sitter de kopiöst på friktionen mellan nav och fälj om man dragit hjulskruvarna/muttrarna ordemntligt.

ajabaja fuling!!!!!

det är och förblir navet som ska ta belastningen och inte bultarna.
har sett bilar som bultarna dragits litelite snett. dom har sedan lossnat och slagits av.

i detta fall så litar jag inte på dom fysiska lagarna (eller fulings oöverträffade kunskap/formelonani) om brottgränser utan det som jag sett hända med bilar i riktiga livet.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

dude:
Såg du mitt "MEN"?????

Dessutom så på saab 96 std(5-bult, med STOR bultdeling) som man har stuttsat runt i skugen men så har man ca 1,8-2mm diameter glapp mellan fälj och nav, om det kallas styrning skall jag käka upp farmors hatt

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Alla bilar nuförtiden har ju styrning på navet..
Förr var det annars, titta på en lt31 tex, navhål 100mm och nav 50mm (typ)
Jag skulle inte oroa mig så mycket så länge det inte vibrerar och har sig.
Har väldigt svårt att tänka mig att bultarna skulle gå av om dom är dragna med rätt moment.
Skjuvningskraften kan omöjligt bli mindre bara för att fälgen är centrerad.

Edit:
Alla har väl testat nångång? Jag hade en audi 80 som fick Opelfälgar, dom passade efter att jag hade filat upp navhålet med roterande fil "superfin pressision"
och till tjejens bil följde det inte med några navringar vid fälgköpet.. tog ett par veckor innan jag ides beställa några oxå, gick bara bra att bryta runt i kurvorna ändå
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
dude:
Såg du mitt "MEN"?????

Dessutom så på saab 96 std(5-bult, med STOR bultdeling) som man har stuttsat runt i skugen men så har man ca 1,8-2mm diameter glapp mellan fälj och nav, om det kallas styrning skall jag käka upp farmors hatt

sorry fuling glömde min smiley också thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
i detta fall så litar jag inte på dom fysiska lagarna (eller fulings oöverträffade kunskap/formelonani) om brottgränser utan det som jag sett hända med bilar i riktiga livet.

Hmm nu vart jag nyfiken.
dude kan du berätta lite mer hur,på vad mm?

När något går sönder som inte borde gå sönder enligt teorin har man räknat fel eller så har man glömt någon faktor.
Jag blir liksom sur när jag inte begriper VARFÖR saker havererar, har man ett hum om varför så kan man talla på rätt parameter/grej för att få det att hålla.

Centrumstyring:
Centrumet kan tar up och ner krafter men skruvarna får ta smällen vid ax och broms om inte friktionen mellan nav och fälj klarar av det.

dude:
Tro det eller ej, men jag fattade att du skrev med glimten i ögat utan smilisar.

Gävle
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Det är alltså som i Östersjön med adapterringarna... valfritt. Fast om det skulle bli VW-fälgar så får det nog bli adapterringar också för säkerhets skull. Eftersom det är en bil som trots allt huvudsakligen går på gatan så är det liksom ingen höjdare att knäcka hjulbultarna på t.ex. Mantorp eller i Karlskoga och sedan försöka ta sig hem utan trailer...

Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003

Jag åkte med Clio I-fälgar på min gamla vinter-Volvo för ett par vintrar sedan, navhålet var runt 1 mm för stort.

Jag lyckades halka runt på en isfläck och knäcka höger bakfälg mot en trottoarkant och fälgen fick sig en rejäl törn. Fälgen hängde bara på bultarna och jag var helt säker på att de vikt sig eller nått, men de klarade sig utan problem.

Jag rekomenderar ingen att köra utan adapterringar/rätt storlek på navhål, bara bidrar med mina erfarenheter.

mvh

Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

För det roliga vetandes skull så kan jag berätta att de gamla hundkojorna 59-00 inte har ngn som helst styrning av fälgen mot navcentrum, dock så är det ju inte så stora hjul (10-13") så hävarmseffekten blir ju inte lika stor som på tex en bil med 16" hjul.

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Adapterringarna som man kan köpa (har såna på min familjebil) är ju tillverkade av mjuk plast och lär knappt inte ta någon kraft alls. Men de gör det lättare att montera fälgarna centrerat.

Har kört utan ringar också, men då måste man vara lite noggrannare när man skruvar fast hjulet. Skruva lite i taget på alla skruvar, snurra och vicka så att konerna på skruvarna verkligen centrerar hjulet. Sen är det inga problem.

Jag LOVAR att all kraft ändå går genom friktion ändå. Skall du ta någon kraft mellan centrumhål och fälg måste friktionen först släppa, så att fälgen kan glida några tiolndelar och lägga sig i kontakt med navstyrningen.

Varje hjulbult ger runt 7 ton i förspänning, 5 bultar ==> 35 ton. Friktionskoefficienten mellan fälg och nav är hög, men vi kan anta 0.3 för att vara konservativa ==> Kraften på hjulet måste vara bortåt 12 ton PÅ ETT HJUL!! innan friktionen släpper!

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

DJ skrev:
Adapterringarna som man kan köpa (har såna på min familjebil) är ju tillverkade av mjuk plast och lär knappt inte ta någon kraft alls. Men de gör det lättare att montera fälgarna centrerat.

Har kört utan ringar också, men då måste man vara lite noggrannare när man skruvar fast hjulet. Skruva lite i taget på alla skruvar, snurra och vicka så att konerna på skruvarna verkligen centrerar hjulet. Sen är det inga problem.

Jag körde utan plast-centrumringen på mina leka-bana-fälgar förra sommaren. Allt var OK de första varven men efter ytterligare några varv Mantorp långa så fick jag ruggigt elaka hjul-vibrationer.

Inköp av 4 st centreringsringar i plast och provkörning på Sviesta = No problemas. thumbs up

Fälgarna i fallet ovan var avsedda för 9-5 = ET var lite fel för min 9-3a men navhålet var ungefär samma som en orginalfälg för 9-3. Jag tycker nog att det verkar som alla alu-fälgar kan behöva plast-centreringsringarna?

Jag klarar inte matten det skulle ju vara skoj att se hur mycket kraft en inbromsning genererar på hjulnaven?

Mvh
Mangan

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Magnus Karlsson skrev:

Jag klarar inte matten det skulle ju vara skoj att se hur mycket kraft en inbromsning genererar på hjulnaven?

Ett jättesnabbt överslag:
Mycket vikt på framaxeln och bra grepp i däcket, typ bromsning i nedförsbacke och kurva med tung bil så mycket last hamnar på ena framhjulet, så kanske man kan få ut 10 000 N i kontakten mellan däck och väg. Om förhållandet mellan radierna på hjulet och hjulbultarna är 7 (5 cm relativt 35 cm), så måste friktionskraften producera i storleksordningen 70 000 N, eller populärt uttryckt, motsvarande 7 ton. Eftersom man har koniska bultar eller muttrar så är det ju inte enbart friktionskraften som hjälper till.

#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag kollar lite på min buske.

1080kg
När jag bromas allt som går kommer ca 80% av vikten ligga fram.

Allså 1080*0,8 ger 864kg ---> 864/2 per hjul=432kg=4238N=4,3kN

Mellan fälj och nav skall också bromsmomentet tas upp.
R=däcksradie=0,3m

Vi antar max broms 0,9g

Ger 0,9*9,81*1080*0,8/2*0,3 ---> 1144Nm (per framhjul)

Min dultcirkel är 114,??---> r=57mm ---> 0,057m

Ger F=1144/0,057 -->20100N --> ca 20,1kN

Vad nu centrumet kan ta är 4,3kN

tot (20,1^2+4,3^2)^0,5 ---> 20,6kN

Allså 20,6kN utan styring och 20,1 med centrumstyring.

Jag har M12*1,5 som hjulskruv(pinnskruv + mutter)

orkar inte räkna på vad det ger för förspänningskraft utan jag tittar på std M12 (x1,75)
Fst ca 40kN för en 8.8 skruv och pinnskruven håller högre kvalitet så 40kN är i underkant.

Nu har jag 4st pinnskruvar, allså 40*4 ---> 160kN

Vi antar my(friktionstal)=0,2 mellan nav och fälj.
-->160*0,2 --> 32kN

säkerhet 32/20,6 -->1,55

Nu har vi bara tittat på friktionen mellan nav och fälj.

Skall vi nu och tjuva av skruvarna så blir det ännu mera.

Har jag glömt eller missat något?????

Täby
Här sen Feb 2003

fuling skrev:
Jag kollar lite på min buske.

Varför denna onödiga information? Brukar du alltid göra det när du räknar ut nåt? (jag har förresten alltid uppfatat dig som hankön) (jo, jag har träffat Dude alldeles för mycket...)

Allvarligt så kan nog belastningen bli högre om du bromsar i sväng och nedförsbacke. Kanske t.o.m. 30-40% högre.
Hur hög blir skjuvbelastningen vid icke åtdragna skruvar då? Blir väl någonstans lite drygt 40 MPa. Vad klarar de?

#24, #64, #88
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003

Jag läser och läser och suger i mig information... men...

Jag fattar inte vad nerförsbacken har med saken att göra?

Viktförskjutning får man ju av kurvtagningen och inbromsningen. "Friktionsellipsen" blir väl inte större bara för att det skulle råka ske i nerförsbacke? om inte "my" ökar i nerförslut, vilket jag har svårt att tro... Typexempel var här på jobbet när vi diskuterade värsta fallet för en servovätskebehållare, och någon klämmer ur sig "broms i nerförsbacke". Jag hävdar att maximal retardation inte ökar i nerförsbacke, det som händer är att bromssträckan blir längre (vilket iofs kan vara värre... ) då ens syften klart motarbetas av Newton och hans gravitation... Det vet många som varit i Alperna...

Förklara om jag missat något! Underbart forum, för övrigt!

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Tyngdpunkten förflyttas uppåt relativt framdäckets kontaktyta. Visserligen kortvarigt, eftersom det "går över" när hela bilen är i våg, men om man skall se till maxbelastning.

#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

om jag kör ner i ett vanligt potthål i vägen (eller råkar köra på kanten där curbsen börjar längs med banan ) så blir krafterna ju enormt mycket större än vad vikten räknat med däcksfriktionen blir...

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Allvarligt så kan nog belastningen bli högre om du bromsar i sväng och nedförsbacke

Men fortfarande är den vridande kraften den stösta biten
20,6 kontar 4,3, även om vi lägger alla last på ett hjul kommer den vridande vara störst.
Hmm beror väll på hur stor del ax/broms kontra sidokrafter man har.

I en sväng med broms kommer broms förmågan att miskat pga att greppet går åt att hålla bilen i sidledd.
(friktionscirken). M.a.o så kommer jag inte att kunna bromas med 0,9g om jag också skall svänga.
Hmm får kolla lite mer ordentilgt sen.

citat:
Varför denna onödiga information? Brukar du alltid göra det när du räknar ut nåt? (jag har förresten alltid uppfatat dig som hankön) (jo, jag har träffat Dude alldeles för mycket...)

Hmm, jag missade att "buske" kunde misstolkas

1, 2   >>
11 besök senaste veckan (19497 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande