| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Toyo's R888 Uuunderbara....
|
1 besök senaste veckan (2527 totalt) |
|
Tjena! Provade mina nya R888 från Toyo idag.
Jag körde tidigare på deras R881 med belåtenhet, men detta var något helt annat. Jag körde en jävla massa varv på Mantorp idag minst 40++ inte förräns de två sista varven överhettade hjulen o jag började drifta utåt... Snabbt in i depån för att konstatera att tempen gjort att trycket gått från 1,8 till 2,5, tömde trycket ner till 2,1 och begav mig ut på banan igen. Sådär greppet var till baka, det vara bara att bege sig ut och ha kul igen... Vad uderbar det känns när man bara kliver på gasen och bilen går dit man vill
Bilen en crx på 950kg. _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||||||
|
JAg kan bara hålla med, körde också på mantorp med samma sulor. Helt hysteriskt! Dock hade jag också varmtemp på 2.45-2.5 bar. Hur mkt är max rekommenderat tryck i dem till min bil? 1360 kilo bakhjulsdriven med 215/45-17 Startade med 1.9 kalla..
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Jag åker inte på Toyo, men på Yokisar brukar ~2.0 varma fungera bra (ja, det blir väldigt låga kalltryck då). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Dunlop rekomenderade från 1.6-1.8 kallt i mina slicks
Deras svar finns på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4737&highlight=dunlop I helgen när jag körde konbana så utgick jag från 2.0bar och fick första repan som jag satsade lite sänka tillbaka från då uppnådda 2.25bar.. alltså på ca2min körning
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
rent generellt så åker man inte på kalltryck..... man står stilla på kalltryck och sen åker och värmer upp däcken till rätt däckstryck när dom är varma , sen laddar man på banan..... och kalltrycket får du då variera beroende på om det är 20+ eller -4 som vi råkar ut för tyvärr ibland.... och innan man är van och vet hur mycket det kan variera så är det väl helt enkelt så att man får åka in i depån och kolla för säkerhets skull..... men däckstemperaturmätare och däckstrycksmätare är båda bra att ha oavsett ambitionsnivå..... |
||||||
Det är inget jag rekommenderar, men jag vet en som körde med 0.3 bar kallt i bak; 1.39.20 på Mantorp med stående start. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Det låter lite jobbigt när man går in under bron.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Hur verkar 888:orna att slitas ? Har själv och som många andra (bra att kunna söka i forumet
)
problem med slitage på mitten. 888 mönstret ser åtminstone lite stadigare ut på mitten. Nästa säsong blir det nog inte 881 igen, kanske 888 om det dyker upp i 205/50-15.
_________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||
Jag tror också att det var jobbigt. Han som gjorde det nyttjade säkert en halvmeter av gräset trots att farten nog var ca 10 km/h lägre än vanligt.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
och det vet du från en mycket nära och säker källa
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re: Toyo's R888 Uuunderbara....
Låter riktigt bra ju!
Får nog bli R888:or till min bil oxå, ligger ju i samma viktklass oxå, strax under 1000kg.. *längtar*
_________________ /Fredrik Fröberg |
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
1 besök senaste veckan (2527 totalt) |