Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 10615 besök totalt |
Re: SMR Supran förbi 1000 hk idag...
Du får nog förklara lite vem han är... ![]() _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
Re: SMR Supran förbi 1000 hk idag...
Men t.o.m Rickard "supramannen" Cornacchini har ju synts till här då och då ![]() grattis till dem ivf! _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Re: SMR Supran förbi 1000 hk idag...
Jepp och det var väl ingen som kände igen honom då ![]() Forumpoliserna dök på honom direkt |
||||||
Re: SMR Supran förbi 1000 hk idag...
Vad menar du nu? ![]() ![]() ![]() ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=17761#17761 Hade ju ingen aaaaning om vem han var... ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
|
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
||||||
Jag har inte varit så sugen på massa mer hästar sen jag skaffade M3'an eftersom jag tycker den är lagom på ett lättkört trevligt sätt. Sen undviker jag att köra eller åka med i riktigt snabba bilar för att slippa "åka dit" på habegäret på mer pulver
![]() ![]() ![]() Hursomhelst, nu när pulver är på tapeten så måste jag säga att Qvarnis film från Ringen var intressant IMo. På film försvinner ju mycket av fartupplevelsen när kameran sitter i kupen men jag tyckte så långt jag nu kan avgöra ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Utan att vara motorbyggare så tycker jag ändå att det är förvånande att de där turbostripbilarna som inte skall köras i några väldigt många timmar med fullt laddtryck, inte lämnar mer hk. Det är ju faktiskt inte mycket mer än en F1:a klarar utan turbo.
En 20 år gammal rak BMW-fyra på 1,5 L hade ju ca 1000 hk i F1 och höll ett helt lopp, samt 1500 hk i kvalen som varade i några minuter. Nåt sånt borde väl dagens trimfirmor ändå lyckas med nu 20 år senare, men tydligen inte, eller? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Anders,
De flesta som bygger bilar för strippen gör det på ganska tight budget och har nog inte råd med utvecklingskostnader i paritet med F1. Dessutom är det relativt färskt med turbobilar i dragracing och de som haft kunnandet att bygga turbomaskiner har hållit på med andra discipliner där körbarhet är mer prioriterade än maxeffekt. Det finns folk som kör fyrcylindrigt runt 2 liter med bortemot 900-1000hk, men de är inte många. Supramotorn verkar palla en hel del stryk i nära nog standardskick. Den måste vara en av bilvärldens mest feldimensionerade standardmaskiner. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
och drivlina. Imponerande inte så mycket av effekten men hållbarheten som får 6 kolvar av 5 möjliga ![]() _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
Lennart:
Min tanke var väl det att 20 år gammal F1-teknik inte bör vara så himla dyr idag. Kanske mer kunskapsglapp? Men det är klart, nästan helt original lär ju inte gå, så lite över de kostnadsnivån behöver man nog komma... Visst, imponerande att man kan trycka ur så många hk och det ändå håller. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Rent effektmässigt så är inte lite över 1000hk med 2,3 bar laddtryck speciellt högteknologiskt ur 3-liter maskin. Det är ungefär som vilken välbyggd standardsugis som helst i flöden. Utvecklingen på turbomaskiner avstannade nog en del när det blev förbjudet i F1. De 1500hk de hade där var som sagt bara under kvalen. Som jag förstått det så var körbarheten ungefär noll utan det var mer "tryck ner gasen, sikta, vänta, hej vad det går!"
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 10615 besök totalt |