| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem med hydrauliska ventillyftare?
|
22 besök senaste veckan (54819 totalt) |
|
Följdfråga: brukar strypa flödet upp till topparna på denna konstruktion (boxerfyra) för att inte fylla kamhusen med olja på varv (dålig återinningtill sumpen) Nu när det blir hydraullyftare ist mekaniska som jag kört innan, kommer jag få problem iom strypningen av flödet. Äter hydraullyftarena mkt vätska under gång, eller behåller dom det mesta inuti ? Alltså att dom inte "blöder" nämnvärt. Kanske en fråga för racetech avdelningen..
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||||
|
I en perfekt värld, så behövs bara olja för att fylla dom.
Efter det, så är det egentliga behovet bara smörjning för lyftarens glidytor (och läckaget som är mellan insatsen och själva lyftarkroppen). Vilket torde vara slim to none typ
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Känns logiskt ja. Smörjning för allt som snurrar däruppe finns det nog ändå. Tror jag testar samma strypning som innan, kanske plockar ned efter en kortare sträcka och okulärbesiktigar även om inget slammer uppstår. Eller inte
Hade dock varit kul att få info från nån motorutvecklingsnubbe om de faktiska förhållandena vad gäller denna typen av lyftare
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||||
|
Re:
Inget som jag kan dra mig till minnes nu. Mot slutet av denna säsongen fick jag iofs lite ryckig gång vid vissa varvtal, fick felkod på låg spänning till spridarna och lite annat. Tror inte det har med ventillyftarna att göra. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re:
Hos volkswagen och audi blev det en biffigare oljepump när motorerna uppgraderades med hydraliska tryckare istället för mekaniska. Om det sedan var nödvändigt eller ej är en annan sak, men tvivlar att de byter oljepump på annars likadan motor om de inte ansåg det lämpligare. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Ok, typ en hård träkloss eller nåt sånt då. Jag får ägna nån mellandag åt att testa, tack för tipset! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re:
Det kan ju vara en eftergift åt behovet av att emellanåt behöva fylla lyftarna lite raskare efter att de dränerats under ett längre stopp eller kanske efter x antal mil när saker och ting blir lite "lösare" Har svårt att se hur denna konstruktion är tänkt att fungera om den inte stänger till mer eller mer fullständigt, och det läkage som uppstår måste vara mer eller mindre obefintligt. Men, men jag tar gjärna emot info på motsatsen.. _________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||||
|
Re:
Jag tror själv att det är något åt det hållet, men skriver det som något att fundera över. De byter ju inte oljepump bara för att de tycker det är roligt och den 'gamla' oljepumpen klarar av motorerna med mekaniska tryckare utan minsta problem. Att de motorer som senare fick oljesprut på kolvarnas undersida fick en kraftigare pump förstår jag, det är ju en extra dränering. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Problem med hydrauliska ventillyftare?
|
22 besök senaste veckan (54819 totalt) |