Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med hydrauliska ventillyftare?
<<   1, 2, 3
22 besök senaste veckan (54819 totalt)
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Följdfråga: brukar strypa flödet upp till topparna på denna konstruktion (boxerfyra) för att inte fylla kamhusen med olja på varv (dålig återinningtill sumpen) Nu när det blir hydraullyftare ist mekaniska som jag kört innan, kommer jag få problem iom strypningen av flödet. Äter hydraullyftarena mkt vätska under gång, eller behåller dom det mesta inuti ? Alltså att dom inte "blöder" nämnvärt. Kanske en fråga för racetech avdelningen..

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I en perfekt värld, så behövs bara olja för att fylla dom.
Efter det, så är det egentliga behovet bara smörjning för lyftarens glidytor (och läckaget som är mellan insatsen och själva lyftarkroppen).
Vilket torde vara slim to none typ

Anders Bisting
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Känns logiskt ja. Smörjning för allt som snurrar däruppe finns det nog ändå. Tror jag testar samma strypning som innan, kanske plockar ned efter en kortare sträcka och okulärbesiktigar även om inget slammer uppstår. Eller inte Hade dock varit kul att få info från nån motorutvecklingsnubbe om de faktiska förhållandena vad gäller denna typen av lyftare

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

Suddarn skrev:
Anders Karlsson skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Opels 16v har en tendens att viljs ticka i lyftarna. Specieltl om dom stått ett tag. Fick tips för många år sedan av en opelmekaniker att man ska ha ca 2500 rpm och låg belastning när dom ska sluta ticka. DEt går fortast och gör minst skada.

Borde det inte funka lika bra att köra lite lugnt på landsväg och försöka hålla fart och växel så man ligger på 2500 rpm?
Då får man ju dessutom lite fartvind genom eventuellt oljekyl.

Jag har också lite knackande från nån ventillyftare när motorn gått hårt på bana, men det brukar minska när man är på väg hemåt och kör med mindre belastning.
Oljetrycket ligger på samma nivå oavsett hårdkörning eller inte, kanske lite lägre på tomgång när man plågat den ett tag.

Märkte du av någon mattning/förlorad effekt när det intfäffat ?

Inget som jag kan dra mig till minnes nu.
Mot slutet av denna säsongen fick jag iofs lite ryckig gång vid vissa varvtal, fick felkod på låg spänning till spridarna och lite annat. Tror inte det har med ventillyftarna att göra.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Suddarn skrev:
Följdfråga: brukar strypa flödet upp till topparna på denna konstruktion (boxerfyra) för att inte fylla kamhusen med olja på varv (dålig återinningtill sumpen) Nu när det blir hydraullyftare ist mekaniska som jag kört innan, kommer jag få problem iom strypningen av flödet. Äter hydraullyftarena mkt vätska under gång, eller behåller dom det mesta inuti ? Alltså att dom inte "blöder" nämnvärt. Kanske en fråga för racetech avdelningen..

Hos volkswagen och audi blev det en biffigare oljepump när motorerna uppgraderades med hydraliska tryckare istället för mekaniska. Om det sedan var nödvändigt eller ej är en annan sak, men tvivlar att de byter oljepump på annars likadan motor om de inte ansåg det lämpligare.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

Dude skrev:
Anders Karlsson skrev:
Dude skrev:
Jag har för vana att ta isär mina lyftare (Opel c20xe) och tömma och tvätta dom i diesel eller liknande. Tar även och öppnar backventilen på kolven och tömmer den genom att pumpa medans jag håller ventilen öppen.
Brukar ta nån 15-20min innan dom tystnar.
Vissa oljor ( med samma viskositet) tar längre tid på sig ( och vissa funkar inte alls??)

Hur får du isär lyftarna? Det är likadan konstruktion på min C30SE nämligen, tänkte att man kunde renovera en uppsättning och byta nån gång.

Knacka lyftaren i nåt lagom hårt med själva kolven nedåt.
Ibland kan man få vara lite våldsam, men ur trillar dom galant iaf

Ok, typ en hård träkloss eller nåt sånt då. Jag får ägna nån mellandag åt att testa, tack för tipset!

Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Suddarn skrev:

Hos volkswagen och audi blev det en biffigare oljepump när motorerna uppgraderades med hydraliska tryckare istället för mekaniska. Om det sedan var nödvändigt eller ej är en annan sak, men tvivlar att de byter oljepump på annars likadan motor om de inte ansåg det lämpligare.

Det kan ju vara en eftergift åt behovet av att emellanåt behöva fylla lyftarna lite raskare efter att de dränerats under ett längre stopp eller kanske efter x antal mil när saker och ting blir lite "lösare" Har svårt att se hur denna konstruktion är tänkt att fungera om den inte stänger till mer eller mer fullständigt, och det läkage som uppstår måste vara mer eller mindre obefintligt. Men, men jag tar gjärna emot info på motsatsen..

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Suddarn skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Suddarn skrev:

Det kan ju vara en eftergift åt behovet av att emellanåt behöva fylla lyftarna lite raskare efter att de dränerats under ett längre stopp eller kanske efter x antal mil när saker och ting blir lite "lösare" Har svårt att se hur denna konstruktion är tänkt att fungera om den inte stänger till mer eller mer fullständigt, och det läkage som uppstår måste vara mer eller mindre obefintligt. Men, men jag tar gjärna emot info på motsatsen..

Jag tror själv att det är något åt det hållet, men skriver det som något att fundera över. De byter ju inte oljepump bara för att de tycker det är roligt och den 'gamla' oljepumpen klarar av motorerna med mekaniska tryckare utan minsta problem.

Att de motorer som senare fick oljesprut på kolvarnas undersida fick en kraftigare pump förstår jag, det är ju en extra dränering.

Problem med hydrauliska ventillyftare?
<<   1, 2, 3
22 besök senaste veckan (54819 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande