Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 15552 besök totalt |
Regler för banträffar/trackday med SMA
Hej, Eftersom det finns många intresserade som gillar att köra lite på bana för att gasa av sig, men inte tävling eller träning inför tävling. Det är ju många klubbar som arrangerar sådana hobby-relaterade sammankomster men tycker det finns många frågetecken som vore himla bra om man kan reda ut lite. Har ej heller hittat något gemensamt regelverk men alla borde ju vara i liknande situation. Vissa frågor kanske kan vara snåriga men det finns ju massa olika kompetens (mer än just bilåka här). Börjar med några frågor: 1) Om klubb X arrangerar en träff för klubbens medlemmar så vill man ju att varje person som brukar banan är ansvarig och inte klubben och/eller den person som är utsedd till banchef. Fungerar länkade "regler" som varje förare/passagerare skriver på för att friskriva klubben/banchefen? (alla förbättrande/kompletterade uppgifter är välkomna) https://dl.dropbox.com/u/19311694/Re 2) Vad säger regler/lagar kring minderåriga (under 18) i fordon, är det tillåtet? (givet att SMA-licens är tecknad och vårdnadshavares underskrift). Vid händelse av skada, vem är ansvarig? Börjar med detta så bubblar det förhoppningsvis upp fler frågor och vi kan reda ut saker och ting. _________________ Joacim Järkeborn |
||||||||
Hej!
grymt bra att ha en mall, något som vi diskuterat tidigare, men ingen tagit tag i. Bra jobbat! Frågor: Varför kräva körkort? SBF vagnbok har ingen som helst giltighet på SMA-arr? Sedan kan jag av erfarenhet säga att vagnbok är INGEN som helst försäkran om bilen är säker eller inte. SBF besman tittar knappt på bilen (men däremot kräver svarta pengar i "reseersättning") MVH Tobias |
||||||||
Skulle vilja säga att tråden främst gäller registrerade fordon som man t.ex. vill lära sig bilen på bana.
I mitt fall med registrerad Super Seven och försäkring hos Bilsport & MC så gäller denna försäkring även på bana då det inte är tävling eller träning inför tävling. Är ju rimligt att Bilsport & MC kräver körtkort på föraren (har inte kollat detta i avtalet dock). Så då kan man alltså ta bort möjligheten att köra med vagnbok om det gäller SMA-event men att godkänd SFRO 2 kan vara bra för då skall bilen vara besiktningsklar. - Vad händer om en SFRO 2 bil (troligen inte möjlig att trafikförsäkra) kör på en registrerad och försäkrad bil? - SMA-licensen är väl endast en personförsäkring? - Gäller SMA försäkringen för 3:e man (t.ex. att en förare/bil orsakar skada på icke SMA försäkrad man)? _________________ Joacim Järkeborn |
||||||||
Jag kan ju bara svara för mig själv men jag skulle inte delta i ett körpass där förare utan körkort deltar.
(Jag är medveten om att det finns dom utan körkort som "kan" köra bil och tävlar men de är nog förhållandevis få jämfört med alla andra) _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Re:
Generellt sett så gäller inte bilförsäkringar på bankörning, annat än i vissa undantagsfall typ BMW Originalförsäkringar på BMW clubens arrangemang SMA försäkringen finns två olika...en för arrangören som täcker 3part... oavsett.... 3 part är INTE deltagare. och en personlig som täcker den förare som tecknat försäkringen/licensen och gäller då endast hans egna personskador och personliga tillhörigheter (typ kläder, glasögon osv men INTE bil) så om det skulle finnas en olicenserierad/oförsäkrad förare ute på banan och som blir skadad så är det hans eget problem helt enkelt.... |
||||||||
Vill bara inflika några saker:
Trafikförsäkring: Gäller egentligen inte då det finns en friskrivningstext som lyder: Trafikskadelag (1975:1410) Inledande bestämmelser 1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på 2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19 Men i många fall har denna gällt ändå vid tex lättare personskador, oftast på goodwill från Försäkringsbolag. Men man ska såklart inte räkna med detta eftersom lagtexten är utformad på detta sättet och är minst sagt lite luddig. Justitsiedep kollade på detta för ett antal år sedan pga bla påtryckningar från mig, trafikskoleförbundet (tror jag det hette) och några till. Har för mig att Magnus var med på något möte oxå efter telefonsamtal från mig. Men de ändrade ingenting tyvärr. Detta var innan SMA alternativet fanns, nu när det finns och alla personer ska ha en SMA försäkring så behövs inte trafikförsäkringen längre. Delkaso och speciellt helförsäkring. Idag så käner iallafall inte jag till något fall med viltolycka eller bilstöld på bana så den första delen kan vi nog lämna. Helförsäkringen däremot har det skett en hel del förändringar på de senaste två åren. De flesta försäkringsbolag har idag friskrivit helföräkringen från skador på bana med en rätt rak och lättydlig text. Några få undantag finns idag men de är inte många, man får kolla själv hur det ligger till med sitt egna bolag. Några exempel på texter i vilkoren för helförsäkringar: Trygghansa: Aktsamhetskrav Fordonet får inte användas under förhållanden som innebär onormal påfrestning. på fordonet. Vad försäkringen inte gäller för Skada som sker när fordonet används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde. Skada som inträffar under tävling med fordonet, träning för sådan tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former. Skada som inträffar på Nordslingan, Nürburgring, i Tyskland. IF: Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller inte vid körning på bana, iordningsställd för körning med motorfordon, t.ex. Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp, Nürburgring m.fl. Folksam: Vi betalar inte skada som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av bilen inom inhängnat tävlingområde samt annat avlyst område eller väg avsett för sådan användning. Vi betalar inte heller skada som hänt under hastighetskörning med bilen såsom till exempel streetrace eller bankörning. Detta gäller brand-, glasrute-, maskin- och elektronikskade-, vagnskadeförsäkring, samt Folksam Assistans. Om man kan göra sig som arrangör ansvarsfri vid tex personskada tack vare en skrivelse som deltagarna får skriva på innan de kör på banan? Nej, det har varit jurister som kollat på detta i samma veva som Justitsiedep kollade på trafiskrksäkringen och vi kan ge detta senariot som ett exempel som kan hända: Klubben Kalle Anka och hans motordrivna vänner är en förrening som inte är SBF anslutna och ska arrangera en banträff på Kringelikrok motorbana i Happaranda. De skaffar en arrangörsföräkring av SMA och säger till alla deltagare att de ska ha en SMA licens. Johan Johnasson, 21 år, som kör en gatreggad Lancia Vectra krashar in i ett AMCO räcke i 140 km/h, bryter ryggen och hamnar i rullstol. Han trodde att han hade en SMA licens men denna har gått ut förra året. Eftersom trafikförsäkringen inte gäller så säker hans bilförsäkringsbolag nej, Johan får detta prövat av försäkringsbolagets prövning men får nej igen. Han driver detta rättsligt mot försäkringsbolaget och förlorar pga vad som står i Trafikskadelagen. De fastslår att Kringelikrok motorbana är att räkna som inhägnat tävlingsområde. Då kan han pröva ärendet civilrättsligt, och kanske vinna. Man kan ställa ärendet mot flera men troligtvis vill Johans ivriga jurist åtala förreningens ordförande eller kanske "banträffsansvariga" person. Dvs arrangören av sammankomsten. Vad jag vet har inte detta skett ännu men juristerna jag pratat med var väldigt tydliga på att detta är möjligt eftersom trafikförsärkingen inte gäller på inhägnat tävlingsområde och då så kan arrangören åtalas. Ni får göra vad ni vill med denna information men så ser det ut idag, vädligt viktigt att se till att verkligen alla förare och passagerare har gällande försäkring för sig själva. Tre små frågor till Fredrik; Om man har SMA arrangörsförsäkring och alla förare har sina SMA licenser, är det arrangörsförsäkringen som täcket personen som föraren kör på när amcot inte håller och han går igenom? Vem betalar amcot? Om en SBF försäkrad (förare A) kör på en annan deltagare (förare B) (dvs bil kör på en annan bil) och den andra deltagaren (förare B) blir skadad, vilket bolag betalar den andra förarens (förare B) skador? Vem avgör vem som är vållande eller är den frågan helt irrelevant? mvh Christian _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
Jag vill bara flika in, Micke körde på en kronhjort på kinnekulle (2003 har jag för mig det var). Så viltolyckor har skett på bana. Låter otroligt men är sant.
_________________ Angelika Almstedt - kör svensson-bil och bakar cupcakes nu förtiden. |
||||||||
Re: Regler för banträffar/trackday med SMA
Rubriken säger "Regler för banträffar/trackday med SMA" men det du länkar till är väl inte SMA:s regler? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||||
Re:
1. Ja, det är arrangörsförsäkringen som täcker personen som står bakom "armcot"...... och det gör den oavsett vad den påkörande har för försäkringsstatus. 2. Armcot betalar den som är skyldig till att betala tillbaka det... finns ingen försäkring som täcker det..... så det är upp till arrangören om han ska ta kostnaden själv eller om han ska återföra den på den skyldige till kraschen. 3. det är irrelevant.... var och ens personliga licensförsäkring står för var och ens personliga skador... så sk skuld är totalt irrelevant. |
||||||||
Tack för bra och raka svar. Gällande materiella skador för tredje part, tex banägaren;
Om två bilar krockar med varandra och de två går in och skadar amcot eller en tom flaggvaktspostering, hur föreslår du att man som arrangör går tillväga om båda vägrar betala för att olyckan "är den andres fel"? Du har ju rätt mycket erfarenheter, hur 17 gör man om man som arrangör inte har de pengarna, tex en liten märkesklubb. Ägaren lär väl kräva arrangören på pengarna för reparationerna? Med vänlig hälsning, C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
Re:
Tack Christian! Mycket bra sammanfattning och information. Mitt syfte med detta är att reda ut dessa "tror", "kanske", "egentligen", "eventuellt" och att det finns en solklar checklista så man vet vad som gäller. 100%-igt kanske det aldrig går att få pga duktiga advokater som kan hitta tolkningsutrymme osv. Så om man snäver in det för denna typ av träffar: Krav på deltagare * Fordon på banan skall vara registrerade, godkända enligt Trafikverket gällande regler och påställda. * Förare av fordon på banan skall ha erforderligt körkort för fordonet * Samtliga förare av fordon på banan skall ha en giltig SMA-licens/försäkring * Samtliga passagerare i fordon på banan skall ha en giltig SMA-licens/försäkring Rekommendationer till deltagare * Fordon på banan skall vara försäkrade (helförsäkring) Krav på arrangören * Arrangören måste ha tecknat giltig SMA-licens/försäkring Fråga: - Är det ok att släppa ut en Albin 16 år som passagerare i en bil/förare som uppfyller kraven ovan. Albin har tecknat SMA-licens/försäkring och har en av sina vårdnadshavare närvarande som godkänner att han åker med. Är det ok för arrangören att släppa ut ekipaget? Bilsport & MC's Entusiast försäkning "Skada som sker vid tävling eller träning inför tävling ersätts inte av försäkringen." http://www.bilsport-mc.com/bilforsak _________________ Joacim Järkeborn |
||||||||
Korrekt! Det är vår klubbs "regler" som jag har generaliserats men även diskuterats. Tänkte att många fler bör ha samma/liknande funderingar och om man genom detta kan skapa en gemensam mall så vore det bra för alla parter. Försökte hitta info på SMA men tydligen problem med deras hemsida. _________________ Joacim Järkeborn |
||||||||
Re:
Det kom ett domslut i slutet i november som gällde just bandagar och trafikförsäkringen gäller INTE (om inte ditt FB utryckligen godkänner körningen som tex B&MC, Svedea (finns det något mer?)). Dvs det enda som skrivningen om helförsäkring och trafikförsäkring gör är att förvilla deltagaren i att tro att han/hon är försäkrad fast så inte är fallet. Var istället tydlig med att det är SMA försäkringen som står för försäkringsskyddet under evenemanget och att trafikförsäkring/helförsäkringen (normalt sätt) INTE gäller och att du ytryckligen rekomenderar deltagaren en personlig olycksfallsförsäkring för att ytterligare stärka skyddet. Vidare i dommen så framkom att det INTE går att friskriva sig (såsom många arrangörer försöker göra) med kalusuler som att körningen sker på egen risk. Dvs så fort du åker innanför grindarna på banan (dvs yttre grindarna in mot depån) så är det lagen om motortävlingsförsäkring som gäller och allt vad trafikförsäkringslagstiftning lämnades utanför grinden. Texten hade varit tydligare (och mer korrekt)för mig om den varit formulerad: Krav på deltagare * Samtliga förare av fordon på banan skall ha en giltig SMA-licens/försäkring * Samtliga passagerare i fordon på banan skall ha en giltig SMA-licens/försäkring * Fordon på banan skall vara registrerade (har ingen betydelse, men kan ju vara bra som arrangör för att hålla borta rena racebilar, gocarts, taktorer, MC och vad som nu kan dyka upp) * godkända enligt Trafikverket gällande regler (har ingen betydelse, men snävar av vilka som är välkomna) * Påställda (Ta bort har absolut INGEN betydelse, förvirrar bara) * Förare av fordon på banan skall ha erforderligt körkort för fordonet (har egentigen inge betydelse) Rekommendationer till deltagare * Personlig olycksfallsförsäkring Krav på arrangören * Arrangören måste ha tecknat giltig SMA-licens/försäkring * Arrangemanget måste följa SMAs krav/reglemente Att obervera * Trafikförsäkringen gäller INTE under bandagar * vagnskadeförsäkring kan gälla hos vissa bolag. |
||||||||
Re:
Intressant, länka gärna till domen. |
||||||||
Re:
Tack, exakt sånt som förtydligar och gör det mer lättförståeligt. _________________ Joacim Järkeborn |
||||||||
Re:
De allra flesta vanliga olycksfallsförsäkringarna täcker INTE olycksfall när man utövar motorsport. Så dubbelkolla med ditt försäkringsbolag att de verkligen täcker personskador vid ett banmöte, vilket de troligen inte gör. Det är just den biten som försäkringen via SMA-licensen ska täcka upp. _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||||||
Re:
Och nu hittar jag det såklart inte ![]() Här är inlägget när själva andemeningen kom: Mycket tyckande i tråden och några som har fattat galoppen ![]() http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259064-Ansvarsfr%E5ga&p=5675705&viewfull=1#post5675705 Här ligger lite om hur SSEme lägger upp sina krav. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259064-Ansvarsfr%E5ga&p=5676697&viewfull=1#post5676697 Och vips erkände jag att jag kör tvåhjuling, men det är ju samma lagstifning som gäller ![]()
Min persoliga olyckfall täcker all körning på bana men inte om jag skulle åka skateboard ![]() ![]() SMA skall även ha någon gruppförsäkring, har inte satt mig in i det men det finns nog någon här som har bättre koll ![]() |
||||||||
Men det är väldans bra om man kan få deltagarna att skriva på/förstå möjligheten att fakturera såna kostnader på den "skyldige". Det kan ju bli en bil in i ett hus eller liknande och då kan det bli betydligt dyrare. Om två-tre krokar ihop och nån slungas ut i konstig riktning och detta mosar sönder inventarier för hundra papp eller mer så blir det lite kämpigare, men det måste ju lösas på nåt vis (tärningskastning tex). Att kunna skriva bindande fakturor kräver ju lite koll. Storleken på kostnaden vet man ju inte på plats, den kommer ett halvår senare ibland. Depåmurar är ett himla bra påhitt, inte en enda krash har gett faktura... Och personer nära/på muren slipper bli slagna av Armcot. |
||||||||
Re:
Jag klipper och klistrar lite i ditt viktiga inlägg C, jag hoppas det är ok? ![]()
Detta är särskilt viktigt för alla "gasglad"-arrangerande personer som hyr en bana ett par timmar en kväll. Den som där anses vara arrangör kommer (om hon/han saknar arrangörsförsäkring) få stå för hela kalaset om det slutar illa. För i §1 lagen om motortävlingsförsäkring framgår att det är den arrangerande personen som är ansvarig. I §11 framgår att denna kan dömas till böter för att ha underlåtit att se till att motortävlingsförsäkring finns. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19 Den som vill kan få gissa om ett försäkringsbolag också kommer ställa sina anspråk mot en sådan arrangör... ![]() (När jag (för många år sedan) var ordförande för BMWSC var vi några om fick lite skit för att vi var så präktiga och ordentliga. Det är kanske lite töntigt(?) men om olyckan är framme behöver vi iaf inte gå från hus och hem för att betala Johan Johnassons rehabilitering, handikappanpassning av tillvaron, livränta m.m.) _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Dom gånger jag letat så finns det inga regler på SMA:s hemsida. Med SMA är det upp till dig/klubben att komma på allt du/ni skall tänka på. Med SBF finns det regler, även om det inte är tävling. Om det är en "how-to-do-it" du är ute efter finns det så mycket mer för arrangören att tänka på. @Skoghag - Det finns en del grejer för arrangören som SMA borde kunna ha på sin hemsida. Tänker på exempelvis blanketter för skaderapport etc. Hmmm, det blev kanske lite för off topic här... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 15552 besök totalt |