Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (4380 totalt) |
Hjälp med kontroll av beräkning av bromshuvudcylinder
Jag ska använda bromsoken från en Corvette C4 i ett kommande projekt men jag vill inte använda servot utan pedalställ och huvudcylindrar från Wilwood. Bromsoken är glidande med två kolvar per ok fram och en kolv per ok bak. Jag har räknat utifrån Göran Malmbergs bok. När det är glidande ok räknar man väl med dubbla antalet kolvar så att ett glidande tvåkolvsok räknas som ett fyrkolvsok? Kolvarna fram är 38,1 mm i diameter och då får jag en totalarea fram på 9121 mm2. Kolvarna bak är 40,5 mm i diameter och då får jag en totalarea på 5148 mm2. Beräknad vikt på bilen är 1200 kg vilket ger pedal/viktförhållande på 300. Hävstången på bromspedalen är 6,25:1. Detta ger förhållande mellan huvudcylinder och bromsok på 48 ggr. Detta ger i sin tur en diameter på huvudcylinder fram 15,6 mm vilket stämmer ganska bra med en 5/8 huvudcylinder. Bak är det värre då jag får en diameter på 11,7 mm och jag hittar inte mindre än 5/8 så då får jag använda det. Har jag räknat/tänkt rätt? _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
som du har räknat nu har du ju 50% bromskraft fram och 50% bromskraft bak, rent tryckmässigt alltså. vad är det för bil detta är till? skulle du använda en 5/8 cylinder till bakkretsen får du ungefär 65% bromstryck fram och mao 35% bromstryck bak.
hittar man inte passande diameter på bromscylindrarna kan det vara läge att bygga om bromspedalen. enligt mina erfarenheter så är inte vikten/4 direkt heligt heller. min bil väger ca 1 ton och jag har en bra bit under 200 i utväxlingsförhållande. den är fortfarande för lättbromsad i min mening. känns som jag har kvar servot. MVH Henrik _________________ MVH |
Det ska bli en Cobra replica. Jag har svårt att uppskatta viktförhållandet fram/bak men 50/50 är nog väldigt sannolikt då en bekant har den viktfördelningen. Vikten kommer bli någonstans 1100-1200 kg. Mer exakta siffror än så kan jag inte få fram.
_________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
men när du bromsar kommer du få en vikt-förflyttning framåt, vilket innebär att har du 50/50 i bromskraftsfördelning så vill det generellt låsa upp bakbromsarna först. dock beror ju bromskraften på mer än hydraultrycket. belägg, skivomkrets och däck spelar in
det skall finnas exceldokument som kan ge en vettig fingervisning. återkommer med länkar! _________________ MVH |
Jag sökte bland gamla trådar och hittade en länk som inte längre fungerar till ett exceldokument så har du en bättre så provar jag den gärna.
Sammanfattar jag ditt resonemang så verkar det ju rätt att köra med 5/8 cylindrar både fram och bak. Jag får högre tryck fram vilket är positivt ur två aspekter. Dels kommer bakbromsarna inte vilja låsa upp och dels får jag mer kraft fram när jag får en viktförskjutning framåt under inbromsning. Eller? _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
skicka mig din mail så ska du få ett par smidiga dokument av mig!
ja det var precis så jag menade. dock är det lite så där att bara uppskatta hur det kommer hamna bromsmässigt när bilen är klar. jag tror att det kan vara vettigt att exprimentera lite med olika huvudbromscylindrar för att man ska bli nöjd. exceldokumenten ger dock en fingervisning! ![]() _________________ MVH |
_________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (4380 totalt) |