Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur var ditt 2012?
1, 2   >>
5371 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hur var ditt 2012?

Ytterligare ett år att lägga till handlingarna. Men hur var det för er egentligen?

Vilka ambitioner, förhoppningar, mål eller vad du nu vill kalla det fanns innan? Hur gick det? Och vilka var höjdpunkterna resp. bottenappen? Både på och vid sidan av banan.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007

För mig blev det 3st banträffar varav det första i ösregn och de två andra resultera i motor-ras så sämsta säsongen på länge tyvärr thumbs down

200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Kan inte klaga

massor av körning
bilen höll bra
Har vidgat mina vyer lite och agerat flaggis ett antal gånger
Har även åkt med som coach light i ett antal fordon vilket jag gillar och det har funkat bra hitills.
Putsade NS tiden med 10s i år vilket var på tiden
2 tiondelar kvar till jag är nere på tider jag är redigt nöjd med på knutan
Första placering i min klass iMaster Starter
Första placering totalt i min klass Time Attack

Med tanke på att jag i vanlig ordning gick in i året utan krav eller märkvärdiga förutsättningar är jag klart nöjd.

Inget förändras till 2013 utöver att jag vet konkurrensen överlag spetsas till

Passar även på att tacka alal här på rejsa för ert stöd, både med glirningar o tips, ALLT är välkommet i min värld!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare
Mina förhoppningar var tre:

Att komma igång tidigare, att få köra mer och komma iväg till en bana jag inte kört tidigare med bilen.

Det första var inte så svårt, bilen var OK när den ställdes undan, så det var bara att rulla igång när vi kände för det. Två slaloms i maj är en hygglig start när vandringspokalen är inblandad.
Att köra mer blev värre. Däckslitage och oljeförbränning hindrade körningar under två månader i somras, så det blev ganska mycket som förr, men med mer slalom och mindre bantid än 2011. Och med deltagande på Macieks Falkenbergsträff i höstas så blev det 2-1 i siffror.

Bottenapp var det när Porschen jävlades på Anderstorp och vardags-Golfen lade av på väg hem ifrån Falkenberg. Då gillade jag inte mina bilar alls...
Höjdpunkten var faktiskt ingen körgrej, utan känslan när jag rullade hem ifrån höstslalomen på SYAB-raceway. Vi hade slagit tidigare deltagarekord i småbitar, och även om inte evenemanget var felfritt så hade det flutit på förvånansvärt smärtfritt. Och vad deltagarna hade sagt oss, så var de nöjda. Mer kan man inte önska sig som arrangör.

Nästa år då? Mer körningar, givetvis. Att få farsan bekvämare bakom ratten, gärna med en riktig körkurs som bas. Bussningar skall bytas bak i vinter, det vet jag, sen får vi se om det är tillräckligt för att få bilen snabbare, annars får vi pilla dit vingen som skräpar i garaget, för baken är begränsaren. I övrigt får vi se, en idiotresa till nåt stort vore ju kul. Goodwood, SEMA, Route Napoleon, valen är många.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Bytte Evo i våras och var redo tidigt. Tänkte få åka mer än förra året. Men Rasade motorn vid lunch första banträffen separerade sen från sambon och det blev inget mer. Till våren skall antingen evon eller bmwn igång och så tar vi nya tag.

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Det blev mest en massa regn, med ett chassi som var praktiskt taget okörbart i halka, samt en generatorrem som hoppade av i tid och otid trots otaliga ändringar. Så, speciellt mycket fokus på körning och tider blev det ju inte i år heller, utan mest skruva och testa några varv.

Till slut fick jag iaf dit en ny, snabbare och helt glappfri styrväxel, samt hårda plastbussningar runt om - och det blev en helt annan bil! Snäll, lättkörd och exakt, även i regn, även om däcken fortfarande gjorde det lite väl spännande ibland när vattnet började flyta över banan. (Fick ett rejält släpp på rakan sist på Falkenberg, men jag höll mig på banan iaf! )

Jaguaren går fint och levererar hyfsat med effekt med blixtsnabb respons och brett register, det nya kylsystemet funkar, och även om växellådan inte riktigt synkar som den ska längre så är det iaf inget som rasat i år! Förhoppningsvis får jag allt att lira som det ska innan det är dags att totalrenovera bilen p g a slitage och utmattning.

Nästa år har jag faktiskt ingen aning om hur det blir. Eget företag och en grej på gång med en Amerikansk nystart - så det kan gå hur som helst. Nödlösningar + gamla R-däck - eller slicks, diffbroms, kompressor och sekventiell låda. Man vet aldrig!

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Tror inte ens jag kört 200mil med 911an och bara en banträff familj, jobb, hus oh båten (som bara fick fem turer) ... Men man får ta det som går. I sommar blir det mer tid påmGotland och 11-an ska med och köras lite mer på favvo banan

Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Bilen fortfarande kvar i garaget... Men jag har dränerat huset, anlagt nytt avlopp, byggt trapp, återställt trädgården och börjat renoverat garaget! Fullt upp

Just det ja, jag fick mig en liten tös i mars med! Det var onekligen en höjdpunkt thumbs up

www.albertssonracing.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Skrotade tyvärr min Mustang i diket när bakbromsarna låste upp. Planen var att bygga för historisk racing och nya stora skivbromsar låg på hyllan. På plussidan gifte jag mig och fick en dotter.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

2012 innehöll ett oplanerat (men väldigt välkommet) bilbyte, 7 banträffar och 2 konbanekörningar tror jag det blev totalt. Så målet för 2013 måste vara att köra ännu mer

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010

Mitt första år som "racingproffs". Kom igång tidigt och till den 17:e maj skulle jag på Porsche klubbens årsträff i Sunne med Gelleråsen och slalom i Rättvik (bor i Stockholm). Strax efter "välkommen till Karlskoga skylten" så tokrasade hjullagret höger fram. Blev bärgare till lokal verkstad och buss hem, hämtade bilen någon vecka senare. Efter det har bilen nöjt sig med en blinkade oljelampa vid hård körning, men fick "expertis hjälp" och kom fram till att det blir så, bara att köra på!

Så för mig iår har det blivit:
Trackdays 2x Kinnekulle, 1x Mantorp, 1x Anderstorp, 1x Gelleråsen. Skulle blivit en på Knutan också men ställde självmant in den.
Slalom, 5-6 slalom körningar inkl Michelins slalomfinal, kvalde in där genom att flera innan mig i listan inte ville/kunde, om jag minns rätt tog jag första platsen bakifrån.
Gillinge två gånger med PSC.

Totalt blev det 950mil med allt körande till banor etc

Till kommande sommaren ska det bli några svenska banor och förhoppningsvis Ringen
Blir även en artikel om bilen i en medlemstidning, säger inte vilken

Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004

2012 var det mycket banåkning.
Fick lite bättre koll på bilen och började uppskatta den mer & mer.

1 Ringen resa
Kall.....

2013
PCSR!

Bromma
Här sen Nov 2002

Jag har haft ett skittrevligt 2012.

Inte lika många banmöten som 2011, men det hade jag inte föväntat heller.
Jag hade inga direkta förhoppningar för säsongen, utan önskade mest mycket köra utan strul. Och testa några nya banor.

Det blev det. Lyckades köra på Kinnekulle, Knutstorp, Sala, Gelleråsen och Mantorp för första gången i år. Gjorde dessutom lite oväntat en racingdebut med bil. Kul som tusan!

Började redan tidigt i april och körde till oktober. Blev 13 banträffar och 1 slalom. Bilen går som tåget. Bara tanka och kolla luften.
Höjdpunkten var nog Åkes förarkurs på Kinnekulle, eller SLC på Mantorp.

Det jag saknade var fler slalomkörningar, samt så hade det varit kul att komma under 1.10 på Sviestad. Så det får bli målsättningen för 2013.

Hoppas det blir ett fint banåkarår för oss alla!

Här sen Apr 2004

Fler tillfällen vid banor med Caddyn än den blå (7 vs 3)...
Motor har åkt ur, i , ur, och nu i igen. Startup blir det i år.
Tappade femmans växel på Transportern... (inte fixat än )
Backade på reservbilen utan att ha nån att skylla på...

Men genom att testa Modsport så blev det lika mycket tävlat som ett vanligt år. Att raca dubbla klasser med däcksbyten emellan tar lite på en helg, men körtempot kom tillbaka till slut.

-fege-
Göteborg
Här sen Sep 2005

Fick äntligen klar Sjuan och hann med ett tvådagarsmeeting på Kullen och Höstruket på Falkenberg.

Se7en MNR R1 2012 - SÅLD

SVKG 369
Locost Sweden 197

http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Kan inte klaga, ett gäng konbaneträffar blev det och jag fick mycket körtid. Så nu vet jag vad som ska skruvas sönder och försöka förbättras till nästa år.

Stående punkt i sommarplaneringen är att försöka ta en sväng till nån annan bana än Mittsverige, men det är ju som ganska långt till allt...

Mellan två banåkabilar..
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

2012 - alla i kronolisgisk ordning

Bankörning
- LCCS Knutstorp
- OSC Ljungbyhed
- MS-R Knutstorp
- Speedstarar Emmaboda
- OSC Kinnekulle
- LCCS Emmaboda
- OSC Sviestad
- MS-R Knutstorp

Rally
- LCCS Bjäresvängen
- MSCC:s Vårrally (Sövdesjön till Åhus)
- LCCS Torna-Hällestad

Resor
- Hämtade en MG TF 160 i England (som visade sig olämplig för Roadsport C).
- Italien (Stelvio, Ferrari, Ferrari, Pagani, Maserati, Mugello och Mazzanti automobili)
- Indien F1 och Abu Dhabi F1

Funktionär
- MSCC KM1 Knutstorp (flaggvakt)
- MSCC KM2 Bulltofta (tidtagning)
- SSM Knutstorp (besiktning och lineup/startuppställning)
- MSCC KM3 Minnesberg (tidtagning)
- MSCC KM4 Sturup (flaggvakt)
- MSCC KM5 Knutstorp (prova på)

Annat
- LCCS Leksaksmuseet i Eslöv
- LCCS Besiktningsträff Ystad BilBesiktning

Tanken var att jag skulle tävla på alla KM med MG:n men med lite tur kanske jag köper en bil (Miata?) kör MSCC KM under 2013?

Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Sämsta året hittills thumbs down
På grund av olika anledningar så blev det inte mycket kört ,så det känns som ett mellanår för min del , inte alls mätt på att köra så abstinensen är ganska så stor .

Har bara blivit 4 kvällskörningar samt en halvdag på Mantorp med 5100 , räknar man ihop det så blir det som en heldag

Så jag laddar för fullt i år

--VVTS--
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Bra år vad gäller bilkörande.

Kinnekulle två gånger, en gång med OSC och en gång med SSJ.
Anderstorp blev det också, länge sen jag körde där.
Sviestad med OSC blev sista banträffen för året.

Har även kört ett par konbanor med Attitude. Eksjö trafikövningsplats och Hultsfreds flygfält.

Bilskrället har funkat bra, har mest varit tanka och kolla lufttryck. Lär väl bli ändring på det denna säsongen när jag byter till nytt insprut...

Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

2012 var ett bra racingår! Jag (med farsan som hjälp och husbilspilot) körde alla 5 tävlingshelgerna i SPVM och en hel del träning/track days utöver det. Vi slutade 2a i Roadsport C och bilen har gått som en klocka hela sommaren. Enda problemet var att generatorn gav upp på Anderstorp, men jag fick t o m en ny på garantin.

Sedan såldes Miatan som köptes i USA 2005 och som varit dedicerad tävlingsbil de senaste 3 åren:

Så tog jag och farsan en tur över till Storbritannien och köpte denna lilla leksak istället:

Och just nu håller jag på att bygga om den till Modsport II-utförande:

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur var ditt 2012?
1, 2   >>
5371 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande