Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Sjunkande oljetryck i högerkurvor
3 besök senaste veckan (4596 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
I höstas så märkte jag på 924-räsern på Anderstorp att oljetrycket sjönk i högerkurvor. Eftersom elsystem i 924 i allmänhet och min i synnerhet inte är sådär väldans pålitligt så antog jag givar/instrument eller kabelfel eller glapp.

Samma givare, fast med två separata utgångar förser dels oljetryckslampar och oljetrycksinstrumentet med signal

På avrostningen förra helgen så kvarstod problemet och har nog desstuom ökat, i en del högerkurvor blinkar t o m oljetryckslampan till. Jag antog att jag slarvat med oljepickupen så att den glappade mot blocket och sög luft när man svängde. Har kollat det nu och den satt fast och var hel och fin

Det är inte för låg oljenivå, den justerar jag likadant hela tiden, nära maxstrecket på stickan.

Dessutom inbillar jag mig att jag har allmänt lägre oljetryck nu än förra året, kanske 1-2 bar lägre, drygt 4 bar vid högt varv och racevarm motor. Nu kör jag på 5W-50 syntet och förra året 10-60 syntet resp blandning av 5-50 och 10-60. Ytterligare en sak är att det kanske tar några 10-dels sekund extra att få oljetryck när man startar motorn.

Funderar på att försöka koppla in en manometer för att få referens mot givare och instrument, men det är trångt mellan toppen och torpeden där givaren sitter....

Vad kan det vara? oljepumpen?

_________________
Pär Hylander
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



det lägre oljetrycket kan vi härleda till oljan.. tunnare olja..
vad har du för oljetemp?


jag gissar på att du åker på r-däck och har lite tillfixad väghållning?
jag tror att det är så att oljan trycks undan..

att det tar nån 10dels sekund extra att få upp oljetryck kan bero på oljan, lika väl som det kan bero på att motor är något mer sliten..

bafflar i tråget eller ett klafftråg kanske vore på sin plats.


prova att fyll upp motorn med 3dl extra.[/list]

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Tryckreduseringsventilens fjäder kan vara kass, eller annat fel på reduseringsventilen
För stort spel i något lager.

Nu vet inte jag vad för typ av oljepump det sitter i porchen, men jag gissar att det är någon form av kugghjulspump. Och jag har en känsla av att en sådan är i prinsip outslitilg.


Min flita hålk har ca 2-2,5bar på tomgång och ca 4-4,5bar från ca 3000r/min och uppåt.
Detta gäller så väl kall som varm motor.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Jo, det är R-däck och "tillfixad" väghållning. Men det var samma väghållning och däck innan detta började dyka upp.

Gör verkligen ett enda viskositetssteg såpass på oljetrycket?

Min oljetempmätare är urkopplad just nu, får väl fixa till den. Men innan har jag typiskt legat på ca 100-110°C, sett maxtemp uppåt 115°C

Det där med reduceringsventilen ska jag kolla på. Vet inte heller av vilken typ oljepumpen är, ska läsa på.

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



"Dum" fråga: oljefilter sitter väl nästan horisontellt, pekandes åt höger? Är det den delen som påverkas av reduceringsventilen? (Finns väl nån förbikoppling i vissa filter?)

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
"Dum" fråga: oljefilter sitter väl nästan horisontellt, pekandes åt höger? Är det den delen som påverkas av reduceringsventilen? (Finns väl nån förbikoppling i vissa filter?)

/Mangan


Tror inte vi har samma oljefilterhållare. Har du oljekyl? Min oljefilterhållare ha uttagen till oljekylen. Utan att ha läst på eller knappt ens tänkt efter så har jag antigit att den snedställda rörliknande delen på oljepumpen innehåller reducerventilen.

_________________
Pär Hylander
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Att oljetryckslampan blinkar är inte bra...

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



fuling skrev:
...någon form av kugghjulspump. Och jag har en känsla av att en sådan är i prinsip outslitilg..


De slits de också. Både axiellt och radiellt. Har lite egna (dåliga) erfarenheter av det.
En gång för länge sedan trätte jag och min rallykompis om hurvida vi verkligen hade
bytt eller inte i samband med en motorgenomgång. Vi hade tydligen inte bytt. Motorraset
på SS1 kom som ett brev på posten >

I dag bara garvar man åt sin egen klantighet

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10674



Har du nån skvalpplåt i tråget?

Det bör du åtminstone ha. Vill du vara riktigt seriös skall du nog ha klaffar också.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Pär Hylander skrev:
Magnus Karlsson skrev:
"Dum" fråga: oljefilter sitter väl nästan horisontellt, pekandes åt höger? Är det den delen som påverkas av reduceringsventilen? (Finns väl nån förbikoppling i vissa filter?)

Tror inte vi har samma oljefilterhållare. Har du oljekyl? Min oljefilterhållare ha uttagen till oljekylen. Utan att ha läst på eller knappt ens tänkt efter så har jag antigit att den snedställda rörliknande delen på oljepumpen innehåller reducerventilen.

Nä, det e klart. Kyl saknas ju på min 924a...

Hmm, jaja.. Hoppas du hittar problemet iaf!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Har du kollat över kablaget från givaren ordentligt? Jag hade ett liknande problem och det visade sig helt enkelt bero på att kablaget glappade, faktiskt just högerkurvor. Det yttrade sig som ett sjunkande oljetryck på mätaren.
Själv har jag monterat en extra givare kopplad till lampan för att undvika att en defekt givare eller kabel ska slå ut både mätaren och lampan. Denna är monterad direkt efter pumpen, i min extra oljefiterhållare (smidigaste stället på en RX-7 men kanske inte på en 924).

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
DJ skrev:
Har du nån skvalpplåt i tråget?

Det bör du åtminstone ha. Vill du vara riktigt seriös skall du nog ha klaffar också.


Nej den är orginal, vilket flera andra räserbilar med samma motor oxo har utan problem. Tråget har dock några mellanväggar som man kanske med god vilja kan kalla skvalpplåtar.

Dessutom hade jag samma tråg förra säsongen, och jag hade inga problem före september

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Har du kollat över kablaget från givaren ordentligt? Jag hade ett liknande problem och det visade sig helt enkelt bero på att kablaget glappade, faktiskt just högerkurvor. Det yttrade sig som ett sjunkande oljetryck på mätaren.


Hoppas det är samma fenomen på min bil. Kanske är ett typiskt RoadsportC-fel

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Några fler uppslag?

Det enda jag kan komma på som stämmer med var jag ändrat på är oljan och lägre generellt, men kan verkligen ett viskositetssteg göra så mycket? och sen förklara det ju inte minskningen i högerkurvor, eller?

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Pär:
Vad har du för oljetryck???
Tomgång: Varmt & kalt???
Vid varv: Varmt & kalt??? (typ när inte oljetrycket stiger mer)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10674



Pär Hylander skrev:
Några fler uppslag?

Det enda jag kan komma på som stämmer med var jag ändrat på är oljan och lägre generellt, men kan verkligen ett viskositetssteg göra så mycket? och sen förklara det ju inte minskningen i högerkurvor, eller?


Bidrar med några fler idéer:

Att det sjunker just i högerkurvor beror nog på pickupens placering i tråget. Lite till höger, kanske? (Vet ej hur det ser ut på din bil)

Sen brukar racerbanor ha fler, längre och skarpare högerkurvor än vänsterkurvor, eftersom man kör banan medsols.

Att det blivit värre i år kan ha flera orsaker. Det kan mycket väl vara så att du har en generellt sett sämre "pumpkapacitet", men konsekvensen av detta märks bara i de mest kritiska kurvorna (höger). I alla övriga fall klarar pumpen fortfarande att leverera mer än nivån på tryckventilen.

orsaken till den sämre "pumpkapaciteten" kan vara blaskigare olja, slitna lager eller oljepump, kärvande (läckande) tryckventil, eller en kombination av flera orsaker.

EDIT:
Eller så har du blivit en mycket bättre förare, så att du har högre g-krafter i år...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Pär Hylander skrev:
Det enda jag kan komma på som stämmer med var jag ändrat på är oljan och lägre generellt, men kan verkligen ett viskositetssteg göra så mycket? och sen förklara det ju inte minskningen i högerkurvor, eller?


Några viskositetstal (vid 100 grader Celsius):

SAE 50 min 16,3, max 21,9
SAE 60 min 21,9, max 26,8

Rent teoretiskt skulle ditt tryckproblem(1) kunna bero på skillnaden i viskositet,
men själv lutar jag åt sliten oljepump.

(1) Reservation - om det är ett problem och inte ett givar-/mätarproblem.

EDIT: Tillagd reservation.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
fuling skrev:
Pär:
Vad har du för oljetryck???
Tomgång: Varmt & kalt???
Vid varv: Varmt & kalt??? (typ när inte oljetrycket stiger mer)


tomgång
kallt ca 5-6 bar
varmt ca 2 bar?

varv
kallt 6-7 bar
varmt 4-4.5 bar

Iofs är det väl inga alarmerande siffror isg (?) Men det har ju ändrat sig sen förra året

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
DJ skrev:

Att det blivit värre i år kan ha flera orsaker. Det kan mycket väl vara så att du har en generellt sett sämre "pumpkapacitet", men konsekvensen av detta märks bara i de mest kritiska kurvorna (höger). I alla övriga fall klarar pumpen fortfarande att leverera mer än nivån på tryckventilen.

orsaken till den sämre "pumpkapaciteten" kan vara blaskigare olja, slitna lager eller oljepump, kärvande (läckande) tryckventil, eller en kombination av flera orsaker.

EDIT:
Eller så har du blivit en mycket bättre förare, så att du har högre g-krafter i år...


Hmm, ska titta på reduceringsventilen och kontrollera givarsystemet mot en manometer (om jag kommer åt att montera den. En annan hyggligt lätt grej är att byta olja.

G-krafterna och chaffisen blir kollat på söndag, för då är det första gången för året på Knutan. Problemen har jag märkt på anderstorp och på F5, där jag inte annars kör så mycket.

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag har gått från 20W-50 till en 10W-60 olja och mitt olje tryck är lika i båda fallen, med resaravation för att bilen inte en har riktigt är racplågad än.
Men den ny oljan borde/skulle kuna ge ett högre oljetryck vid riktigt varm olja.

Din siffror på oljetrycket är i mina ögon inget allamerande, men jag håller med om att det är skumt att det skulle sjunka.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Sjunkande oljetryck i högerkurvor
3 besök senaste veckan (4596 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande