Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur fort går det i Schwedenkreutz?
1, 2, 3   >>
10943 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Hur fort gick det om bilen "lättade" eller bakvagnen släppte i Schwedenkreutz?....

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Hur fort går det?

Jovani skrev:
Hur fort gick det om bilen "lättade" eller bakvagnen släppte i Schwedenkreutz?....

30-40km/h kanske? Framtung bil, dålig väghållning och isbana.

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re: Hur fort går det?

om jag har på film att innan Schwalbenschwanz har jag 180km/h så tror jag nog att det går att åka fortare här. eller?
Jag tänker på vad Peeter skriver:
OBS! Var mycket observant och försiktig när du går över backkrönet, så att inte baken släpper här!

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Frågan har fler delar än bara fart....
Krönet skall tas med högerhjulen slickandes höger bankant. Allt annat kan nog skapa alla möjliga släpp, kast och sladdar. Det är alltså ingen "merit" att det släppte där.....
om du däremot luftade bakvagnen några kurvor tidigare, dvs på väg uppför QH så är det en merit (läs=KRAV!).

Sv.-krysset är ett av de ställen på Ringen man def. inte bör leka med. Det går riktigt fort och vänstern som sedan följer skördar hela tiden offer.

Mvh / Micke

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tack för ett RIKTIGT svar!
Varför jag frågar är av just denna anledning att bakvagnen släppte med besked just här och i vad jag skulle beskriva som hög fart.
Bilen stannade inte innan ingången till nästa kurva samt desförinnan varit jordfräs och piruettdansös... Förlåt mig för att smutsat ner banan för er andra som var där i söndags.
Bilen är hel så när på som två avkrängda hjul på vänster sida.
300euro kostade kalaset vilket fall för er som har tänkt att besöka sidan av banan... 210euro för bärgan och däck gubben samt 90 för städning.
Man lär sig nya grejer var dag iaf.

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jovani skrev:
Tack för ett RIKTIGT svar!
Varför jag frågar är av just denna anledning att bakvagnen släppte med besked just här och i vad jag skulle beskriva som hög fart.
Bilen stannade inte innan ingången till nästa kurva samt desförinnan varit jordfräs och piruettdansös... Förlåt mig för att smutsat ner banan för er andra som var där i söndags.
Bilen är hel så när på som två avkrängda hjul på vänster sida.
300euro kostade kalaset vilket fall för er som har tänkt att besöka sidan av banan... 210euro för bärgan och däck gubben samt 90 för städning.
Man lär sig nya grejer var dag iaf.

ohh shit! Du hade "lite problem" där alltså? Ja då vet du vad jag menade med min varning. Skönt att du inte gjorde dig själv (lr ngn annan) illa och slapp plåtskador!

(Apropå ditt tidgare inlägg kan jag säga att jag kört över krönet i 210-215km/h. Min bil är inte så stark, det finns de som kör där över mycket fortare. Men som sagt, i de farterna måste man ha koll på spåret över vad som i låg fart känns ganska odramatiskt.)

Mvh /Micke

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Ursäkta men jag tror ni pratar om två olika krön samtidigt här!?!
Det första är beläget strax före Schwedenkreutz och finns ungefär vid tidsmarkeringen 8:54:19 på "kursvideon".
Det andra är vid tidsmarkeringen 8:54:24.
Vid det första av dessa krön skall man sikta in sig på att komma intill högerkanten strax EFTER krönet, så att man kan följa högerkanten fram emot Schwedenkreutz!
Det andra krönet skall man passera med bilen placerad ungefär mitt i banan och det är här som bakdelen av bilen kan släppa när man går över krönet.
Det är många som råkat ut för problem vid det andra krönet.
Vid det första är det "bara" att tänka på att bilen skall gå rakt över krönet.
Som vi har diskuterat i andra trådar så är det här banans absolut snabbaste parti när banan är öppen för turister.
Annars är det långa slutrakan inför Antoniusbuche.
Så det gäller "att ha tungan i rätt mun" här.

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Vi rättar ut var det skedde en gång för alla så jag slipper flera onödiga utgifter. (kunde ju nästan ha köpt ett halvårskort för pengarna...)utgången av Schwedenkreutz kurvan och vid de högra curbsen var det det släppte i och i ingången till Aremberg var det bilen stannade.

Schwedenkreutz har aldrig funderat över namnet men vad jag förstår betyder det inte sverige krönet?

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Ahhh Formuets Ringenmeister Peeter! Tack, jag fattade fel.

Jovani - läs vad Peeter skrivit, jag tänkte på krönet några sek. innan. (Det du avsåg kallar jag inte för krön då det inte är blint, därav mitt missförstånd)
Du gjorde mao som GSI:n på den här filmen (Välj "GSI med Griseflaks")? http://www.tigerspeedparts.no/index.php?cmd=filmer

Schwedenkreuz heter så (enl. myten) för att Kalle dussins gubbar slog ihjäl någon budbärare vid den vägkorsning som legat där innan.

Mvh / Micke

Lidköping
Här sen Nov 2002

och Kreutz betyder kors. Det står ett minneskors i sten på platsen.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Hahahaha nästan exaxt så såg det ut!! Jag är alltså inte först ut!

Precis så var händelse förloppet fast jag har ett kontrolerat bredställ fram tills var kadetten snurrar, därifrån sen blir det mer svårhanterligt.....

Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

BTG skrev:

Schwedenkreuz heter så (enl. myten) för att Kalle dussins gubbar slog ihjäl någon budbärare vid den vägkorsning som legat där innan.

Mvh / Micke

Jag har hört att dom dränkte lokalbefolkningen i vin.
Så det kanske är bäst att hålla tyst med att man är svensk, i fall det är någon som har svårt att glömma vad vi svenskar gjorde.

Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002

Re:

BTG skrev:

Jovani - läs vad Peeter skrivit, jag tänkte på krönet några sek. innan. (Det du avsåg kallar jag inte för krön då det inte är blint, därav mitt missförstånd)
Du gjorde mao som GSI:n på den här filmen (Välj "GSI med Griseflaks")? http://www.tigerspeedparts.no/index.php?cmd=filmer

Mvh / Micke

Kan hända att jag ett hejdundrandens trådlyft nu... men någon som vet om detta klipp går att finna igen? Har försökt googla lite.

Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Imponerande trådlyft!

På u-tub kryllar det av bilar som får problem... Sök på "Schwedenkreuz crash"
http://www.youtube.com/watch?v=4RAA0y_8cNU
Dålig kameravinkel men väldigt illustrativt var man får (skaffar sig) problem: http://www.youtube.com/watch?v=Z1aK5eyOYsc
Illustrativt 2: http://www.youtube.com/watch?v=q3bP645e3bQ

Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

BTG skrev:
Imponerande trådlyft!

Här ser man hur farligt det är om kör med munnen i fågelholksläge.
Hade han kört med stängd mun hade det aldrig hänt.

Dock föredömligt agerande efter impact.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

LUX skrev:
BTG skrev:
Imponerande trådlyft!

Sett Petter Solberg köra nån gång?

BMW 330i -05
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

BTG skrev:
Imponerande trådlyft!

På u-tub kryllar det av bilar som får problem... Sök på "Schwedenkreuz crash"
http://www.youtube.com/watch?v=4RAA0y_8cNU/

Imponerande minst sagt thumbs up

Känner igen mig perfekt i vad som hände i denna film,,, Dock blev det "bara" en 360° med
däcklyft på vänstersida..en massa rattande för att få näsan framåt och undvika plåt/staketskador..

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Jag som inte kört än på ringen, vad gör förarna för fel?

Släpper dem av gasen eller går dem för tajt till vänster?

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

De hittar inte. Att hitta runt på ringen är A & O, och då menar jag mer än att veta att det kommer en höger efter nästa vänster. Nästan alla svängar på ringen hänger ihop, de går i varandra. I varje sväng varierar oftast både greppnivå och lutning (flera gånger i samma sväng!) samt att det på flera ställen finns sänkor/hål och gupp.

När man lärt sig att hitta så måste man lära sig att köra sin bil i dubbla den fart man kommer upp i på i princip alla andra banor. I den böj där de åker av (Schwedenkreuz) kan man komfortabelt flyta på alla fyra r-däcken igenom i 180km/h i en gammal 90-tals BMW. Men det kräver att man vant sig vid det (och har en ändamålsenlig bil) och jag vet ingen annanstans man kan vänja sig vid det.

Med ovan sagt tar det inte enligt myten +500 varv innan man hittar runt. Det beror på person.
En rallyåkare på sm-nivå sorterar rimligen grunderna på ringen på två varv?
Gunnar Dackevall skrev för många år sedan då han ställde upp i 24hrs med iaf +700 varv i bakfickan att Mattias Ekström under träning spöade honom på sitt tredje(?) varv...
En av mina kompisar (som iofs är en förartalang) var med ner första gången för några år sedan och han sorterade grunderna på 6-7 varv.

Att spela mycket playstation och på så sät lära sig hitta är bra men tassa försiktigt runt de första varven när du är där på riktigt. För verkligheten har ingen reset-button.

Det finns gott om ställen att råka illa ut på: http://www.youtube.com/watch?v=IfHJCv_S6iI
(Kolla särskilt in de som naivt ställer sig utanför sin havereade bil som om de kan duka upp en picknick vid sidan av banan vid 5.50... Om något händer, kasta dig över räcket!!! )

strängnäs
Här sen Jan 2005

Har haft 267 som mest över krönet i Schwedenkreuz sen gäller det att bromsa ner när bilen har landat
har haft många oroliga inbromsningar på den korta rakan innan vänstern börjar!
tror att framhjulsdrivna bilar har större problem att få ner bakvagnen där

Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

MaZ skrev:
LUX skrev:
BTG skrev:
Imponerande trådlyft!

Sett Petter Solberg köra nån gång?

http://www.youtube.com/watch?v=CRVshT38kyo
http://www.autoweek.com/article/20121006/wrc/121009873
Även han kanske skulle pröva att köra med stängd mun

Nürburgring
1, 2, 3   >>
10943 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande