Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3 >> 10943 besök totalt |
Re: Hur fort går det?
om jag har på film att innan Schwalbenschwanz har jag 180km/h så tror jag nog att det går att åka fortare här. eller? Jag tänker på vad Peeter skriver: OBS! Var mycket observant och försiktig när du går över backkrönet, så att inte baken släpper här! _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Frågan har fler delar än bara fart....
Krönet skall tas med högerhjulen slickandes höger bankant. Allt annat kan nog skapa alla möjliga släpp, kast och sladdar. ![]() om du däremot luftade bakvagnen några kurvor tidigare, dvs på väg uppför QH så är det en merit (läs=KRAV!). ![]() Sv.-krysset är ett av de ställen på Ringen man def. inte bör leka med. Det går riktigt fort och vänstern som sedan följer skördar hela tiden offer. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Tack för ett RIKTIGT svar!
Varför jag frågar är av just denna anledning att bakvagnen släppte med besked just här och i vad jag skulle beskriva som hög fart. Bilen stannade inte innan ingången till nästa kurva samt desförinnan varit jordfräs och piruettdansös... Förlåt mig för att smutsat ner banan för er andra som var där i söndags. Bilen är hel så när på som två avkrängda hjul på vänster sida. 300euro kostade kalaset vilket fall för er som har tänkt att besöka sidan av banan... 210euro för bärgan och däck gubben samt 90 för städning. Man lär sig nya grejer var dag iaf. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
ohh shit! Du hade "lite problem" där alltså? Ja då vet du vad jag menade med min varning. Skönt att du inte gjorde dig själv (lr ngn annan) illa och slapp plåtskador! (Apropå ditt tidgare inlägg kan jag säga att jag kört över krönet i 210-215km/h. Min bil är inte så stark, det finns de som kör där över mycket fortare. Men som sagt, i de farterna måste man ha koll på spåret över vad som i låg fart känns ganska odramatiskt.) Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Ursäkta men jag tror ni pratar om två olika krön samtidigt här!?!
Det första är beläget strax före Schwedenkreutz och finns ungefär vid tidsmarkeringen 8:54:19 på "kursvideon". Det andra är vid tidsmarkeringen 8:54:24. Vid det första av dessa krön skall man sikta in sig på att komma intill högerkanten strax EFTER krönet, så att man kan följa högerkanten fram emot Schwedenkreutz! Det andra krönet skall man passera med bilen placerad ungefär mitt i banan och det är här som bakdelen av bilen kan släppa när man går över krönet. Det är många som råkat ut för problem vid det andra krönet. Vid det första är det "bara" att tänka på att bilen skall gå rakt över krönet. Som vi har diskuterat i andra trådar så är det här banans absolut snabbaste parti när banan är öppen för turister. Annars är det långa slutrakan inför Antoniusbuche. Så det gäller "att ha tungan i rätt mun" här. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Vi rättar ut var det skedde en gång för alla så jag slipper flera onödiga utgifter. (kunde ju nästan ha köpt ett halvårskort för pengarna...)utgången av Schwedenkreutz kurvan och vid de högra curbsen var det det släppte i och i ingången till Aremberg var det bilen stannade.
Schwedenkreutz har aldrig funderat över namnet men vad jag förstår betyder det inte sverige krönet? _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Ahhh Formuets Ringenmeister Peeter! Tack, jag fattade fel.
![]() Jovani - läs vad Peeter skrivit, jag tänkte på krönet några sek. innan. (Det du avsåg kallar jag inte för krön då det inte är blint, därav mitt missförstånd) Du gjorde mao som GSI:n på den här filmen (Välj "GSI med Griseflaks")? http://www.tigerspeedparts.no/index. Schwedenkreuz heter så (enl. myten) för att Kalle dussins gubbar slog ihjäl någon budbärare vid den vägkorsning som legat där innan. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Hahahaha nästan exaxt så såg det ut!! Jag är alltså inte först ut!
Precis så var händelse förloppet fast jag har ett kontrolerat bredställ fram tills var kadetten snurrar, därifrån sen blir det mer svårhanterligt..... _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Jag har hört att dom dränkte lokalbefolkningen i vin. ![]() ![]() Så det kanske är bäst att hålla tyst med att man är svensk, i fall det är någon som har svårt att glömma vad vi svenskar gjorde. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Re:
Kan hända att jag ett hejdundrandens trådlyft nu... men någon som vet om detta klipp går att finna igen? Har försökt googla lite. _________________ Martin Fåglefelt VW Passat 2.0tdi 4motion -14 Volvo c30 2,0d -08 (till salu) Volvo C30 -10 DrivE 0725-423500 |
||||||
Imponerande trådlyft!
På u-tub kryllar det av bilar som får problem... Sök på "Schwedenkreuz crash" http://www.youtube.com/watch?v=4RAA0 Dålig kameravinkel men väldigt illustrativt var man får (skaffar sig) problem: http://www.youtube.com/watch?v=Z1aK5 Illustrativt 2: http://www.youtube.com/watch?v=q3bP6 _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Här ser man hur farligt det är om kör med munnen i fågelholksläge. Hade han kört med stängd mun hade det aldrig hänt. Dock föredömligt agerande efter impact. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Re:
Sett Petter Solberg köra nån gång? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Imponerande minst sagt ![]() Känner igen mig perfekt i vad som hände i denna film,,, Dock blev det "bara" en 360° med däcklyft på vänstersida..en massa rattande för att få näsan framåt och undvika plåt/staketskador.. ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Jag som inte kört än på ringen, vad gör förarna för fel?
Släpper dem av gasen eller går dem för tajt till vänster? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
De hittar inte. Att hitta runt på ringen är A & O, och då menar jag mer än att veta att det kommer en höger efter nästa vänster. Nästan alla svängar på ringen hänger ihop, de går i varandra. I varje sväng varierar oftast både greppnivå och lutning (flera gånger i samma sväng!) samt att det på flera ställen finns sänkor/hål och gupp.
När man lärt sig att hitta så måste man lära sig att köra sin bil i dubbla den fart man kommer upp i på i princip alla andra banor. I den böj där de åker av (Schwedenkreuz) kan man komfortabelt flyta på alla fyra r-däcken igenom i 180km/h i en gammal 90-tals BMW. Men det kräver att man vant sig vid det (och har en ändamålsenlig bil) och jag vet ingen annanstans man kan vänja sig vid det. Med ovan sagt tar det inte enligt myten +500 varv innan man hittar runt. Det beror på person. En rallyåkare på sm-nivå sorterar rimligen grunderna på ringen på två varv? Gunnar Dackevall skrev för många år sedan då han ställde upp i 24hrs med iaf +700 varv i bakfickan att Mattias Ekström under träning spöade honom på sitt tredje(?) varv... En av mina kompisar (som iofs är en förartalang) var med ner första gången för några år sedan och han sorterade grunderna på 6-7 varv. Att spela mycket playstation och på så sät lära sig hitta är bra men tassa försiktigt runt de första varven när du är där på riktigt. För verkligheten har ingen reset-button. ![]() Det finns gott om ställen att råka illa ut på: http://www.youtube.com/watch?v=IfHJC (Kolla särskilt in de som naivt ställer sig utanför sin havereade bil som om de kan duka upp en picknick vid sidan av banan vid 5.50... ![]() ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Har haft 267 som mest över krönet i Schwedenkreuz sen gäller det att bromsa ner när bilen har landat
![]() har haft många oroliga inbromsningar på den korta rakan innan vänstern börjar! tror att framhjulsdrivna bilar har större problem att få ner bakvagnen där _________________ ANDERS CALMEGÅRD |
||||||
Re:
http://www.youtube.com/watch?v=CRVsh http://www.autoweek.com/article/2012 Även han kanske skulle pröva att köra med stängd mun ![]() _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3 >> 10943 besök totalt |