Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 45, 46, 47 >> 33 besök senaste veckan (649702 totalt) |
Om du placerar det i en sluten låda som är avluftad utåt (inte mot kupén) så har knappast bilprovningen någon åsikt om det. Givetvis väl fastspännt enligt konstens alla regler också.
Vill minnas att SBFs regler är som ovan, plus att lådan ska vara i "icke ledande material" (dvs plast). Plus att de har föreskrifter för hur fastsättningen görs (minst 2x10 mm material). Jag hade batteriet monterat på så sätt i kupén på min RX-7 och det var aldrig några kommentarer om det på besiktningen. Dock gjorde jag ju inte någon registreringsbesiktning utan bara vanlig kontrollbesiktning, ibland kan det vara skillnad i hur hårt de bedömmer... exempel på lämpliga lådor: http://www.dalhems.com/Product.aspx?guid=90a1c5aa-ac0e-4350-b6a5-9c6400952552 http://www.dalhems.com/Product.aspx?guid=01da02dd-b611-4218-bba7-a96f5a978af9 http://www.dalhems.com/Product.aspx?guid=1f7d1533-cdea-4d9e-9105-7eed8a4ad45f _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
på min är batteriet förvisso ovanpå tanken, men "ovanpå utomhus" så att säga under bara en plastkåpa. misstänker starkt att Boxstern är likadan, medans tanken är "undertill utomhus" dvs ganska åtskilda ändå. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Tack för all input.
Jag fick ett svar från besiktningsmannen att det var OK med batteri i kupén och alla era komentarer tyder också på att det inte skall vara nåt problem.. För vagnbok måste jag antagligen snickra en tät plastlåda som Wankelsport tipsar om, men det blir ett senare problem om jag vill har vagnsbok. Boxstern har Batteriet i bagaget fram och tank inklusive påfyllning under bilen fram. Precis som Westfield beskriver. För att får till tankpåfyllningen på min bil fick jag kapa hål i plåten mellan främmre bagage och utrymmet under bilen där tanken sitter. Det var där problemet började. Nu har jag i alla fall lagt en beställning på ett Odyssey PC680MJ batteri. Jag tycker inte det är så snyggt bakom stolen, men fram är inte OK för besiktning, bak blir dålig viktfördelning och då är egentligen bara kupén kvar. (eller ?) _________________ |
||||
Batteriet dök upp förra vecka någon gång. Hållare med fin passform ingick.
Den i bild nedre klacken till camberjusterskruven hade gått av när Boxstern krockades. Nu är den svetsad och tillslipad. Dags att lämna till blästring. Tack GustafW för svetshjälpen. Har någon ett bra företag (eller privat) i göteborgsområdet där man kan lämna in en hel växellåda för glasblästring ? _________________ |
||||
Batteriet är köpt på tyska ebay. Säljaren har även en webshop på www.motomoto.nl.
_________________ |
||||
Jag är ochså mycket intresserad men köper då i USA.
Tror du att det räcker för att få igång bilen hyfsat? Jag tittade på data och det känns verkligen marginellt. Sedan tänkte jag att jag har förgasare, so why not. Väldigt lite strömförsörjning. Med sprut så blir det väl ett steg högre krav. Om jag känner dig rätt av denna tråd, så har du kollat detta en hel del. Rätt? _________________ Fredrik Reichel |
||||
Batterialternativ, som är lite lättare:
http://www.hillking.se/shop/product_ Det mindre 12cellers fungerar fint till racebilar (iaf med radfyror) på andra kontinenter. |
||||
Det finns två fyrcindriga bilar i garaget som funkar fint med ett sådant batteri.
Hittade även info i denna säljesannons på rejsa. Batteriestorlek borde inte spela så stor roll över 0grad utetemp. ...eller Size does matter - below -25degC. Niklas: 5kg för 1000:- Helt OK kurs. _________________ |
||||
Men så lite gör en så glad. Man kommer på sig att sakna tråden varje gång det uppdateras. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
||||
Vi tampas med ungefär samma saker ser jag.
Kul med fler trådar där det är tomma karosser som folk går igång på. |
||||
Jag blir lite avundsjuk när jag ser allas uppdateringar från mellandagsskruvandet. Innan jul har jag dock hunnit byta lagret till mellanaxeln. Det var mycket olja med metalflingor i röret. Lagret kändes inte värst glappig, men nu är det gjort. Som tur var lossade jag på alla kamaxellock och det verkar som en insugskam står fel (höger sida i bilden), eller? Jag mistänker att VarioCam på en sida har fastnad i "på"-läge. Verkar det rimligt? Bakdelen har dessutom fått lite svart färg på insidan. Såg precis att jag missade en bit längst upp. _________________ |
||||
Läste precis igenom hela tråden. Skitroligt att se hur det har tagit form. Hade ju bara sneglat lite på bygget när jag hälsade på Anders och Henrik i deras gamla garage. Ser ju ut att dra ihop sig fint till Bug Run i juni!
_________________ Volvo 242 |
||||
Hej! Roligt att du har hittat hit (till tråden). Lite goda nyheter från garaget. Det verkar inte som en insugskam står fel. Beroende åt vilket håll man vrider motorn står kammen i normal eller advanced och på andra banken är det precis tvärt om. VarioCam har tydligen ingen default position och fungerar bara med oljetryck. Hittade en bild varför det blir olika på höger och vänster bank. Dragsidan på kedjan hamnar olika. EDIT: Rättelse. Dragsidan hamnar olika, men VarioCam spännaren är olika (inverterad) höger och vänster. Återmonteringen har börjad. Dagens jobb: Genomföring för kablaget till framlamporna och bromsrör i främre vänster hjulhus. Blir snyggt med produktionslösningar. Skulle har varit ännu snyggare med en enhetlig färg i hjulhuset . _________________ |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 45, 46, 47 >> 33 besök senaste veckan (649702 totalt) |