Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 6031 besök totalt |
... Lika som bär, etc...
Råkade få syn på en Ferrari f12 Berlinetta i ögongodistråden då något slår mig - Påminner inte den om något? (egentligen är det väl tvärt om för Ferrarin kom väl först?) ![]() Vad tycker ni? Denna tråd tillägnas nu bilar från olika tillverkare som liknar varandra, fyll gärna på med flera. Minst en bild på varje bil så vi andra enkelt kan jämföra. _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Jag har inte tänkt tanken förrän nu, men kan inte annat än att hålla med. Bilarna påminner starkt om varandra men ändå går jag igång på den italienska bilen mer, varför har jag ingen aning om?
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Jag funderar på varför Corvette valde att lansera bilen i rött? Normalt sett brukar de ju köra sin corvetteblåa eller någon annan färg.
Det röda förstärker bara vibbarna som sagt. |
||||
Hoppade från denna tråd till ögongodistråden och såg ett sammanträffande.
Ser ni sammanträffandet? ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Kommer ihåg ett program som följde ingenjörer och designers när dom utvecklade nya Ford GT40
Allt som testades i prestanda jämfördes, på ett sjukligt sätt, med Ferrari. Som om dom inte hade en aning om vad dom själva ville åstadkomma bara att alla siffror skulle vara bättre än en Ferrari. Blev det en bättre bil än en Ferrari i slutändan..... Jag tror designers är fega och inte törs göra något nytt. När sedan någon som dom ser upp till, lyckas göra något nytt, så kopierar alla. |
||||
Likriktningen i bilindustrin börjar få mig att tycka nya bilar är lika spännande som att se färg torka.
Alla härmar alla. Alla ska vara "premium" och leka BMW. Vi som inte vill ha en BMW eller en BMW-wannbe, har snart inga bilar att köpa... ![]() De moderna Ferraribilarna känns också rätt oinspirerande, jämfört med sina anfäder, hur bra de än nu är. Edit: För övrigt är jag inte säker på att detä r designers som är de feka. Dessa jävla beancounters och sktinödiga marknadsnissar utan vare sig kunskap eller intresse för de egna produkterna tror jag är de verkliga bovarna i sammanhanget. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Fast ärligt Bosse, det har alltid funnits likriktning i bilindustrin oavsett om vi pratar 30-tal, 50-tal, 60-tal, 70-tal eller 2010-tal... Det är inte på något sätt ett nytt fenomen. Det var inte bättre förr.
![]() Ska man vara kritisk mot min jämförelse så är det ju snarare så att självklart kommer två olika bilar av samma typ bli väldigt lika i proportionerna, det går liksom inte att undvika. Detaljerna i bakpartiet på det båda bilarna ovan är ju tex helt olika, ändå upplever vi bilarna som lika. Sen finns det många andra detaljer och linjer som inte hade behövt vara så lika... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Njae, det vet jag inte om jag kan hålla med om till fullo...
30-tal jo det mesta såg ganska lika ut... 40-tal det mesta hade kulsprutor och pansarplåt.... 50-tal, det mesta lika??? (möjligen jänkarnas fenhysteri, men i övgirt vad var lika?????? 60-tal, mer uniformt än 50-tal, men likriktat som idag? knappast... 70-tal, uniformiteten ökar, men fortfarande finns skillnader, inte minst nationellt. 80-tal, med några få (inte alltid så lyckade) undantag börjar du får mer och mer rätt. 90-tal, nu börjar jag få svårt att säga emot dig... 2000-tal, gäsp jag somnar när ämnet bildesign kommer på tal, nu är vi tillbaka till 30-talets konformitet igen.. Tror ämnet bildesign lämpar sig för vidare studier, finns flera intressanta böcker i ämnet. (har inte titlarna i bakhuvudet för stunden, tyvärr) Har däremot precis plöjt igenom två som handlar om den mer tekniska designutvecklingen av racerbilar. Det komiska är att de är skrivna i skiftet mellan 50/60 tal resp drygt ett decennium tidigare. även om inte dagens utvecklingssteg finns med syns trenden redan där och då där mycket tydligt, mndre särart och mer copy paste ju närmare vår tid vi kommer _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
En reflektion - när jag var barn kunde man ju t.o.m. höra skillnad på bilarna. Man visste säkert utan att kika över axeln om det var en Duett en R8 eller en Valiant som var i antågande. Försök höra skillnad på Focus, Yaris och Opel Mokka... ![]() Jag tror alla kör med samma designmjukvara... Det är den senaste uppdateringen av "Carsim" som styr hur bilarna ser ut. ![]() ![]() |
||||
De flesta designers vill nog inget annat hellre än att sätta sin egen prägel på bilarna och är nog inte alls fega. Vad som sedan hamnar i produktion är en annan sak. Tänk konceptbilar så är du nog närmre vad designers skulle vilja göra om de fick. Jag orkar inte utveckla det särskilt mycket just nu men jag håller inte med dig Bosse. En annan dag kanske. Jag håller med Meldert i att likriktning alltid funnits. Många 50-talsbilar har liknande formspråk, hur många kantiga bilar fanns det då? Eller 50-talsbilar som inte hade runda lysen? _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Jepp. Finns en hel del olikheter men det blir lika ändå. Det där har jag provat på själv när det ska göras bilar utan licens till spel. Designa så att man fattar vad det är utan att man snott designen typ. ![]() _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Är du säker på att reflekterat över skillnaden mellan designtrender/mode och likriktning? Kan du beskrlva likheten mellan t.ex. en BMW 1800 och en Mercedes 220? (det finns en gemnsam nämanre, vilken?) Eller en Fiat 600 Austin Mini och en Saab 96? (en likhet här också) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Kort svar: ja Mycket av det du ser som likriktning är helt enkelt designtrender. Skillnaden mellan Austin Mini och Fiat 600 är väl ganska jämförbar med skillnaden på de två bilarna tråden handlade om. (ok, nä inte riktigt Corvetten och Ferrarin är mer lika.) Om än lite orättvis för de har inte samma konfiguration på drivningen. Men om vi tar till exempel Skoda Fabia och Volkswagen Polo så är jämförelsen med Mini/600 mer relevant. Just det senare kan vara en stor anledning till likriktningen idag. Bilindustrin kör på säkra kort vad gäller placering av motor, hjulbas med mera. Proportionerna på bilarna blir därmed mer lika än tidigare och designen uppfattas också som mer likriktad. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Fabia och Polo v.s. 600/Mini Ööhhh
![]() Två koncernsyskon med samma konfiguration och komponent gemenskap i jämförelse med två skilda koncept från olika tillverkare med enda gemensamma nämnaren att det är småbilar? Alla fyra är däremot bra exempel på two-box design. Det styrker däremot din avslutande tes om hur den tekniska utvecklingen gör bilarna med uniforma. Där håller jag helt med dig. Men när det gäller design och mode/trend v.s. likriktning ser jag inte alls relevansen i jämförelesen, Men jag håller med om du menar att Polo är mera likriktad än Fabian? Andra områden utöver mer liknande och ofta helt gemensamma tekniska koncept som påverkar designen är ökad kunskap om aerodynamik, säkerhet och regelverk kring det sistnämnda. Dagen trend med allt högre och biffiga fronter (som ofta kläs i en stor grill a la 30-talets tyska lyxvagnar) har inte enbart med mode att göra, utan är en effekt av regelverken av fotgängarskydd. De stora plastchoken som ersatt fungerade stötfångare handlar om aerodynamik och produktionsekonomi. De (i mina ögon urfula och fåniga) helintegrerade strålkastarinsatserna som på vissa bilar (från början franska och asiatiska) sträker sig från front till A-stolpe handlar enbart om produktionsekonomi. osv. Designernas svängrum dikteras idag i betydligt högre utsträckning av ekonomi och tekniska förutsättningar än förr. Det är itne säkert att det är sämre troligtvis tvärt om. Att redan tråkiga bilar blir ännu tråkigare får man nog ta. Hobbybilen kan ju vara gammal och snygg, medan bruksholken får vara just en bruksholk ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 6031 besök totalt |