Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Toppfart på bana med Abarthen? (splittad tråd)
1521 besök totalt
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Är det någon som har koll på hur fort det går på sveriges banor? Så jag vet hur jag skall dreva Lancian "200, 210, 220, 230km/h"

MC-motor thumbs up

http://www.radicalmotorsport.com/video/cadwell.mpg

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mr ABARTH skrev:
Är det någon som har koll på hur fort det går på sveriges banor? Så jag vet hur jag skall dreva Lancian "200, 210, 220, 230km/h"

MC-motor thumbs up

http://www.radicalmotorsport.com/video/cadwell.mpg


med din vikt/effekt så tror jag nog det kan gå fortare än 230 på A-torp flygraka..... Om du inte lyfter innan så att säga. Hur e aerodynamiken på en 112:a

Å andra sidan har du ju guldläge att kunna ställa in totala utväxlingen genom att enkelt dreva om i depån på 10 minuter! (För det förbereder du väl för?)

_________________
Pär Hylander
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Så Anderstorp är den snabbaste banan. Hjälp 230km/h!! Man få ju nästan dödslängtan . Hur är det på de andra banorna?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Undrar om toppfart verkligen blir bilens starkaste gren




Men över 200 lär du komma både på Gelleråsen och långa Mantorp (gissar jag lite halvvilt)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Lite kuriosa:
Undre en tävling på stående kilometern som kördes på Anderstorps långa raka lär Henrik Roos ha kommit upp i 290 km/h med sin Viper.
Det var förövrigt samma tävling som Jocke Q. visade att It's fun Sierran var bättre på att gasa än att bromsa med.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



Micke Holmström skrev:
Lite kuriosa:
Undre en tävling på stående kilometern som kördes på Anderstorps långa raka lär Henrik Roos ha kommit upp i 290 km/h med sin Viper.
Det var förövrigt samma tävling som Jocke Q. visade att It's fun Sierran var bättre på att gasa än att bromsa med.


Du menar förståss att Jocke Q var bättre på att gasa än att bromsa?

Skämt å sido, jag är tveksam till om Abarthen verkligen kan komma upp i 230 km/h på Scandinavian Raceway (jo, det är så banan heter). När vi åkte SLC långlopp där i höstas gick det ca 240 km/h i slutet på rakan. Då med turbo femma med rejält vrid.

Luftmotståndet blir jobbigt när det börjar gå fort...

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Jag kom precis från garaget och har nu kommit fram till följande:
Med motor på 11500rpm "kan dras till 12000rpm" med 1:1 "15/15" drevning mellan låda och diff, kommer bilen att gå 193km/h, och med 16/15 drevning= 206km/h samt med 16/14= 220km/h. Med dessa alternativ i facit tror jag att 16/15 skulle passa ganska bra med tanke på att R1:an går ganska hyfsat och toppar 300km/h orginal, och bilen väger strax över det dubbla av vad R1:an gör, men bilen kommer att gå ca 1/3 långsammare- så prestandan kanske inte blir helt dålig ändå.
En till sak jag tänkte på, var att A112:an är inget aerodynamiskt underverk så 230km/h vore i princip rena självmordet , 210km/h borde funka på de flesta banor.. och sen får man lite bättre acc om den går lite långsammare, men man vill ju för den skull inte växla ihjäl sig

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Praktiskt ändå att relativt enkelt kunna byta utväxling.
Blir typ som en gammal halibrand-axel.
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Mr ABARTH skrev:
Jag kom precis från garaget och har nu kommit fram till följande:
Med motor på 11500rpm "kan dras till 12000rpm" med 1:1 "15/15" drevning mellan låda och diff, kommer bilen att gå 193km/h, och med 16/15 drevning= 206km/h samt med 16/14= 220km/h. Med dessa alternativ i facit tror jag att 16/15 skulle passa ganska bra med tanke på att R1:an går ganska hyfsat och toppar 300km/h orginal, och bilen väger strax över det dubbla av vad R1:an gör, men bilen kommer att gå ca 1/3 långsammare- så prestandan kanske inte blir helt dålig ändå.
En till sak jag tänkte på, var att A112:an är inget aerodynamiskt underverk så 230km/h vore i princip rena självmordet , 210km/h borde funka på de flesta banor.. och sen får man lite bättre acc om den går lite långsammare, men man vill ju för den skull inte växla ihjäl sig


Lycka till. Du har väl flygcert

_________________


Jan Nagy
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17910



Martin G skrev:
Micke Holmström skrev:
Lite kuriosa:
Undre en tävling på stående kilometern som kördes på Anderstorps långa raka lär Henrik Roos ha kommit upp i 290 km/h med sin Viper.
Det var förövrigt samma tävling som Jocke Q. visade att It's fun Sierran var bättre på att gasa än att bromsa med.


Du menar förståss att Jocke Q var bättre på att gasa än att bromsa?
///Martin
Som jag förstod det så började Henrik Roos bromsa en bit innan kilometern var över och det gjorde inte Jocke Q. Att Jocke dessutom hade fel bromsuppsättning monterad kanske gjorde sitt till...
Han visade fina bilder på Sierran där den stod så långt utanför banan att man inte ens såg asfalten längre.

Hur smart det är att arrangera stående kilometern med kort bromssträcka kan ju diskuteras.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Mäkinen skrev:
Martin G skrev:
Micke Holmström skrev:
Lite kuriosa:
Undre en tävling på stående kilometern som kördes på Anderstorps långa raka lär Henrik Roos ha kommit upp i 290 km/h med sin Viper.
Det var förövrigt samma tävling som Jocke Q. visade att It's fun Sierran var bättre på att gasa än att bromsa med.


Du menar förståss att Jocke Q var bättre på att gasa än att bromsa?
///Martin
Som jag förstod det så började Henrik Roos bromsa en bit innan kilometern var över och det gjorde inte Jocke Q. Att Jocke dessutom hade fel bromsuppsättning monterad kanske gjorde sitt till...
Han visade fina bilder på Sierran där den stod så långt utanför banan att man inte ens såg asfalten längre.

Hur smart det är att arrangera stående kilometern med kort bromssträcka kan ju diskuteras.


Frågan är hur smart eller rubbad man är som förare när man sätter sig i bilen för att köra när man är medveten om att bromssträckan är i minsta laget. Friskt satsat var det och rekord blev det väll och sen bara tillbaks till garaget och börja på bilen igen.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Mr ABARTH skrev:

http://www.radicalmotorsport.com/video/cadwell.mpg


Det var f*n den coolaste filmen jag sett
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Martin G skrev:
Micke Holmström skrev:
Lite kuriosa:
Undre en tävling på stående kilometern som kördes på Anderstorps långa raka lär Henrik Roos ha kommit upp i 290 km/h med sin Viper.
Det var förövrigt samma tävling som Jocke Q. visade att It's fun Sierran var bättre på att gasa än att bromsa med.


Du menar förståss att Jocke Q var bättre på att gasa än att bromsa?

Skämt å sido, jag är tveksam till om Abarthen verkligen kan komma upp i 230 km/h på Scandinavian Raceway (jo, det är så banan heter). När vi åkte SLC långlopp där i höstas gick det ca 240 km/h i slutet på rakan. Då med turbo femma med rejält vrid.

Luftmotståndet blir jobbigt när det börjar gå fort...

///Martin


Jag kom iaf upp i lite över 250 km/h med M5:an där förvisso mätarfart men det visade inte mkt fel i den hastigheten. Så det beror nog på Abarthens luftmotstånd. Frontarean är ju rätt liten men hur är det med Cw?
Citera
Allmänt banåkaforum
Toppfart på bana med Abarthen? (splittad tråd)
1521 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande