Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1521 besök totalt |
Är det någon som har koll på hur fort det går på sveriges banor? Så jag vet hur jag skall dreva Lancian "200, 210, 220, 230km/h"
![]() ![]() ![]() ![]() http://www.radicalmotorsport.com/video/cadwell.mpg _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
med din vikt/effekt så tror jag nog det kan gå fortare än 230 på A-torp flygraka..... Om du inte lyfter innan så att säga. Hur e aerodynamiken på en 112:a ![]() ![]() Å andra sidan har du ju guldläge att kunna ställa in totala utväxlingen genom att enkelt dreva om i depån på 10 minuter! (För det förbereder du väl för?) _________________ Pär Hylander |
||||||
Så Anderstorp är den snabbaste banan. Hjälp 230km/h!! Man få ju nästan dödslängtan
![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Lite kuriosa:
Undre en tävling på stående kilometern som kördes på Anderstorps långa raka lär Henrik Roos ha kommit upp i 290 km/h med sin Viper. Det var förövrigt samma tävling som Jocke Q. visade att It's fun Sierran var bättre på att gasa än att bromsa med. ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Du menar förståss att Jocke Q var bättre på att gasa än att bromsa? ![]() Skämt å sido, jag är tveksam till om Abarthen verkligen kan komma upp i 230 km/h på Scandinavian Raceway (jo, det är så banan heter). När vi åkte SLC långlopp där i höstas gick det ca 240 km/h i slutet på rakan. Då med turbo femma med rejält vrid. Luftmotståndet blir jobbigt när det börjar gå fort... ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Jag kom precis från garaget och har nu kommit fram till följande:
Med motor på 11500rpm "kan dras till 12000rpm" med 1:1 "15/15" drevning mellan låda och diff, kommer bilen att gå 193km/h, och med 16/15 drevning= 206km/h samt med 16/14= 220km/h. Med dessa alternativ i facit tror jag att 16/15 skulle passa ganska bra med tanke på att R1:an går ganska hyfsat ![]() En till sak jag tänkte på, var att A112:an är inget aerodynamiskt underverk ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Lycka till. Du har väl flygcert ![]() ![]() _________________ ![]() Jan Nagy |
||||||
Han visade fina bilder på Sierran där den stod så långt utanför banan att man inte ens såg asfalten längre. Hur smart det är att arrangera stående kilometern med kort bromssträcka kan ju diskuteras. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Frågan är hur smart eller rubbad man är som förare när man sätter sig i bilen för att köra när man är medveten om att bromssträckan är i minsta laget. Friskt satsat var det och rekord blev det väll ![]() ![]() _________________ Thomas Tegbäck |
||||||
Det var f*n den coolaste filmen jag sett ![]() ![]() ![]() |
||||||
Jag kom iaf upp i lite över 250 km/h med M5:an där förvisso mätarfart men det visade inte mkt fel i den hastigheten. Så det beror nog på Abarthens luftmotstånd. Frontarean är ju rätt liten men hur är det med Cw? |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1521 besök totalt |