Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 15 besök senaste veckan (83916 totalt) |
Re:
Jag har funderat på att kakla halva garaget för att kunna tvätta bilen inomhus. Det vore smutt på vintern. Svärfar tvättar alltid bilen i sitt garage (han har inget vattensäkert ytskikt utan spolar försiktigt istället). Det verkar så smidigt. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
Re:
Men jag behöver iofs dispens för strandskyddet (en liten bäck/dike 100m bort) och har eget avlopp, så hur det påverkar varierar garanterat. Golvbrunn påverkar ju hur plant golv du kan ha, men det är ju också personlig värdering. |
||||||
Re:
Jo, det är medelnivån. Det är tillåtet att ändra marken 0.5 meter som mest utan marklov. Det fanns ett omskrivet ärende i Linköping när vi bodde där; Några grannar klagade på ett nybyggt hus som byggts med för hög byggnadshöjd så att de störde grannarnas utsikt. Den kreative husbyggaren utnyttjade lagen och höjde tomten 50 cm runt en del av huset. Det räckte för att få upp markens medelnivå tillräckligt. Huset blev regelrätt, men störde grannarnas utsikt precis som förut. ![]() Ett annat fall jag vet är en granne till Mammas sommarställe på Öland. Det är väldigt begränsad byggnadshöjd i sommarstugeområdet för att inte skymma grannarnas utsikt. En kreativ byggare gjorde en 50 cm hög platå i mitten av tomten, där huset skulle stå. Sen byggde han huset på platån. Helt enligt regelboken. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
DJ, kanske kan vara till nytta/info för dig?
http://www.garagejournal.com/forum/s _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
Re:
Garaget jag spånar på ska stå i Sverige. ![]() _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
Re:
Om nu bruksbilen ska in för lite service/reparation och det är denna årstid är golvbrunn (och allra helst även diken) ett ABSOLUT måste om man inte vill förstöra eventuella träväggar, målade ytor etc. _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
Det går alltid att bygga med upphöjd sockel så det tål vatten längs vägg samt att undvika att ha fuktkänsliga saker stående direkt på golv. Sen går det ju att ordna så det blir mindre än 50 liter smältvatten, men det kräver lite eftertanke. Det finns fler än ett sätt att använda ett garage. Hobbygarage ser jag som lite annolunda kravbild än lokal för yrkesverksamhet (sen skiljer det på intensitet också). Var och en får fundera på sina egna prioriteringar. |
||||||
I mitt fall har jag konstaterat att garaget är för litet. 55 kvadrat räcker till mekgarage eller parkering av vardagsbil. I sommar lär det bli en 20-25 kvadrat parkering under tak till hustruns bil så man slipper ha den i garaget.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re:
aaah... ![]() _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
Re:
Jag och min fru är överens om att vårt garage inte skall användas till bruksbilar. ![]() ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Re:
Hon får ju ha trädgården som sin utan att jag ställer mina växter där. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re:
Där är vi också helt överens. Hon får hela trädgården där hon bestämmer och jag får mit Man room/garage. Tvätta bilen kan man göra på utsidan, det är inget krav alls. Utan det skall vara mer åt skruva, umgås och projekt garage. Tex med en riktig arbetsbänk med stol kan jag skruva på mina rörförstärkare, bygga möbler och alla andra ideer man får för sig m.m Rent och fräsht på gränsen till anal ![]() Vatten vill jag ha, men det kommer hänga på kraven från brunnarna. En tvättställ räcker, en brunn är ett plus. Men golvet kommer vara så plant det bara går för att kunna ställa in bilen och inte för att vatten ska rinna av. Det är alltid skönt att kuna tävtta av sig själv och andra prylar. El och luft som Niklas säger komer vara många och med väl placerade vindor då jag har det idagsläget och tycker det är det bästa. Även tänkt på belysning på lyften att en led slinga här och där kan ge lite vettigt ljus, även armaturer på ben/golv m.m. Jag ville först bygga in elen m.m men kommer nog ha en större kabel kanal i taket där jag lätt kan dra nya eluttag där det behövs och även leda luft m.m Figgz Jag är fortfarande inne på tvåpelarlyft men förstår saxlyften men vad jag sett så kostar de nästan lika mycket. Antigen har man två pelare bredvid bilen eller två balkar underbilen. Har du sänkt ner din i golvet? En fördel är om den är flyttbar så man kan ta fram den vid behov. Finns så många för och nackdelar så jag blir galen. Med en pelar lyft kan jag få in 3 bilar i dubbel garage ![]() Kommer en ny ritning strax. Hadde jag bestämmt storlek hadde garaget vart större än huset, det är väl därför det finns planbestämmelser. Både för att jävlas med mig och rädda grannarna från en industribyggnad som man hadde velat resa på tomten ![]() Alla tips på leverantörer tackar jag för. Men det är inte lätt att jämför då en billigare har inga takpannor och en dyrare är inkl isolering. Men jag är inne på prefab så garaget blir vädertätt. Sen isolering, installera fönster, el, gips m.m kan jag tänka mig att göra själv. Då dessa grejer kan jag verkligen göra helt själv. Plattan får man nog räkna uppåt 100k. Allt under får man se som en besparing. Jag tror inte det blir golv värme av flera anledningar. Kuna fixera verktyg o golvet, ta för lång tid att värma upp dvs trivs bäst i jämna temperaturer. Extra isolering och tjocklek på plattan därimot är vettiga investeringar som man inte kan göra om ![]() _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Där jag bor har några arslen i kommunen sagt att 50kvm är max man får bygga....
Jag ska bygga en jäkligt stor pool, men öppningsbar gavel och med tak.... /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Re:
![]() Kommuner har många knasregler, men att ligga utanför planlagt område kan vara en fördel. Men för egen del åker jag (med stor sannolikhet) på helt ny avloppsanläggning så fort jag visar mig... (de ligger efter med inventeringen, minst sagt). Lantbruksfastighet hade inte varit fel ur den aspekten... |
||||||
Re:
Ska du inte ha golvbrunn utan bara tvättställ är det ingen som kräver oljeavskiljare. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
Re:
Jag har golvbrunn men behövde ingen oljeavskiljare. 45 kvm _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Skissat lite på hur det börjar röra till sig i huvudet.
Denna är på 7,2*7,2= 52kvm. 2,5 höga väggar. 38 grader på taket. Loft ![]() En takstol tas bort så har man 2400mm brett hål upp på loftet där förhoppningsvis bilen hamnar ![]() ![]() Smörjgrop är en ide, blir betydligt dyrare grund och man får bara hoppas att inte stöta på berg ![]() _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Re:
Får man bygga maskinhall då? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Om man bråttas lite så brukar det gå att få 10% axtra yta i dispans, det fick jag efter att jag först skickade in min ritning som var 20% över maxmått (skickades in som en del i förhandlingen ![]() I mitt område så var 40 kvm max, det var förhandlat för hela området... Det ligger massor med parhus som har 600 kvm tomt och jag som har 1350 kvm gick under samma krav ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 15 besök senaste veckan (83916 totalt) |