Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
<<   1, 2, 3
29577 besök totalt
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004

Jag har en sats med justerbara bakre bärarmar över om du är interesserad.
Kan även bygga 92ans DTM bärarmar till dig .

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003

ravagliam3 skrev:
Jag har en sats med justerbara bakre bärarmar över om du är interesserad.
Kan även bygga 92ans DTM bärarmar till dig .

Det där ser riktigt intressant ut... Jag är intresserad du kan väll skicka ett pm med pris.

Kör BMW
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Länge sedan någon uppdatering.

Som vanligt innehöll vintern lite rostlagning. Denna vinter var det höger hjulhus bak med de klassiska E30-ställena. Dvs tankrörets fäste i innerskärman och runt röret bakom stötdämparen för tankventilationen samt runt fästet för ventilationstanken högst upp i hjulhuset. Som vanligt skar jag bort ganska friskt så man får allt bort det dåliga. Dock var det mindre roligt/bekvämt/lätt att ligga inne i bagaget och svetsa, nästan på känn, högsta punkten på hjulhuset. Det var faktiskt en aning lockande att tas lös bakskärmen och svetsa fast den igen, trots den i så fall påföljande omlacken.

Det roliga jobbet att lyfta toppen och skicka den på renovering(med nära 22000 mil gjorda visste jag att det behövdes) trots att inte var oljeförbrukningen var nämnvärd. Jag tyckte bilen hade tappat lite ork samt komprovet var allt annat än jämt (12.5, 11.5, 12.0, 13.5 bar). Föga förvånande var alla styrningarna slitna, enda överraskningen var att en insugsventil något krokig. Något märke gick dock inte finna i någon kolv och loppen såg som nya ut samt av kolvarnas jämna beläggningar tydde på att även kolvringarna är friska. Så bottendelen lämnades orörd eftersom vevlager, oljepump och kamkedja byttes för ca 5000 mil sedan.

Kenneths Motor i Motala fick nöjet att gå över renovera toppen samt byta till Sport Evons ventilfjädrar. Lite tillsnyggning av kanalerna skedde naturligtvis i form gjutskäggsborttagning och dylikt.
oj, vilken skillnad på maskinen det med frisk topp.

Per Stacke (www.peansweden.com) fick nöjet att leverera nöja frambelägg. Jag provade ett nytt belägg i år Carbotech XP8. Dessa har nu testats på två banträffar med fullgott resultat samt en hel del gatåka. Visst är det viss skillnad mot PFC97 på bana men XP8-orna har andra fördelar. Knappt något damm, varken på bana eller gata samt de verkar vara väldigt snälla mot skivorna i bägge tillämpningarna. thumbs up

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

GunnarÖ skrev:
Länge sedan någon uppdatering.

Hur mår 635ān?

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Trådstartare
635:an mår bra. Lite allmän översyn och småförbättringar.

GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Dags för ny vinterrapport om än väldigt kort. (Har jag verkligen gjort så lite bilen denna vinter )

Bytte ut mitt gamla modifierade E28-stolsunderrede mot ett ombyggt E30-stolsunderrede för kunna få ner stolen lite mer utan att offra längsjusteringen och bältesinfästningen (besiktingsvänligt).

Kom över ett par M3E36-bromsar med tillhörande Performance Friction-skivor. Då både E36-skivan och E36-okhållaren har annan offset än M3E30 valde jag att låta tillverka nytt centrum till bromsskivan, (mha manton.se), som centrerar skivan till okhållaren. Syftet med denna lösning är kunna använda 16" fälgar som normalt passar på M3E30.

Ja, det nära till bromsskölden men det går fritt. Här syns även distansblocket från millway.se som är nytt för i år.

Slutligen blev det nya belägg runt om i form av Carbotech XP8 från Per Stacke då jag funnit dessa vara riktigt trevliga kompromissbelägg.

750-huvudbromscylinder skall monteras när den behagar dyka upp.

Senare kommer ett ilandsproblem i form vilka fälgar jag skall använda, 7.5x16" Hartge eller 8x16" krysseker (ej split).

ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

thumbs up
Snyggt jobbat, riktigt sjysst att kunna köra 16".
Hartge

Vad vinner man med distansen?
och vad får man ge för XP8? Jag har också E36 M3 bromsar.

Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tackar, jag lutar också åt Hartge-hjulen trots det vore bättre med 8" breda.

Distansen sänker bärarmen och därmed begränsas rollcentrumförändringen pga sänkning. Kort sagt du tar bort de negativa effekterna av en sänkning.

XP8:orna gick på... minnas...minnas... ca 1700:-. Ring och prata med Per Stacke.

GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag borde kanske skrivit någon uppdateringstext men nöjer mig med att konstatera, Bilar är till för att användas!
Denna bild tagen idag på väg till Rudskogen får symbolisera det hela.

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

thumbs up
Ser att du ligger 480 mil före mig Helt rätt att använda bilar som dessa så mycket man kan!

Hur var Rudskogen att köra med nya sträckningen?

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Figgz skrev:
Hur var Rudskogen att köra med nya sträckningen?
Helt underbar men svår. O vad det finns tid/fart att hämta... Det går köra riktigt fort i en del blinda partier om man bara vågar.

Du skulle masat dig upp feber eller inte. Det blev riktig bra dag med mycket körning och väldigt lite bilar. Torrt fram till 11.00, växlande regn som lättade/upphörde framåt 12:30. Jag kom ut på banan 9:30, hann med ~65 varv (~20 mil) fram till 14:00. Då var tanken i det närmaste tom (lampan lös). Jag hade varken lust att vänta till efter bresladdtävlingen 15:30 eller tanka 98/99 oktan i Norge. Så jag nöjde mig med en kortdag.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Vadå? 18 kr/l för bensin i Norge, det är ju som hittat...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004

Fan vad avundsjuk man blir på nya Rudskogen!

Tyvärr kunde vi inte dyka upp i Norge pga att Gabriellas kamkedja bestämt sig för att halka på sniskan
Men förhoppningsvis ska det vara åtgärdat tills Gelleråsen 30/9.
Så väl mött då

Accord -04
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Re:

GunnarÖ skrev:
Jag borde kanske skrivit någon uppdateringstext men nöjer mig med att konstatera, Bilar är till för att användas!
Denna bild tagen idag på väg till Rudskogen får symbolisera det hela.

Och jag som trodde bilar bara finns i byggtrådar här på rejsa...
Hur går det Gunnar - händer det ngt i garaget i vinter eller är du bara ute och kör?
(Jag vet att det t.ex. går bra att köra ME30 på isen! )

Ha de gött i kanonstaden!

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det händer inte mycket i garaget. Det är alldeles för mekovänligt för att någon meklust skall infinna sig.
Vem vet det kan ju mot förmodan hända något, jag har ju lite blandat kul liggandes...
Det goda är att bilen är besiktades ua i december. (Vissa frågande kommentar om R-däckens mönsterdjup och snölämplighet var det som vanligt)
Det mindre goda är att milen börjar ta ut sin rätt, motorn börjar vara en aning trött.

Ifjol vintras skedde rejäl väghållningsförbättring när GrpN-fjädrarna fick sällskap av nya anpassade Bilstein från Sellholm.
Det blev en mycket lyckad kompromiss för väg och bana.

Det enda som i dagsäget är klart är det lite mer åt tyskstykhållet på nästa omgång däck.

Viss oro fanns för att 8.5"-fälgarna inte skulle gå fri från fjäderbenet men det är flera millimeter till godo.

Får jag tummen ur faktiskt gör något så kan det rent av komma några uppdateringar här också.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Vad blir åtgärden om rovan?

Helrenovering och CF-box med sprut? Lite skönt DTM-ljud?

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Halvrenovering är väl planen dvs bottendelen. Toppen fick ju en översyn runt 22000 mil så den borde vara ok samt kamkedja och oljepump byttes runt 15000 mil. (Vevlager byter jag sådär var 7000:e mil vare sig det behövs eller inte)

Jag skissar i huvudet på nya kolvar + diverse slitdelar som lager. Gissningsvis smidda JE på ~11.5 i komp.
Jag måste dock riva maskinen och mäta upp loppen innan det går beställa kolvar. Jag har ju ingen aning om den är borrad förut, det finns tecken på att det har skruvats i maskinen och suttit annat än originalkammar i den medans den bodde i tyskland.
Men det skulle förvåna mig om inte loppen behöver borras.

Kolfiberbox m.m. är yttre godis som läggas till när som helst. Så, nej det ingår inte själva renoveringsplanen men visst lockar det.

Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003

Undrar om inte Jannez3 har en 2,5 liters underdel till en tocken.. Som han dessutom inte behöver

BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Joo, jag vet. Han försökte så ett frö redan i somras.

Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003

Jamendåsåköpföribövelen.se

BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87