Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 29577 besök totalt |
Jag har en sats med justerbara bakre bärarmar över om du är interesserad.
Kan även bygga 92ans DTM bärarmar till dig . ![]() ![]() _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
Det där ser riktigt intressant ut... Jag är intresserad du kan väll skicka ett pm med pris. _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||
Länge sedan någon uppdatering.
Som vanligt innehöll vintern lite rostlagning. Denna vinter var det höger hjulhus bak med de klassiska E30-ställena. Dvs tankrörets fäste i innerskärman och runt röret bakom stötdämparen för tankventilationen samt runt fästet för ventilationstanken högst upp i hjulhuset. Som vanligt skar jag bort ganska friskt så man får allt bort det dåliga. Dock var det mindre roligt/bekvämt/lätt att ligga inne i bagaget och svetsa, nästan på känn, högsta punkten på hjulhuset. Det var faktiskt en aning lockande att tas lös bakskärmen och svetsa fast den igen, trots den i så fall påföljande omlacken. Det roliga jobbet att lyfta toppen och skicka den på renovering(med nära 22000 mil gjorda visste jag att det behövdes) trots att inte var oljeförbrukningen var nämnvärd. Jag tyckte bilen hade tappat lite ork samt komprovet var allt annat än jämt (12.5, 11.5, 12.0, 13.5 bar). Föga förvånande var alla styrningarna slitna, enda överraskningen var att en insugsventil något krokig. Något märke gick dock inte finna i någon kolv och loppen såg som nya ut samt av kolvarnas jämna beläggningar tydde på att även kolvringarna är friska. Så bottendelen lämnades orörd eftersom vevlager, oljepump och kamkedja byttes för ca 5000 mil sedan. Kenneths Motor i Motala fick nöjet att gå över renovera toppen samt byta till Sport Evons ventilfjädrar. Lite tillsnyggning av kanalerna skedde naturligtvis i form gjutskäggsborttagning och dylikt. oj, vilken skillnad på maskinen det med frisk topp. ![]() Per Stacke (www.peansweden.com) fick nöjet att leverera nöja frambelägg. Jag provade ett nytt belägg i år Carbotech XP8. Dessa har nu testats på två banträffar med fullgott resultat samt en hel del gatåka. Visst är det viss skillnad mot PFC97 på bana men XP8-orna har andra fördelar. Knappt något damm, varken på bana eller gata samt de verkar vara väldigt snälla mot skivorna i bägge tillämpningarna. ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Dags för ny vinterrapport om än väldigt kort. (Har jag verkligen gjort så lite bilen denna vinter
![]() Bytte ut mitt gamla modifierade E28-stolsunderrede mot ett ombyggt E30-stolsunderrede för kunna få ner stolen lite mer utan att offra längsjusteringen och bältesinfästningen (besiktingsvänligt). ![]() Kom över ett par M3E36-bromsar med tillhörande Performance Friction-skivor. Då både E36-skivan och E36-okhållaren har annan offset än M3E30 valde jag att låta tillverka nytt centrum till bromsskivan, (mha manton.se), som centrerar skivan till okhållaren. Syftet med denna lösning är kunna använda 16" fälgar som normalt passar på M3E30. ![]() Ja, det nära till bromsskölden men det går fritt. Här syns även distansblocket från millway.se som är nytt för i år. ![]() Slutligen blev det nya belägg runt om i form av Carbotech XP8 från Per Stacke då jag funnit dessa vara riktigt trevliga kompromissbelägg. 750-huvudbromscylinder skall monteras när den behagar dyka upp. Senare kommer ett ilandsproblem i form vilka fälgar jag skall använda, 7.5x16" Hartge eller 8x16" krysseker (ej split). _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
![]() Snyggt jobbat, riktigt sjysst att kunna köra 16". Hartge ![]() Vad vinner man med distansen? och vad får man ge för XP8? Jag har också E36 M3 bromsar. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Tackar, jag lutar också åt Hartge-hjulen trots det vore bättre med 8" breda.
Distansen sänker bärarmen och därmed begränsas rollcentrumförändringen pga sänkning. Kort sagt du tar bort de negativa effekterna av en sänkning. XP8:orna gick på... minnas...minnas... ca 1700:-. Ring och prata med Per Stacke. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Jag borde kanske skrivit någon uppdateringstext men nöjer mig med att konstatera, Bilar är till för att användas!
Denna bild tagen idag på väg till Rudskogen får symbolisera det hela. ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Re:
![]() ![]() ![]() Du skulle masat dig upp feber eller inte. Det blev riktig bra dag med mycket körning och väldigt lite bilar. Torrt fram till 11.00, växlande regn som lättade/upphörde framåt 12:30. Jag kom ut på banan 9:30, hann med ~65 varv (~20 mil) fram till 14:00. Då var tanken i det närmaste tom (lampan lös). Jag hade varken lust att vänta till efter bresladdtävlingen 15:30 eller tanka 98/99 oktan i Norge. Så jag nöjde mig med en kortdag. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Fan vad avundsjuk man blir på nya Rudskogen!
Tyvärr kunde vi inte dyka upp i Norge pga att Gabriellas kamkedja bestämt sig för att halka på sniskan ![]() Men förhoppningsvis ska det vara åtgärdat tills Gelleråsen 30/9. Så väl mött då ![]() _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
Re:
Och jag som trodde bilar bara finns i byggtrådar här på rejsa... ![]() ![]() Hur går det Gunnar - händer det ngt i garaget i vinter eller är du bara ute och kör? ![]() (Jag vet att det t.ex. går bra att köra ME30 på isen! ![]() Ha de gött i kanonstaden! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
Det händer inte mycket i garaget. Det är alldeles för mekovänligt för att någon meklust skall infinna sig.
Vem vet det kan ju mot förmodan hända något, jag har ju lite blandat kul liggandes... Det goda är att bilen är besiktades ua i december. (Vissa frågande kommentar om R-däckens mönsterdjup och snölämplighet var det som vanligt) Det mindre goda är att milen börjar ta ut sin rätt, motorn börjar vara en aning trött. Ifjol vintras skedde rejäl väghållningsförbättring när GrpN-fjädrarna fick sällskap av nya anpassade Bilstein från Sellholm. Det blev en mycket lyckad kompromiss för väg och bana. Det enda som i dagsäget är klart är det lite mer åt tyskstykhållet på nästa omgång däck. ![]() ![]() Viss oro fanns för att 8.5"-fälgarna inte skulle gå fri från fjäderbenet men det är flera millimeter till godo. ![]() Får jag tummen ur faktiskt gör något så kan det rent av komma några uppdateringar här också. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Halvrenovering är väl planen dvs bottendelen. Toppen fick ju en översyn runt 22000 mil så den borde vara ok samt kamkedja och oljepump byttes runt 15000 mil. (Vevlager byter jag sådär var 7000:e mil vare sig det behövs eller inte)
Jag skissar i huvudet på nya kolvar + diverse slitdelar som lager. Gissningsvis smidda JE på ~11.5 i komp. Jag måste dock riva maskinen och mäta upp loppen innan det går beställa kolvar. Jag har ju ingen aning om den är borrad förut, det finns tecken på att det har skruvats i maskinen och suttit annat än originalkammar i den medans den bodde i tyskland. Men det skulle förvåna mig om inte loppen behöver borras. Kolfiberbox m.m. är yttre godis som läggas till när som helst. Så, nej det ingår inte själva renoveringsplanen men visst lockar det. ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 29577 besök totalt |