| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilka lysen passar i en Honda s2000 front?
|
11364 besök totalt |
|
Re:
På min Clio har inte strålkastarrengöringen fungerat på 4 år, bilprovningen har inte sagt nåt... _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
|
Normalt sett menar Transportstyrelsen att provning för att kolla om saker uppfyller krav (som i detta fall) inte kan göras vid registreringsbesiktning utan att det ska göras av en provningsinstans. Typ SP eller liknande.
Det är ju oftast inte genomförbart för privatimport så svaret från TS är ju kanske inte så upplyftande. Frågan är ju om Chevrolet/Corvette/Importören ordnat provning för sina bilar eller inte. Om inte, så behandlas privatimportörer och ÅF olika och det är inte bra. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Nej, men den finns. Har samma på mina Alfor med Xenon, spolarna finns där, men har inte funkat sedan påven gick i kortbyxor. SBP har inte sagt ett knyst. Sen är det en väldig skillnad på årlig besiktning och regbesiktning. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
... grrr....inte nån.
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
|
Re:
Som jag lärt mig i denna soppa så finns det intyg att köpa för tex corvetter och andra tvåsitsiga sportbilar. Dock kostar dessa flera gånger mer än en på opel corsa framlysen Sedan måste ändå strålkastarengöring finnas. Sedan har jag inte heller hittat nån källa för att få tag på dessa intyg till en Honda s2000.
Nu har mitt försäkringbolag slutat med tillfälliga försäkringar, nån som vet vilket bolag jag ska vända mig till för att försäkra min engelska bil för dagen på fredag? |
||||||
|
Re:
TACK! Såg bra ut, byt inte tillbaks till xenon! _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
|
Re:
Reg bes godkänd! (med lite skratt ifrån besmännen) Dock inte kontrollbes då lysena lyste för svagt svagt. Tyckte inte dom lyste så svagt i mitt mörka garage, men kan vara kabel/relä nånting. Lätt att ordna i veckan
|
||||||
|
Re:
Men om det är en projektorstrålkastare brukar det väl inte vara omöjligt att vända ljusbilden. Här kommer Nillets föredömliga guide: http://www.nillet.com/mbilen/ljusomb _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
|
Re:
I första posten skrev jag:
Vad jag menade med detta var att det är olagligt att modifiera E-märka lysen. Om lyset är modifierat så gäller nämligen inte E-märkningen. Hur bra Nillets guide än är
Det gick bra att regbesiktiga med Corsa lysena iallfall, och jag har nu fått svenska regplåtar, men nått var fel med deras IT system, så bilen blev inte reggad ordentligt, ska ringa besiktningmannen imorn, så får han lösa det. |
||||||
|
Men det syns väl inte på E-märkningen om det var en LHD eller en RHD-lykta från början?
Jag läste din första post, och tolkade bestämmelsen som att du inte får bygga om ett e-märkt Xenon-lyse till halogen. Men att köpa E-märkta halogenlysen och konvertera ljusbilden måste väl vara OK? _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
|
Re:
Det syns faktiskt. En pil på utsidan av glaset i samband med e-märkningen, vilket också påtalades vid första regbes, då ena av mina lyktor hade pim åt höger andra pil åt vänster. Jag som bara tog dom finaste lyckglasen när jag satte ihop dem
|
||||||
|
Re:
Då fick du nog en tjinkig besiktningsman, för det har ju reggats ett otal bilar med omslipade plåtar i strålkastarna. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilka lysen passar i en Honda s2000 front?
|
11364 besök totalt |