Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilka lysen passar i en Honda s2000 front?
<<   1, 2
11364 besök totalt
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
wikner skrev:
Granska detta svar gällande "Nivåreglering av halvljusstrålkastare"(FO 30A 2007:10156) från Vägverket till Bilimportörernas Riksförbund (BIRF)
http://www.birf.org/Dokument/Niv%C3%A5reglering%20Xenon.pdf
"Provning och Godkännande"? Är det regbesiktingen de syftar på (eller krävs det nåt annat)?

Att det kan vara lämpligt med med automatisk nivåreglering på en mjuk bil som får lasta 400kg håller jag med om, men en tvåsitsig bil med hårdare fjädrar som knappt får lasta passagerare borde inte ändra vinkel oftare än manuell reglering borde duga (hjulbyte etc).

Men stålkastarrengörning måste finnas oavsett.

På min Clio har inte strålkastarrengöringen fungerat på 4 år, bilprovningen har inte sagt nåt...

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Normalt sett menar Transportstyrelsen att provning för att kolla om saker uppfyller krav (som i detta fall) inte kan göras vid registreringsbesiktning utan att det ska göras av en provningsinstans. Typ SP eller liknande.

Det är ju oftast inte genomförbart för privatimport så svaret från TS är ju kanske inte så upplyftande. Frågan är ju om Chevrolet/Corvette/Importören ordnat provning för sina bilar eller inte. Om inte, så behandlas privatimportörer och ÅF olika och det är inte bra.

/Gustaf

Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Re:

Svante skrev:
Niklas Falk skrev:
wikner skrev:
Granska detta svar gällande "Nivåreglering av halvljusstrålkastare"(FO 30A 2007:10156) från Vägverket till Bilimportörernas Riksförbund (BIRF)
"Provning och Godkännande"? Är det regbesiktingen de syftar på (eller krävs det nåt annat)?

Att det kan vara lämpligt med med automatisk nivåreglering på en mjuk bil som får lasta 400kg håller jag med om, men en tvåsitsig bil med hårdare fjädrar som knappt får lasta passagerare borde inte ändra vinkel oftare än manuell reglering borde duga (hjulbyte etc).

På min Clio har inte strålkastarrengöringen fungerat på 4 år, bilprovningen har inte sagt nåt...

Nej, men den finns. Har samma på mina Alfor med Xenon, spolarna finns där, men har inte funkat sedan påven gick i kortbyxor. SBP har inte sagt ett knyst. Sen är det en väldig skillnad på årlig besiktning och regbesiktning.

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Svante skrev:
Hur många gånger har du regbesiktat den med defekt strålkastarrengöring?

Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
Svante skrev:
Hur många gånger har du regbesiktat den med defekt strålkastarrengöring?

... grrr....inte nån.

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
wikner skrev:

Som jag lärt mig i denna soppa så finns det intyg att köpa för tex corvetter och andra tvåsitsiga sportbilar. Dock kostar dessa flera gånger mer än en på opel corsa framlysen Sedan måste ändå strålkastarengöring finnas. Sedan har jag inte heller hittat nån källa för att få tag på dessa intyg till en Honda s2000.

Nu har mitt försäkringbolag slutat med tillfälliga försäkringar, nån som vet vilket bolag jag ska vända mig till för att försäkra min engelska bil för dagen på fredag?

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Tobias Nyström skrev:
Nillet skrev:
Inte för att det är viktigt men en bild på färdig installation kan vara kul.

Färdig installation, håll tummarna att det godkänns med (ta på lite tape för att täcka hålen bara):

https://rejsa.nu/im/user/20284/2013-02-18-11-48-59_img-20130217-wa0000 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/20284/2013-02-18-11-48-59_img-20130217-wa0001 . . . .

TACK! Såg bra ut, byt inte tillbaks till xenon!

Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Hur gick det, Tobias?

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Trådstartare
Re:

TPR skrev:
Hur gick det, Tobias?

Reg bes godkänd! (med lite skratt ifrån besmännen)

Dock inte kontrollbes då lysena lyste för svagt svagt. Tyckte inte dom lyste så svagt i mitt mörka garage, men kan vara kabel/relä nånting. Lätt att ordna i veckan

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Kolla under säljes , var en vänsterstyrd S2000 där som skulle säljas en massa delar från.

NL
Här sen Maj 2004

Re:

Tobias Nyström skrev:

Bara hittat en enda e-märkt aftermarketlykta, och den fanns bara till RHD-marknaden.

Men om det är en projektorstrålkastare brukar det väl inte vara omöjligt att vända ljusbilden. Här kommer Nillets föredömliga guide: http://www.nillet.com/mbilen/ljusombyggnad/

Ny kulbil i garaget.
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Trådstartare
Re:

DJ skrev:
Tobias Nyström skrev:

Bara hittat en enda e-märkt aftermarketlykta, och den fanns bara till RHD-marknaden.

Men om det är en projektorstrålkastare brukar det väl inte vara omöjligt att vända ljusbilden. Här kommer Nillets föredömliga guide: http://www.nillet.com/mbilen/ljusombyggnad/

I första posten skrev jag:

Tobias Nyström skrev:
Man får heller inte modifiera godkända lysen (konvertera till halogen), ajabaja sa besmannen.

Vad jag menade med detta var att det är olagligt att modifiera E-märka lysen. Om lyset är modifierat så gäller nämligen inte E-märkningen. Hur bra Nillets guide än är

Det gick bra att regbesiktiga med Corsa lysena iallfall, och jag har nu fått svenska regplåtar, men nått var fel med deras IT system, så bilen blev inte reggad ordentligt, ska ringa besiktningmannen imorn, så får han lösa det.

DJ
NL
Här sen Maj 2004

Men det syns väl inte på E-märkningen om det var en LHD eller en RHD-lykta från början?

Jag läste din första post, och tolkade bestämmelsen som att du inte får bygga om ett e-märkt Xenon-lyse till halogen. Men att köpa E-märkta halogenlysen och konvertera ljusbilden måste väl vara OK?

Ny kulbil i garaget.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

E-märkningen behövs bara vid regbesiktningen.
Vid kontrollbesiktning görs enbart ett funktionsprov.

Precis tvärtemot en regbesiktning

Anders Bisting
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Trådstartare
Re:

DJ skrev:
Men det syns väl inte på E-märkningen om det var en LHD eller en RHD-lykta från början?

Jag läste din första post, och tolkade bestämmelsen som att du inte får bygga om ett e-märkt Xenon-lyse till halogen. Men att köpa E-märkta halogenlysen och konvertera ljusbilden måste väl vara OK?

Det syns faktiskt. En pil på utsidan av glaset i samband med e-märkningen, vilket också påtalades vid första regbes, då ena av mina lyktor hade pim åt höger andra pil åt vänster. Jag som bara tog dom finaste lyckglasen när jag satte ihop dem

DJ
NL
Här sen Maj 2004

Re:

Tobias Nyström skrev:
DJ skrev:

Det syns faktiskt. En pil på utsidan av glaset i samband med e-märkningen, vilket också påtalades vid första regbes, då ena av mina lyktor hade pim åt höger andra pil åt vänster. Jag som bara tog dom finaste lyckglasen när jag satte ihop dem

Då fick du nog en tjinkig besiktningsman, för det har ju reggats ett otal bilar med omslipade plåtar i strålkastarna.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Skruva banåkabil
Vilka lysen passar i en Honda s2000 front?
<<   1, 2
11364 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande